שמורת שקמונה (צילום: תומר כתר)
שמורת שקמונה (צילום: תומר כתר)

בית המשפט חייב את העירייה לתחזק את אתר שקמונה

בפסק דין של בית המשפט המחוזי נקבע כי עיריית חיפה מחויבת לשמור על אתר העתיקות תל שקמונה שנמצא על קרקעות שבבעלותה ולמנוע את הזנחתו ואת הריסתו, וזאת בניגוד לטענתה שחובותיה לא כוללות שימור של הממצאים

פורסם בתאריך: 17.9.18 08:04

בית המשפט המחוזי בחיפה הורה לעיריית חיפה לפעול לשמירתו ולתחזוקתו של אתר העתיקות שקמונה המהווה חלק מגן לאומי מוכרז. בכך קיבל בית המשפט את העתירה שהגיש נגד העירייה עו"ד תומא הלון, שקבל בה על הזנחתו של האתר הסמוך לחוף הים באזור המכון לחקר הימים והאגמים.

בעתירה שהוגשה בחודש מרץ ביקש העותר להורות על גידור האתר ועל שימורו. העירייה, שהיא בעלת המקרקעין שעליהם נמצא האתר, טענה בתשובתה לעתירה כי סמכויותיה וחובותיה בנוגע לשיקום תל שקמונה אינן כוללות שימור בפועל של הממצאים הארכיאולוגיים, אך בשל חשיבותו של התל היא משתפת פעולה עם הרשות לשמירת הטבע והגנים הלאומיים (רט"ג) שמקדמת תוכנית שימור כוללת לאתר.

בפסק הדין כתב השופט מנחם רניאל: "למרות הטענות כאילו הוסדר שביל הליכה נוח מסביבו של האתר דומה שאין חולק שהיום הוא אכן מוזנח, לא משומר ונתון לפגעי אדם וטבע. חובתו של בעל מקרקעין שהם גם אתר עתיקות לשמור על האתר ולמנוע את הזנחתו ואת הריסתו נלמדת גם מהוראות חוק התכנון והבנייה, המאפשר לוועדת שימור עירונית לדרוש מהבעלים פעולות אחזקה ושימור. העירייה אינה נדרשת לפעול לפנים משורת הדין בעניין זה אלא בתוך שורת הדין. חובתה היא לשמור על אתר העתיקות שבבעלותה".

 

 

העתירה הוגשה נגד שתי רשויות נוספות – רט"ג ורשות העתיקות – אך בפסק הדין החליט השופט לדחות את העתירה נגדן ולקבל את העתירה רק נגד העירייה. השופט קבע כי מששקלה רט"ג את שימור אתר שקמונה במסגרת סדרי העדיפויות לשימור אתרים הנתונים לטיפולה ושיבצה את האתר במקום הראוי לו לפי שיקולים אלה – במקום ה-27 מתוך 30 אתרים – אין מקום להתערב בפעולתה.

בפסק הדין ציין השופט כי החליט לא להטיל על רשות העתיקות חובה כלשהי בעניין מצבו של האתר. לדבריו, מכיוון שמדובר בגן לאומי, רשות העתיקות אינה נושאת כרגע באחריות לטפל בענייני העתיקות באתר מלבד פיקוח על חפירות.

בהחלטתו לצוות על העירייה לפעול לשמירתו ולתחזוקתו של האתר, באישור של רשות העתיקות כגורם מקצועי, קבע השופט כי בשלב ראשון תועבר לוועדת השימור העירונית חוות דעת של מהנדס העיר חיפה אריאל וטרמן בדבר מצב האתר. השופט הורה לעירייה לשלם לעותר הוצאות משפט בסך 7,020 שקל.

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

6 תגובות
  1. דני דין

    שקמונה זה לא מרכז הכרמל מי מגיע לשם רק דייגים ולכן לא כדאי להשקיע אולי כדאי היה להמשיך את פארק הכט עד אליו וכך להנגיש אותו למבקרים

  2. מאוכזב נוקם

    עיריית חיפה בקושי מתחזקת חיפה אשר משלמים ארנונה הגבוהה ביותר עירייה מושחתת ראש יונה השמן בקושי זז מושחת. וכל העירייה מפיהם אחד גדול ביום הדין אסגור אתכם חשבון.

  3. הזנחה בלתי אפשרית

    דוד עציוני רבותי. היחיד שמבטיח להוריד ארנונה ואני מאנין לו שיידע להוציא את הואדיות והפארקים בחיפה מהזנחה לניהול ולתיירות

  4. דליה

    אז מה אם כתבתי עוד פעם על נושא כאוב ולא מטופל כמו הדר התחתון ואתם לא מפרסמים עוד פעם. לזה קוראים סתימת פיות. לא תצליחו מכיוון שאין שום שינוי לטובת תושבי הדרום התחתון נמשיך להזכיר שוב ושוב

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר