ד"ר אריק עדן (משמאל) וצוות היחידה לטיפול נמרץ עם מכשיר האקמו (צילום: אלי דדון)
ד"ר אריק עדן (משמאל) וצוות היחידה לטיפול נמרץ עם מכשיר האקמו (צילום: אלי דדון)

מכשיר האקמו בשירות הטיפול בחצבת

אדם בן 44 שנדבק בנגיף החצבת ונמצא בסכנת חיים הועבר מבית החולים זיו בצפת למרכז הרפואי כרמל לטיפול דחוף באמצעות מכשיר האקמו

פורסם בתאריך: 15.10.18 10:26

"חשבנו שכבר שנפטרנו ממחלת החצבת, אך לצערנו היא חוזרת ומסכנת חיים" – כך אומר ד"ר אריק עדן, מנהל היחידה לטיפול נמרץ במרכז הרפואי כרמל, לאחר שבתחילת השבוע הוא הוזעק לבית החולים זיו בצפת כדי להעביר חולה לטיפול מציל חיים באמצעות מכשיר האקמו שנמצא בכרמל. המטופל הועבר ליחידה לטיפול נמרץ בכרמל באמצעות ניידת טיפול נמרץ כשהוא מחובר למכשיר אקמו, ולפי ההערכות הוא נדבק בנגיף החצבת באומן שבאוקראינה.

חצבת היא מחלה שנגרמת על ידי נגיף מסוג מורביליוירוס (Morbillivirus) שתוקף את המערכת החיסונית. היא נחשבת למחלה הווירלית המדבקת ביותר ולאחת מהמחלות הזיהומיות השכיחות בעולם, וזאת למרות שיש חיסון נגד המחלה, שיעילותו אחרי מנה אחת היא 95 אחוז, ולאחר שתי מנות – כפי שניתן כיום לילדי ישראל – היעילות היא 99 אחוז.

"חשיבותו של החיסון היא קריטית", אומר ד"ר עדן, "סיבוכים בזמן מחלת החצבת או לאחריה הם נפוצים מאוד ומתרחשים בכשליש מהמקרים. המחלה עלולה להסתבך לדלקת ריאות ולסיבוכים נוספים כמו דלקת קרום המוח ודלקת של מערכת העצבים המרכזית".

המטופל אמנם חוסן בילדותו נגד חצבת, אך הוא חוסן רק פעם אחת ולא קיבל את חלקו השני של החיסון, וזוהי ככל הנראה הסיבה לכך שהוא נדבק בנגיף וחלה. הנגיף גרם לו דלקת ריאות קשה, והדבר היחיד שיכול היה לעזור לו הוא טיפול באמצעות מכשיר האקמו. האקמו הוא מכונת לב-ריאה משוכללת שמופעלת למשך פרק זמן ממושך במקרים קיצוניים שבהם יש צורך לתת ללבו או לריאותיו של החולה זמן החלמה ארוך לצורך התאוששות. בישראל יש מכשירי אקמו בודדים, ובצפון הוא קיים רק במרכז הרפואי כרמל ובקריה הרפואית רמב"ם.

"אצלנו ביחידה יש צוות רב מערכתי ייעודי שמסוגל להעניק את הטיפול המיטבי באמצעות האקמו", אומרת מירה שטרית, מנהלת הסיעוד ביחידה לטיפול נמרץ בכרמל, "הצוות כולל רופא בכיר ומומחה בעל הכשרה מיוחדת, צוות סיעודי מיוחד וטכנולוג רפואי בעל הכשרה מקצועית בהפעלה מכונת לב-ריאה".

 

 

לפי האיגוד העולמי לאקמו (ELSO), בכל העולם טופלו כ-40,000 מבוגרים בלבד במכשיר האקמו לאורך כמעט 30 שנה. לדבריו של ד"ר עדן, הטיפול באקמו הוא המוצא הכמעט אחרון עבור חולים מסוימים, ויכולת השרידות למטופלים באקמו ריאתי היא כ-60 אחוז ובאקמו לבבי כ-40 אחוז. "עד היום ולאורך השנים טיפלנו בעשרות מקרים באמצעות האקמו", הוא אומר, "ותודות לצוותים הרפואי והסיעודי הצלחנו להציל את חייהם של חולים רבים".

באמצעות האקמו ניתן לטפל בחולים שסובלים מפגיעות קשות כמו תסחיף ריאתי, דלקות וירליות של הלב ודלקות ריאה מסובכות. הטיפול באמצעות האקמו בכרמל ניתן במסגרת היחידה לטיפול נמרץ כללי, ועלות השימוש במכשיר היא כ-100,000 שקל לשבוע טיפול.

מכרמל נמסר כי במצבו של המטופל חל שיפור קל, ולאחר כשבוע הצליח צוות היחידה לטיפול נמרץ לגמול אותו ממכשיר האקמו, אבל הוא עדיין מאושפז ביחידה במצב קשה מאוד.

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר