העבודות לשיפוץ מרכז הכרמל (צילום: שושן מנולה)
העבודות לשיפוץ מרכז הכרמל (צילום: שושן מנולה)

החל שיפוץ מרכז הכרמל: נתיבים חסומים ופקקים

פרויקט התשתיות הגדול ביותר ברכס יצא לדרך, והוא יימשך לפי ההערכות כשנה וחצי. קדם לו מאבק של בעלי העסקים שבזכותו התקבל מידע מהעירייה על האופן שבו יתנהל הפרויקט

פורסם בתאריך: 20.4.17 18:37

שיפוץ מרכז הכרמל – פרויקט התשתיות העירוני הגדול ביותר ברכס בשנים האחרונות – החל אתמול (רביעי). כל מי שעבר מאז אתמול במרכז הכרמל הבחין בוודאי בסימונים החדשים והכתומים של הנתיבים, בגדרות בצדי הכבישים ובציוד ההנדסי הכבד שחסם נתיבים מעת לעת. הפעילות הערה גרמה באופן טבעי לעומסי תנועה וללא מעט בלבול בקרב נהגים. הפרויקט, שעלותו מסתכמת בכ-17 מיליון שקל, יימשך כשנה וחצי, ובסיומו צפוי המרחב הציבורי במרכז הכרמל לשנות את פניו באופן מהותי.

שטח הפרויקט, שיוזמת העירייה באמצעות החברה העירונית לתשתיות יפה נוף ותאגיד המים והביוב העירוני מי כרמל, כולל ציר של כחצי קילומטר במרכז הכרמל לאורך שדרות הנשיא – מרחוב שער הלבנון ועד למתחם האודיטוריום. מדובר במרכז העסקים הראשי של הרכס, ומשולבים בו חנויות, משרדים, מסעדות ובתי קפה לצד מגורים.

במנשר שחילקה העירייה לפני תחילת ביצוע העבודות לבעלי העסקים ולתושבים במתחם פורטו עיקרי הפרויקט: שדרוג המדרכות וריהוט הרחוב, שדרוג אי התנועה המרכזי לאורך הציר, שיפורים בטיחותיים במעברי החציה, שיפורים תנועתיים באזור הפניות שמאלה אל הרחובות ודג'ווד ודרך הים, הסדרת מוקדי פריקת וטעינת סחורות, שיפורים בתחנות האוטובוס, החלפת עצים פגומים בעצים חדשים ושדרוג כללי של תשתיות התאורה, המים, הביוב, הניקוז והחשמל. שינוי מרענן מרכזי שנכלל בפרויקט הוא שדרוג הרחבה שבין בתי העסק לתחנת הכרמלית, ממזרח לשדרות הנשיא, והפיכתה לרחבה עירונית חדשה מושכת קהל ומתאימה לקיום אירועים.

עוגן מרכזי נוסף של הפרויקט הוא הרחבת המדרכות במרכז הכרמל, בחלק מהמקומות על חשבון נתיבי הנסיעה של כלי הרכב. למרות הקטנת שטחי נתיבי הנסיעה, מאמינה העירייה שהפרויקט יוביל לשיפור זרימת התנועה לאורך הציר. שינוי משמעותי נוסף שכולל הפרויקט הוא העתקת תחנות האוטובוס הנמצאות כיום בין רחוב מחניים לרחוב דרך הים אל חזית האודיטוריום.

הפרויקט חולק לשישה שלבים, שהראשון שבהם יבוצע במשך ארבעה חודשים ויכלול ביצוע עבודות משני צדי הרחוב במקטע שבין רחוב שער הלבנון לרחוב דרך הים.

שני נתיבים לכל כיוון

יציאתו לדרך של פרויקט השיפוצים לוותה במאבק של בעלי עסקים במתחם לקבלת מידע מפורט מהעירייה על פרטי העבודות המתוכננות. 33 מבעלי העסקים, המאוגדים בוועד פעולה בראשות הבעלים של חנות היין ספיישל ריזרב אנדרי סואידן, אף הגישו בסוף פברואר לבית המשפט המחוזי בעיר עתירה מינהלית, ובה ביקשו לחייב את העירייה לתת תשובות לשאלות שהגישו לה באמצעות בא כוחם עו"ד יואב סתיו ושבהן ביקשו מידע מפורט על הפרויקט.

מראה רחבה משופצת במרכז הכרמל (הדמיה: חברת יפה נוף)

מראה רחבה משופצת במרכז הכרמל (הדמיה: חברת יפה נוף)

השאלות, שהתבססו על תשריט תוכנית העבודה שמסרה העירייה לבעלי העסקים ושאותו הם הגדירו כ"מפה אילמת", הועברו אל העירייה כבר בסוף חודש דצמבר, אך משלא התקבלו תשובות בכתב להן נאלצו בעלי העסקים להגיש את העתירה.

ב-9 בפברואר ניאותה העירייה להעביר לבעלי העסקים, באמצעות היועצת המשפטית לעירייה עו"ד ימית קליין, מכתב תגובה ובו תשובות לשאלות שהם הפנו אליה. עיקרי השאלות שנשאלה העירייה על ידי בעלי העסקים ותשובותיה של קליין מוצגות כאן, והן בהחלט שופכות אור נוסף על מראהו החדש של מרכז הכרמל בסיום הפרויקט.

ועד בעלי העסקים: האם תוכנית שיפוץ מרכז הכרמל קיבלה אישור מרשויות התכנון?

קליין: "תוכנית הביצוע כפופה לאישור רשות התמרור (העירייה באמצעות מהנדס העיר) ומחלקות העירייה השונות, לרבות גורמי התשתית הקשורים לעניין".

ועד בעלי העסקים: מעיון בתוכנית לא ניתן להבין מה בכוונת העירייה לבצע. היכן יורחבו קטעי מדרכה והיכן יוקטנו נתיבי נסיעה?

קליין: "תוכנית התנועה נמסרה תוך כדי מתן הסבר מקיף שלווה בסיורים בשטח. התוכנית מציגה באופן ברור את התכנון הכולל הרחבת מדרכות מצומת שער הלבנון ועד צומת ביכורים, משני צדי הרחוב, וכן שינויים גיאומטריים באי התנועה לשיפור תנועתי ובטיחותי של הקטע שבין צומת ודג'ווד לצומת דרך הים".

ועד בעלי העסקים: התוכנית מתייחסת לשלבי ביצוע בלבד, ולא ניתן פירוט מהן העבודות המתוכננות ועל מה מבוססות הערכות המועדים ביחס לשלבי הביצוע.

קליין: "התוכנית צפויה להתבצע בשלבים ובהדרגה לתקופה ממושכת כאשר עיבוד מפורט של השלבים יתבצע במתואם עם הקבלן בהמשך ויוצג לציבור".

ועד בעלי העסקים: נראה מעיון בתוכנית כי הכוונה היא להצרה משמעותית של נתיבי הנסיעה לטובת הגדלת מדרכות. האם כך הוא הדבר?

קליין: "התוכנית שומרת על רצף של שני נתיבי תנועה לכל כיוון ונתיבים להשתזרויות".

הולכי רגל במרכז הכרמל במהלך השיפוצים (צילום: רמי שלוש)

הולכי רגל במרכז הכרמל במהלך השיפוצים (צילום: רמי שלוש)

ועד בעלי העסקים: האם העירייה בדקה את השפעת צמצום נתיבי התחבורה או הקטנתם גם בקשר להגדלה עתידית צפויה של תנועת הולכי הרגל, בהינתן שזו חלק מהתוכנית?

קליין: "התוכנית נדונה על ידי אנשי מקצוע שבחנו את כלל היבטיה המקצועיים, לרבות השפעת גורמים שונים כגון תנועות הולכי רגל היום ובעתיד. משכך, התוכנית הרחיבה את המדרכות לצורך מתן מענה איכותי, נגיש ובטיחותי להולכי הרגל".

ועד בעלי העסקים: האם העירייה בדקה את השפעת הצמצום של נתיבי התחבורה על הסעות תלמידים לבתי ספר כאשר מדובר על פעמיים ביום לארבעה בתי ספר שונים?

קליין: "שיקול זה ללא ספק נבחן באופן מקיף ונלקח בחשבון".

ועד בעלי העסקים: בצמידות למדרכות הקיימות מתנהלים בתי עסק רבים. האם העירייה בדקה את השפעת עומסי התנועה על בתי העסק הקיימים?

קליין: "אף שיקול זה נשקל עניינית ומקצועית. התוכנית מאפשרת סידורי פריקה וטעינה לבתי העסק".

ועד בעלי העסקים: התוכנית מלמדת על הצרה משמעותית של הפניות לרחובות ודג'ווד ואלחנן. מהי הסיבה לכך?

קליין: "השינויים הגיאומטריים בצמתים נועדו לשפר ולקצר את זמני החציה של הולכי הרגל בצמתים, ולפיכך לשפר את הבטיחות ואת ההתנהלות התנועתית".

ועד בעלי העסקים: מדוע תחנות האוטובוס בין רחוב מחניים לרחוב דרך הים יועתקו לחזית האודיטוריום, החשופה הרבה יותר לפגעי מזג האוויר?

קליין: "השינויים בתחנות האוטובוס נעשו על בסיס בדיקה מקצועית מדוקדקת, בין השאר של מהלכי הקווים הקיימים ובמטרה לייעל את השירות".

ועד בעלי העסקים: מדוע מבוקש לשנות חזיתות עסקים, לרבות שילוט חדש?

קליין: "העירייה הפעילה אדריכלים ומעצבים לביצוע שיפורים בשילוט העסקים לטובת שיפור חזות האזור".

בהתייחסות כללית לפרויקט ולהליך שיתוף הציבור שהתקיים במסגרתו הוסיפה קליין במכתבה לבעלי העסקים: "מדובר בפרויקט הכולל עבודות להחלפת תשתיות ישנות ולפיתוחו של האזור באיכויות גבוהות. במסגרת שיתוף הציבור, חודשים לפני מועד ביצועו של הפרויקט, הוא הוצג הן לתושבים והן לבעלי עסקים בהזדמנויות שונות, במסגרתן הם זומנו לקבל הסברים מקיפים באשר לפרטי התוכנית. העירייה רואה חשיבות רבה בשדרוג מרכז הכרמל, כפי שנעשה באזורים אחרים בעיר בכדי להביא לחידוש התשתיות הישנות, שיפור חזות הרחובות והגברת הבטיחות להולכי רגל, והכל כמובן לרווחת התושבים ובעלי העסקים".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר