מנכ"ל Road2 איתן קייט (צילום: ליאת מנדל)
מנכ"ל Road2 איתן קייט (צילום: ליאת מנדל)

הפתעה: חיפה במקום ה-133 בדירוג ערי ההייטק בעולם

מתוצאות מחקר חדש של מרכז StartupBlink עולה גם כי חיפה מדורגת במקום הרביעי מבין ערי המזרח התיכון ובמקום השלישי בישראל. עו"ד איתן קייט, מנכ"ל מרכז החדשנות Road2 בעיר התחתית: "בשלוש שנות פעילותו ליווה המרכז כ-130 חברות שגייסו ביחד יותר מ-40 מיליון דולר. אחד מהתנאים לליווי הוא הישארות בעיר"

פורסם בתאריך: 24.8.23 14:16

חיפה מדורגת במקום ה-133 בדירוג ערי ההייטק המובילות בעולם, במקום הרביעי מבין ערי המזרח התיכון ובמקום השלישי בישראל – כך עולה מתוצאות מחקר חדש של מרכז StartupBlink, אשר ממפה באופן גלובלי סטארט אפים ואת המערכת הכלכלית סביבם בכ-1,000 ערים בעולם. החל משנת 2014 עורכת חברת הייעוץ הישראלית-שווייצרית סקר אקוסיסטמים לגופים המרכיבים את עולם ההייטק, ובהם סטארט אפים, מאיצים (אקסלרטורים), קרנות הון סיכון, חממות טכנולוגיות וגופי מחקר.

בדירוג המדיני דורגה השנה ישראל במקום השלישי, שעליו היא שומרת כבר ארבע שנים. בדירוג העירוני המלא, אשר כולל 10,000 ערים ברחבי העולם, מככבות ברשימה 14 ערים בישראל – בראשן תל אביב במקום העשירי, ירושלים במקום 79 וחיפה כאמור במקום 133. 

הנתונים באשר לחיפה אינם מפתיעים את את עו"ד איתן קייט, מנכ"ל מרכז החדשנות Road2 שהוקם בשנת 2020 בעיר התחתית, כאשר הרשות לחדשנות ביקשה לקדם יזמות צעירה בחיפה. "מאז ומתמיד היתה חיפה מוקד הייטק עם מוסדות אקדמיים כמו הטכניון ואוניברסיטת חיפה, עם פארק הייטק שבו יושבות החברות המובילות בעולם, עם שלושה בתי חולים, עם נמל ימי ועם נמל תעופה, בשילוב עם תעשייה מסורתית", הוא אומר, "כל אלו הופכים את מטרופולין חיפה לכר פורה לפיתוחים חדשניים ולצמיחה של יזמים". 

ובכל זאת משהו לא עבד, לכן התבקשת לעמוד בראש מרכז החדשנות.

"פנו אלי ממט"י – המרכז לטיפוח יזמות בחיפה – שחיפשו פתרון לכשל מהותי שזוהה על ידי הרשות לחדשנות. מצד אחד, חיפה היא בירת ההייטק של ישראל, ומצד שני, היזמות כאן לא המריאה למקום שמשקף את הפוטנציאל העצום של העיר. ביחד פיתחנו את מודל העבודה הייחודי שלנו – כסף, תשתית, לקוח. העבודה נעשית קודם כל עם הלקוחות, שהם החברות הגדולות והמובילות בחיפה ובצפון כמו חברת החשמל, בז"ן, חברות הייטק גדולות ממת"מ וחברות בינלאומיות מחו"ל. אנו עובדים מול הלקוחות לזיהוי הצרכים שלהם, ואז מאתרים ומטפחים יזמים שיפתחו פתרונות מותאמים ומדויקים לדרישות הלקוח. אנו פועלים בתחומי הבריאות הדיגיטלית (Digital Health), האנרגיה, איכות הסביבה והקיימות, תעשייה 4.0, הסמארט מוביליטי והגיימינג".

קייט נולד בירושלים לאב אנגלי ולאם הונגרייה, וכשהיה בן כמה חודשים עברה המשפחה להתגורר באנגליה. בגיל 13 שבה המשפחה לישראל, היישר לחיפה. הוא מגדיר את עצמו כחיפאי בכל רמ"ח אבריו – בוגר בית הספר הריאלי, קצין בסיירת שלדג ובעל תואר ראשון במשפטים ותואר שני במינהל עסקים באוניברסיטת חיפה, כשאת ההתמחות הוא עשה במשרד ש.פרידמן ושות' בחיפה. בתחילת דרכו המקצועית כעורך דין הוא עסק בעיקר בייעוץ משפטי לעסקאות מיזוג ורכישות. הוא שימש יועץ משפטי של אלביט בתהליכי ההקמה של חברת התקשורת אורנג' (פרטנר) והיה מעורב במכירת חברת פיץ' לענקית התוכנה מיקרוסופט. הוא המשיך להתקדם בעולם המיזוגים והרכישות כחלק מהצוות של האחים עופר, שם סייע במכירות חברות הקבוצה, ולאחר מכן כשותף במשרד עורכי הדין עמית פולק מטלון, שבו הוא ייצג קרנות השקעות והון סיכון והמתמקצע בעבודה שוטפת עם יזמים ועם סטארטאפיסטים.

 

 

"אחרי כמעט 14 שנה במקצוע התחלתי בתהליך של חיפוש נפשי לאחר שהרגשתי שהעבודה חוזרת על עצמה ושהכסף הוא חזות הכל", מספר קייט בגילוי לב, "בסיום התהליך החלטתי לנטוש את עריכת הדין והקמתי שותפות בשם Friendly Angels, שזו בעצם קבוצת אנג'לים שמשקיעה בסטארט אפים. באחת מהנסיעות ברכבת לתל אביב הכרתי יהלומן מבלגיה, איש עסקים מוצלח, והתחברנו מאוד. אחרי שיחות ממושכות החלטנו להקים קרן ביחד. הקמנו את Friendly Angels Club – קרן השקעות אקסקלוסיבית למשקיעים מהארץ ומחו"ל שקיימת כבר 17 שנים וביצעה כ-16 השקעות מצליחות".

למרכז החדשנות Road2 הוא הגיע לאחר שכיהן בתפקידים תפעוליים בחברת לומיניס; כסמנכ"ל ה-Supply Chain העולמי בביוסנס וובסטר, חברה בת של ג'ונסון אנד ג'ונסון; כ-COO בחברת פוליפיד שהונפקה בשנת 2020 בנאסד"ק; וכסמנכ"ל פיתוח עסקי בחברת התרופות הציבורית קמהדע. 

זה נכון ש-Road2 נקראת כך בגלל כביש 2 לתל אביב?

"נכון, שם המרכז מסמל הן את כביש 2 לחיפה והן Road to success. המטרה היתה להקים אקוסיסטם של חדשנות בחיפה, מחוץ למדינת תל אביב. מאז שמוניתי למנכ"ל במרץ 2020 ליוויתי מאות יזמים בדרכם להקמת הסטארט אפ הבא שלהם. כחלק מהיכרות של עשרות שנים עם האקוסיסטם החיפאי, אני משמש חוט מקשר בין גופים שונים בעיר ביחד עם הצוות המדהים שבנינו. תוך כמה שנים הפכה חיפה למוקד משיכה מרכזי ליזמים צעירים. העיר התחתית התמלאה בהייטקיסטים צעירים, חברות סטארט אפ מאכלסות את המשרדים, וזה מביא לתנופה אדירה באזור. בחיפה פועלים כבר יותר מ-500 סטארט אפים, כאשר חלק מהיזמים מגיעים אלינו מהמרכז ועוברים להשתקע בחיפה. דוגמה לכך היא חברת Calodar שהקימו אב ובנו שהתגוררו בתל אביב. הם שמעו על התוכנית שאנחנו מציעים לסטארט אפים בתחום ה-Health Tec וה-AI, וcיחד איתנו יצאו לניסוי קליני בקריה הרפואית רמב"ם. היום הם כבר בשלב מתקדם של פיתוח המוצר שלהם, ובמקביל עברו להתגורר בחיפה. בשלוש שנות פעילותו ליווה המרכז כ-130 חברות שגייסו ביחד יותר מ-40 מיליון דולר, כשאחד מהתנאים לקבלת הליווי הוא הישארות בחיפה". 

הסקר דירג את ערי ההייטק לפי תחומים. בתחום טכנולוגיות המזון הגיעה חיפה למקום ה-83, בתחום התחבורה החכמה למקום ה-94, ואולי הנתון המדהים ביותר הוא שבתחום הבריאות הדיגטלית והביוטכנולוגיה מככבת חיפה במקום ה-54 העולמי. 

"הנתון הזה לא מפתיע בכלל. לחיפה יש הפוטנציאל המושלם להגיע לעשירייה הפותחת של הערים המובילות בסטארט אפים בתחום הבריאות. השילוב בין האקדמאים המצוינים שיוצאים מהטכניון ומהאוניברסיטה למרכזים הרפואיים בעיר הוא כר פורה להצמחת טכנולוגיות פורצות דרך. לתוך הזה בדיוק נכנסת Road2 – על מנת לזהות את הקשיים, למצוא את האנשים המתאימים שימציאו את הפתרונות ולפתח אקוסיסטם יזמי שיתמוך בחברות שיקומו".

בדיוק בגלל זה הקמתם את שותפות R2R.

"זהו שיתוף הפעולה Road2Rambam שהוקם בתמיכת רשות החדשנות, ומטרתו היא לאפשר לסטארט אפים ליהנות לא רק מהשקעה אלא גם מגישה למידע הרפואי של רמב"ם, כמובן תוך שמירה על פרטיות ואנונימיות המידע, לייעוץ מקצועי של רופאים וחוקרים, לשימוש בתשתיות, במעבדות ובמכשירים של בית החולים, ולעריכת פיילוטים לטכנולוגיות שלהם בבית החולים. Road2 גם מציעה לסטארט אפים גישה למעבדת בינה מלאכותית בתמיכה של תאגיד המחשוב NVIDIA וייעוץ של מהנדסים וחברות של פיתוח דאטה".

 

משרדי Road2 בעיר התחתית, חיפה (צילום: יח"צ)

משרדי Road2 בעיר התחתית (צילום: יח"צ)

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

4 תגובות
  1. שאלה מתבקשת

    אז עם מת"ם שהיה הראשון בישראל, עם שתי אוניברסיטות ומכללות, עם קשר לחברות רב-לאומיות כמו פיליפס ואיי.בי.אם ואינטל, איך יתכן שחיפה רק במקום ה-133 ותל אביב וירושלים מקדימה אותה בפער גדול?!

  2. לא מספיק

    נהדר חיפה חייבת להחזיר מתל אביב כ-40 אלף צעירים שיונה יהב הבריח במשך עשור וחצי
    חייבים להוריד את הארנונה ולהעביר כסף ממשכורות בכירי העירייה חזרה לפיתוח עירוני

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר