האומלט הטבעוני להכנה מהירה והחטיף הטבעוני בטעם פלאפל (צילומים: רמי שלוש, דוברות הטכניון)
האומלט הטבעוני להכנה מהירה והחטיף הטבעוני בטעם פלאפל (צילומים: רמי שלוש, דוברות הטכניון)

שתי קבוצות מהטכניון זכו בתחרות אירופית לפיתוח מזון בריא

בזכות פיתוח של אומלט טבעוני להכנה מהירה וחטיף טבעוני בטעם פלאפל זכו שתי קבוצות סטודנטים מהפקולטה להנדסת ביוטכנולוגיה ומזון בטכניון בשני המקומות הראשונים בתחרות הבינלאומית Food Solutions של הרשות האירופית לחדשנות EIT

פורסם בתאריך: 26.12.22 10:13

שתי קבוצות סטודנטים מהפקולטה להנדסת ביוטכנולוגיה ומזון בטכניון זכו בשני המקומות הראשונים בתחרות הבינלאומית Food Solutions של הרשות האירופית לחדשנות EIT. הקבוצות הזוכות פיתחו אומלט טבעוני להכנה מהירה וחטיף טבעוני בטעם פלאפל בהנחייתם של פרופ' מאיה דוידוביץ'-פנחס, פרופ' אבי שפיגלמן ופרופ' אורי לזמס.

השנה התמקדה התחרות בכמה מהאתגרים המרכזיים של תעשיית המזון, ובהם פיתוח מזון מעובד לבריאות (Processing4health). לדבריה של פרופ' דוידוביץ'-פנחס, "השיח הציבורי והתקשורתי בתחום המזון מציג את המזון המעובד כדבר מזיק לבריאות, וזאת לעומת ה'טבעי' וה'טרי' שהפכו למילות קסם. התפישה הזו איננה מדויקת כי מזון טבעי אינו מנצל תמיד באופן מיטבי את הנוטריינטים (יסודות או תרכובות כימיות החיוניים לחיים ולגדילה של יצורים חיים; ש"מ), והוא עלול להתקלקל במהירות, וכך להגדיל בזבוז מזון. למעשה, בראי ההיסטוריה, עיבוד מזון סייע לבני האדם לנצל את הטבע טוב יותר ולהתפתח. כיום, עיבוד מזון, שנעשה בחוכמה ועל בסיס הבנה מדעית מעמיקה, הוא דווקא הדרך למזון בריא, בטוח יותר ועם חיי מדף ארוכים, שתורמים גם לנוחות השימוש וגם לקיימות של שרשרת המזון".

שתי הקבוצות הזוכות בחרו באתגרים הקשורים במוצרים בעלי חיי מדף ארוכים וערכים תזונתיים גבוהים המיועדים לטבעונים. לדבריו של פרופ' לזמס, "עבור הסטודנטים זאת התנסות חשובה מאוד בעבודה יישומית על אתגרים ממשיים בתעשייה, והעבודה מתנהלת בפורמט של למידה מבוססת פרויקט. הסטודנטים נדרשים לפתח מוצר, לגבש תוכנית ייצור ותוכנית עסקית ולהציג את ה'חברה' בפני שופטים מקצועיים במסגרת תחרותית, כך שהתהליך כולו דומה מאוד להקמת סטארטאפ בעולם האמיתי".

 

 

קבוצת OmeleTofu שזכתה במקום הראשון פיתחה אומלט טבעוני עתיר חלבון להכנה מהירה (בסגנון "מנה חמה"). המנה מבוססת על טופו מיובש בהקפאה, היא אינה מצריכה קירור, והכנתה דורשת רק הוספה של מים רותחים והמתנה של כחמש דקות. מכיוון שהמנה מיוצרת באמצעות ייבוש בהקפאה, הערכים התזונתיים שלה אינם נפגעים בתהליך. חברי הקבוצה הם סטודנטים לתארים מתקדמים בטכניון – יעל פרידלר מהפקולטה להנדסת תעשייה וניהול ועמיתיה בפקולטה להנדסת ביוטכנולוגיה ומזון נטע שמעוני, עדן פרוינדליך, נועה צין בן דויד, ראוף נסייר, עדן פרוידנליך וקרולין חלי. את הרעיון הגה בן זוגה של שמעוני, ששאל אותה אם יש אפשרות לפתח חביתה טבעונית.

 

צוות Omletofu (צילום: רמי שלוש, דוברות הטכניון)

צוות Omletofu (צילום: רמי שלוש, דוברות הטכניון)

 

במקום השני בתחרות זכתה קבוצת Proteinchick שפיתחה חטיף טבעוני בריא בטעם פלאפל. החטיף מבוסס על גרעיני חומוס ועל מי החומוס – תוצר לוואי שבדרך כלל מושלך כפסולת. בקבוצה חברים שלושה סטודנטים בשנה האחרונה ללימודיהם בפקולטה – ארי יולס, מיכל חלפון ושקד קטצלניק – והשף אדם קלינברג מבית הספר בישולים. הארבעה מסבירים כי כיום יש בשוק דרישה גבוהה לחטיפים טבעוניים, נטולי גלוטן, דלי שומן ועשירים בחלבונים ובסיבים תזונתיים, וכי הדרישה היא גדולה במיוחד בקרב אנשים שסובלים ממגבלות תזונתיות שונות. החטיף שפיתחה הקבוצה מספק תחושת שובע, וזאת ללא מינון גבוה של נתרן ופחמימות, וגם כאן מדובר במזון יבש הנשמר לאורך זמן.

 

צוות Proteinchick (צילום: רמי שלוש, דוברות הטכניון)

צוות Proteinchick (צילום: רמי שלוש, דוברות הטכניון)

 

התחרות היא חלק מתוכנית חינוכית-אקדמית בשם EIT Food Education, שנועדה לשפר ולחזק את סקטור המזון באיחוד האירופי באמצעות חדשנות וקידום קיימות ובריאות. התחרות התקיימה בבלגיה באירוח של חברת המזון PURATOS, והשתתפו בה סטודנטים מהטכניון ומאוניברסיטאות מובילות באיטליה, בספרד ובפינלנד.

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר