ד"ר תלמה כהן, ד"ר אייל פרוכטר ויונה יהב (צילום: פיוטר פליטר)
ד"ר תלמה כהן, ד"ר אייל פרוכטר ויונה יהב (צילום: פיוטר פליטר)

רמב"ם חנך יחידה לטיפול בנזקי טראומה נפשית

הקריה הרפואית רמב"ם בשיתוף עם משרד הבריאות חנכה יחידה לטיפול בנזקי טראומה נפשית. אנשי היחידה יאתרו מטופלים כבר בחדר המיון וייצאו אל השטח בעתות חירום

פורסם בתאריך: 30.8.18 07:12

הקריה הרפואית רמב"ם חנכה יחידה לטיפול בנזקי טראומה נפשית. טקס חנוכת היחידה נערך במעמדם של ראש העיר יונה יהב, ראש אגף בריאות הנפש במשרד הבריאות ד"ר טל ברגמן, נציגי הנהלת רמב"ם ונציגי היחידה לבריאות הנפש והיחידה לטיפול בפוסט טראומה נפשית בבית החולים.

היחידה החדשה, שפועלת במסגרת אגף בריאות הנפש ברמב"ם, הוקמה במטרה לסייע לציבור להתמודד עם טראומה נפשית. "במלחמת לבנון השנייה הוקם ברמב"ם שירות שהתמקד בפוסט טראומה בקרב התושבים בעקבות אירועי התקופה", מסביר מנהל אגף בריאות הנפש ד"ר אייל פרוכטר, "השירות תוקצב באופן ייעודי למטרה הזו ולאחר מכן נסגר, אך הצרכים ההולכים וגוברים של קבוצות שונות באוכלוסייה עדיין קיימים ועלינו לתת להם את הפתרון".

ברמב"ם מציינים כי בהיעדר תמיכה תשתיתית ומחסור בכוח אדם עם התמקצעות ספציפית בתחום הוחלט ברמב"ם להקים את היחידה שתרכז מתן טיפול בנזקי טראומה נפשית. היחידה עוסקת בטיפול ממוקד לטווח קצר בפוסט טראומה באמצעות מפגשים שמתקיימים בבית החולים עם אנשי צוות היחידה ובאמצעות כלים טיפוליים פרטניים או קבוצתיים. במקביל פועל צוות היחידה באיתור מטופלים שהגיעו לבית החולים אחרי מקרה טראומה ונמצאים בשלבים ראשונים של טראומה נפשית. במקרים כאלה מגיע הצוות אל המטופלים, מאבחן אותם ומתחיל את הטיפול בהם כבר בשלב האשפוז. המטופלים מוזמנים בתום אשפוזם או בעת שחרורם להמשך טיפול ביחידה.

 

 

בעתיד מתכננים ביחידה לפעול בקהילה להגברת החוסן הנפשי ולמניעת מצבי פוסט טראומה. במודלים קיימים, בעיקר בתחום הצבאי, נמצא כי באמצעות תגובה נכונה בסמיכות לאירוע טראומטי ניתן למנוע או למזער משמעותית את הסיכוי לפתח פוסט טראומה. "במסגרת התפקידים שלי בצה"ל וגם במחקרים שבהם השתתפתי בארצות הברית ראינו איך ניתן לפתח כלים להשגת התמודדות טובה יותר עם פוסט טראומה", אומר ד"ר פרוכטר, "הניסיון שלי חבר לניסיון שנצבר ברמב"ם והתגבש לכלל תוכנית פעולה. הרעיון הוא שבעתיד הקרוב נצא לשטח ונגיע אל מוקדים שבהם נמצאים אנשים שסביר שיפגשו בחייהם מקרי טראומה ויוכלו לסייע לנפגעים – בתי ספר, אוניברסיטאות, גורמי רווחה, אנשי מקצוע ועוד. בעזרת הכשרה פשוטה ניתן למנוע הרבה סבל בהמשך".

בעתות חירום מתוכננים כל אנשי היחידה, בתיאום עם האגף לשעת חירום במשרד הבריאות בתחום בריאות הנפש, לצאת לאזור האסון, לחבור אל כוחות החילוץ וההצלה ולתת מענה נפשי לנפגעים ולכוחות הטיפול בשטח.

לדבריה של ד"ר תלמה כהן, מנהל היחידה החדשה ברמב"ם, מדובר בבשורה לתושבי האזור: "הרעיון הוא לייצר רצף טיפולי מתוך הבנה שהמערכת היא עמוסה מאוד והצרכים הם רבים. אנחנו מדברים על 12 אחוז מהאוכלוסייה ועל סוגים שונים של טראומות. היחידה תיתן מענה גם למבוגרים וגם לילדים עם חשיבה אינטגרטיבית והוליסטית".

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר