השלט העירוני של שכונת חליסה (צילום: ישראל פריי)
השלט העירוני של שכונת חליסה (צילום: ישראל פריי)

פירוש שמה של חליסה ישונה בשילוט העירוני

עד כה נכתב בשילוט העירוני כי משמעות שמה של שכונת חליסה הוא "מדרון שומם וצחיח". בעקבות יוזמה של הפעיל החברתי יזהר כרמון תשנה עיריית חיפה את הכיתוב ל"אדמה ירוקה בשכבתה העליונה אחרי גשמים". כרמון: "זה אולי משהו קטן אבל זה עושה משהו לדימוי של השכונה והופך אותה למשהו חיובי יותר"

פורסם בתאריך: 15.11.20 19:52

עיריית חיפה תשנה את הכיתוב על השלט של שכונת חליסה אשר מתאר אותה ומנין היא קיבלה את שמה. עד עתה נכתב בשילוט העירוני כי משמעות שמה של חליסה הוא "מדרון שומם וצחיח", וכעת הוא ישונה ל"אדמה ירוקה בשכבתה העליונה אחרי גשמים".

השינוי יתבצע תודות לפעיל החברתי יזהר כרמון, שהחל בחיפוש אחר פירוש שמה של השכונה לפני כחמש וחצי שנים. לפני כשבועיים פנה כרמון לאגף פניות הציבור, ופנייתו הועברה למזכירת העיר ברכה סלע, אשר אמונה על כיתוב השמות על השלטים העירוניים. סלע ערכה בדיקה עם האקדמיה ללשון בנושא, ולכרמון נמסר כי "בהמשך להתייעצות עם אנשי אקדמיה הוחלט לשנות את כיתוב השלט של שכונת חליסה לכיתוב 'אדמה ירוקה בשכבתה העליונה אחרי גשמים'. בהתאם לכך, יכינו שלט מתוקן".

 

 

כרמון אמר ל"כלבו – חיפה והקריות": "לפני חמש וחצי שנים, במסגרת הלימודים שלי בבית ברל, ערכנו סיור לימודי בחליסה. חברי ללימודים עמיחי ברום הפנה את תשומת לבי לתרגום השם של השכונה בשילוט העירוני בשל ידיעתי המוקדמת את השפה הערבית במסגרת הצבא. התרגום נשמע לי מוזר, ולכן בדקתי את העניין עם חברים מומחים לערבית. פנינו לעירייה באמצעות חבר מועצת העיר דאז בועז גור ולתוכנית 'יהיה בסדר' בגל"צ, וכל המומחים מהאקדמיה לא הצליחו להבין איך מהשם חליסה הצליחו להביא את התרגום 'מדרון שומם וצחיח'. גם תושבים ומנהיגים מקומיים אמרו לנו שפירוש השם נראה להם מוזר אבל לא היה להם כוח להתעסק בזה".

לדבריו של כרמון, "לפני שבועות אחדים נתקלתי במקרה בתמונת ווטסאפ שצילם העיתונאי ישראל פריי, והיא הזכירה לי את המעגל שלא נסגר. הפעם, אחרי כמה התכתבויות עם העירייה ועם חברת המועצה נעמה לזימי, כנראה שפתרו את העניין. זה אולי משהו קטן אבל זה עושה משהו לדימוי של השכונה והופך אותה למשהו חיובי יותר".

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

24 תגובות
  1. השמועה מספרת שאוטובוס תיירים צליינים עצר בשדרות בן גוריון...

    לצילומים. ומשם מהר בורחים לנצרת. תייר אחד היה חייב לשירותים ושאל את המדריך איפה ניתן להטיל צרכים..
    המדריך ענה לו ללא היסוס : "תעשה היכן שתחפוץ – כל העיר הזו בית שימוש אחד גדול…"

  2. השומר החדש

    הדבר היחידי שיכול לעזור לדימוי של השכונה הזאת, זה פגיעה מדוייקת של טיל בליסטי קרקע-קרקע מתוצרת רפא"ל אשר יפגע בליבה של השכונה הזאת וישמידה לאלתר ולצמיתות, על כל יושביה העבריינים הבזויים, סוחרי הסמים והנשק, שונאי ישראל

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    בדיוק ככה עיר מזהומת אפורה ומכוערת אין ראיה קדימה .מה שהיה הוא שנהיה יותר גרוע.

  4. עדי

    בדיוק ככה עיר מזהומת אפורה ומכוערת אין ראיה קדימה .מה שהיה הוא שנהיה יותר גרוע.

  5. ציפורי

    מדרון ההר באמת יבש וצחיח. תושבי השכונה הזאת תקפו את היהודים ב-48. שכונה עבריינית. לעיתים קרובות שומעים יריות. המשטרה בקושי נכנסת לשם. כמו כן פקחי העיריה לא נכנסים לשם. עבירות בנייה ללא סוף. השתלטות על שטחים ציבוריים. בנייה לא חוקית. גידול צאן ובקר. מה לא? כפר ערבי באמצע העיר. כשפונים לעיריה הם מציעים לך לפנות למינהל מקרקעי ישראל. יש כאן מדינה בתוך מדינה. אף אחד לא כופה את חוקי מדינת ישראל ואת החוקים העירוניים עליהם.

  6. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אתי
    איין מה לעשות כך מיתנהחת הערייה הכול נקי הכול מתוקתק .
    זו העיר הכי מטונפת מי כול הערים בישראל כי ראשת העיר גב" קליש החילטה לחסוך על חשבונינו משלמיי הארנונה והמיסים.כידיילבזבז שנה ליפניי סיומה ובחירות חדשות וכך להיבחר בחזרה .לראשת העיר.מחדשחלומות זה בחינם.זה בסדר לחלום גברת קליש עוד לו ניתקלתי בתושב אבל תושב אחד שמרוצה מכהונתך כולם מקללים ומגדפים אותך זה סימן שהגיעה זמן ללכת גברת נכבדה את הקללה לעיר.700.סגניים 700 יועצים והכול על חשבוננו מישרד בילוש על העובדים זה מיתקופת כהונתך את הכי לו רצויה כאן בעיר

  7. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    היא עסוקה בסגנים
    במישרדיי בילוש החראיי העובדיי ניקיון
    ראשת העיר הקללה של העיר
    העיר הכי מסריחה מיכול הערים רק זה מה שנישאר שם לחליסה

  8. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    מדהים עד כמה שהעירייה ונבחרי הציבור מנותקים מהבעיות של חיפה. הדבר החשוב ביותר עכשיו זה לשנות את המונח של השם "חליסה"? כאילו חיפה היא עיירה בניו-זילנד חסרת דאגות?

    קודם תתחילו לטפל בשכונות עצמן, אחר כך תטפלו בעיטורים המיותרים.

  9. טלי

    לערית חיפה משעמם? לא מוחקים שם. זה היסטוריי השם חליסה נולדנו וגדלנו שם וזה בזיכרון לנצח, אפשר להוסיף ליד זה שם ולא למחוק, בכל מקום יש פשע ופורעי חוק אז מוחקים שמות? ממש לא, אבקש בדק בית ושישאר בשם בשילוט חליסה

  10. ראובן עטר

    חליסה ? חלאס כבר עם שכונת הפשע המצחינה הזו !!!! גרורה סרטנית בליבה של חיפה היפה

  11. שינפלד סמי

    בהחלטה היסטורית התקבלשם ישראלי למקום .
    ברחה הגיבורים לפני קום המדינה ועד לפני שנים מעטות הונצח בית הנג'אדה בשכונה שיהודים רבים נהרגו ע"י הבריטים ותושבי המקום אשר לא אפשרו להם לעבור במקום.
    האנדרטה וקסדת הזיכרון אשר היו נהרסו ע"י בני עוולה .
    חייבים להשיב את זיכרון הנופלים ולכבדם כראוי

  12. סמי שינפלד

    ומה עם זיכרון זיכרון הנופלים "בית הנאג'דה " שנהרס ע"י בני עוולה מקומיים ?
    בשנת 1982 בית הנג'אדה היה אחד מהמבנים שהוגדרו כמבנים לשימור במסגרת תמ"א 21 – תוכנית מתאר ארצית לאתרי מלחמת העצמאות. התכנית כוללת נספח ובו רשימה של 119 אתרים ופרוט רמת הטיפול הרצויה לכל אחד. הוא אף רשום באחת מרשימות השימור של עיריית חיפה.
    למרבה הפלא, בשנת 2000 הבעלות על המבנה עוברת לידי עיריית חיפה ובפברואר 2004 יזמה הוועדה המקומית תכנית מתאר שמטרתה לשנות את ייעוד הקרקע לבניין ציבורי שיהיה אתר הנצחה ומרכז קהילתי.
    אך גם עובדה זו לא תרמה רבות לגורלו. בדו"ח מבקר המדינה משנת 2005 בנושא השימור ההיסטורי בישראל המבקר כותב [עמוד 113] : " במועד סיום הביקורת, יוני 2005, היה המבנה מוזנח ונטוש בחלקו: קומת המרתף והקומה השנייה היו אטומות, והמדרגות המובילות לקומה הראשונה והמדרגות לגג היו הרוסות. הוא אף שימש, לדברי עובדי מחלקת מהנדס העיר, כמאורת סמים. משרד מבקר המדינה העיר לעיריית חיפה ולוועדה המקומית כי עליהן לפעול לאישור התכנית ולשימורו של המבנה בטרם יהיה מאוחר מדי".

  13. רמבי

    לברכה סלע פורעת הלשון זה שנים רבות:
    את מזכירת העירייה ולא מזכירת העיר.
    ראש העירייה ולא ראש/ת העיר.
    נווה שאנן, נווה יוסף ונווה דוד ולא נוה!
    נא להתחיל לכתוב ולדבר נכון!!!

  14. צור

    רמבי, כל הכבוד, אך יש לנו לא קיר אלא שלל קירות לדבר אליהם, וברכה סלע היא כזאת זה שנים!!!
    כמו ראש הממשלה כך גם ראש העירייה, ראש המועצה, ראש המוסד, ראש המטה הכללי, ולא אחרת!
    די כבר!!!

  15. אבי

    יופי אז עכשיו אחרי שיודעים את משמעות שם השכונה, אולי שוטרים יתחילו לבצע שם אכיפה? יריות, זיקוקים בשעות לא שעות, מירוצי מכוניות ועוד ועוד. והכל מרחק יריקה מבניין המשטרה החדש והמפואר… בדיחה.

  16. א.א.חיפה

    חליסה השם חייב השם להשאר. לא לשנ תמכלום. ששכונת חליסה עברה המון. ברגע שישנו את השם . לא יזכיר לאף אחד הש החדש. בחליסה היו שם הפגנות הפנתרים השחורים. היהודים שחיו שם בעבר לפני קום המדינה דווקא כי מדובר מאכלוסיות הטובות. דווקא אנשים מהמעמד הגבוהה. אחר כך הצטרפו הצטרפו מסביב עוד יהודים. חיו גם ערבים בשכנות איתם. רק שגוראל היה ראש העיר. ניקה את האזור מכל מי שבאו מהכפרים מהגליל והשתלטו על מבנים שדיירהם עזבו לגור לשכונות בכרמל. גוראל עשה שם ניקיון השכונה בחליסה והחזירם מאיפוא שבאו. גם בית משפחתי השתלטו. מאז הבנתי ששוב חזרו והשתלטו על מבנים שם ואף אחד לא דאג לעשות נקיון המקום. לכן שם גדל הפשיעה .אאנחנ היום משלמים מחיר בגלל הזנחת העיריה שם. בזמן האחרון קמים לנו כל מיני אנשים ומחליטים לשנות על פי דעתם. ממש לא נכון. שיהיה ברור אדם שמוחק את ההעבר שלו שווה כלום. למשל בעין הים היה רחוב על ש יהודי.שינומאת הרחוב על פי בקשת תושבת ערביה לרחוב על 'שם ערבי. רחוב שהיה על שמו לפני הקמת המדינה. מרגיז, הרא מדינת ישראל פה לא מדינת פלסטין..מזכירה סלע אנא ממך . נא לא לשנות כלום גם אם השם מפריע בגלל האזור הלא נחמד שקע של עבר לו הכי נעים. אבל אלה הם חיינו ועבר לא מוחקים. ישש. בה דברים טובים וכן דברים מכוערים.מאין מה להסתיר ממכוער בנינו את עצמנו ואת עצמאותינו. מעבדון שחיינו רק למדנו להתחזק בגלל זה מבקשת שסלע לא תשנה כלום.אלה ההפך רק מחזקים אותנו איפוא היינו אז בזמנו.

  17. עבד אל טיקרבל

    אם כבר רוצים לשנות את פירוש השם חליסה למשהו שקרי כמו אדמה ירוקה טובה נהדרת ועוד המצאות כאלו של פוליטיקלי דפקט ושכתוב היסטורי אולי נכתוב על פירוש השם חליסה כך:
    "פרוש השם מקום מרעה של יוניקורנים ודלי מטבעות זהב בקצה הקשת".
    נפלתו פה על כל הראסה, בחיי.

  18. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    קומץ של טיפשים עיריה בגרעון כספי חזירים מסתובבים חופשי כבישים ומדרכות במצב גרוע ולהם חשוב לבזבז כסף על שילוט

  19. תושב חליסה - שישנו את השם לפחות לשם קליט וקצר למה שם ארוך?

    כתושב חליסה, עליי לציין שמאז ראש העיר גוראל, יונה יהב והיום קליש, לא טרחו אפילו להשקיע מעט זפט לשפץ את רחוב הירדן, הרחוב נראה כמו אחרי הפגזת קטיושות, כאילו אנשים חיים במדינת עולם שלישי, האוכלוסיה כאן מעורבת, ערבים, יהודים , עולים מחבר העמים האתיופים, בכלל לא סופרים אותנו, כאילו אנחנו לא משלמים ארנונה, העירייה ואגף פיקוח הבנייה לא מפרק בנייה בלתי חוקית, פלישה של תושבים מהמגזר הקרקעות במיוחד ברחוב הירדן עברה כל גבול, שמו קונטיינרים, גידרו שטחים שאם אני הייתי בונה מלונה לכלב שלי בחצר היתי מקבל כתב אישום על בנייה בלתי חוקית, אבל זה נעשה תחת עינם התקווה של.פקחי עיריית חיפה שנראה כאילו מקבלים שוחד כדי לא לרשום דוחות על עבירות בנייה, המשטרה מגיעה אחרי שהפסיקו היריות לספור גופות, סוחרי סמים מסתובבים במכוניות יוקרה רשומות על שם סבתא שלהם וגרים בדירות ששכר דירה ממומן על ידי משרד השיכון, חוזי דירות פיקטיביות כדי שהשוטרים יקבלו מקסימום סיוע שכר דירה, מדינת חלם

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר