האמנית סועאד נסר-מח'ול (צילום: פרטי)
האמנית סועאד נסר-מח'ול (צילום: פרטי)

"אני מאמינה בכוחה הפנימי של האישה לשנות ולהשפיע"

בגלריה שפתחה בבניין עתיק בוואדי ניסנאס, מציגה האמנית ומתכננת הערים סועאד נסר-מח'ול את עבודותיה לצד מורשת הבנייה של השכונות הערביות בחיפה. כמעט בכל יצירותיה האישה היא המוטיב המרכזי. "אני הייתי הראשונה שהכנסתי פסל בדמות של אישה, שהוצב במרחב עירוני ביישוב ערבי. צריך להעז ולשנות מוסכמות"

פורסם בתאריך: 7.3.22 23:24

שם: האמנית סועאד נסר-מח'ול (سعاد نصر-مخول, Makhoul-Nasr Souad).

עיסוק: אמנית ומתכננת ערים פלסטינית, מעצבת עירונית שעוסקת בציור ובפיסול במרחב הציבורי, ילידת שכונת אל-בורג' בחיפה ובעלת "גלריה חיפה" לאמנות.

מצב משפחתי: נשואה ואימא לשני ילדים בוגרים, חנא וג'נא.

על "גלריה חיפה": הגלריה, שנוסדה בשנת 2019 ונפתחה בדצמבר 2020, היא הגלריה הערבית הראשונה בעיר. היא נמצאת בלב שכונת ואדי ניסנאס הערבית האותנטית וממוקמת בבניין עתיק ששימש לפני כ-150 שנה טחנת קמח ולאחר מכן שימש נגרייה. "זיהיתי את הפוטנציאל הגדול הטמון בבניין, אך לא היה קל לקחת בניין כמעט הרוס, לשפץ אותו ולהפוך אותו לגלריה", מספרת נסר-מח'ול, "בחרתי לפתוח את הגלריה בוואדי ניסנאס, במטרה להפוך את האמנות לחלק מאורח החיים של התושבים ולתרום להתחדשות העירונית של האזור גם באמצעות התרבות והאמנות".

תערוכות בגלריה: לצד הציורים המוצגים, בגלריה קיים אגף שמציג את ההיסטוריה של העיר ואת מורשת הבנייה של ד'אהר אל-עומר אל-זידאני, מקימה של העיר המודרנית לפני כ-260 שנה, בנוסף לתערוכה שמציגה את מורשת הבנייה של השכונות הערביות, ובעיקר של ואדי סאליב. במקום מתקיימים סיורים ומפגשים, בהם מספרת סועאד על ההיסטוריה של העיר ועל ציוריה כאמנית ילידת חיפה. לרגל ה-8 במרץ, מתקיים בגלריה בזאר רקמה פלסטינית, אשר ימשך עד 31 למרץ.

סגנון: היצירות של נסר-מח'ול עוסקות בנשיות ובציורי נשים בסגנון מופשט, בנוסף לציורים הנוגעים לשימור המורשת התרבותית העירונית הערבית. במשך שנים היא שוטטה בוואדי סאליב הנטושה וציירה את בתי השכונה ומאפייניה הארכיטקטוניים. הסגנון שלה הוא לרוב ריאליזם מופשט או סימבולי. "האישה מהווה מרכיב חשוב בציורים שלי, וכבר מגיל צעיר ציירתי נשים. האישה מופיעה אצלי כסמל לחוזקה ולגאווה. אני מאמינה בכוחה הפנימי של האישה וביכולתה לשנות ולהשפיע".

 

 

מה החזון שלך: "החזון שלי לקדם את האמנות והתרבות בעיר חיפה, להפוך את האמנות לדרך חיים. בתור מתכננת ערים ואמנית, אני בונה פרויקטים שמשלבים אמנות בתהליך התכנון העירוני, ובשדרוג מרחבים ציבורים באמצעות יצירות אמנות. זה נושא שקידמתי במספר יישובים ערביים, וקיימים פרויקטים חדשים שהם עדיין בתהליך תכנון לקידום נושא זה גם בחיפה, עירי".

קשיים בדרך: "בחברה פטריארכלית שבה שוררים יחסי כוח לא שוויוניים בין נשים וגברים, האישה צריכה להיות מספיק חזקה, כדי להתמודד עם מכשולים וקשיים. במשך כל השנים, בהן עסקתי בהנדסה אזרחית ובתכנון ערים, ערכתי מאות תוכניות בעשרות רשויות מקומיות, בין היתר בתחום הספורט והתרבות, התמודדתי בהצלחה מול אלה שרצו להכשיל אותי בתור אישה מקצוענית ומצליחה. זו הייתה החלטה לא פשוטה לפתוח גלריה לאמנות. אחרי 30 שנה שהיה לי משרד לתכנון, ניצבתי מול השאלה – האם יהיה נכון לסגור את המשרד ולפתוח גלריה? אבל הייתי מאוד נחושה והבנתי שזה מה שנכון לעשות, וזה העיסוק שבו אני רוצה להתמקד בשנים הבאות".

הציבור החיפאי: "הציבור החיפאי מאוד תומך והוא רואה בפתיחת הגלריה אירוע היסטורי. המבקרים שמגיעים מכל רחבי הארץ מבטאים התפעלות מרגשת ומרעיפים שבחים על יופייה של הגלריה והמוצגים בה".

העצמה נשית: "כמעט בכל עבודות האמנות שלי, האישה היא המוטיב העיקרי. אני הייתי הראשונה שהכנסתי פסל בדמות של אישה, שהוצב במרחב עירוני ביישוב ערבי. צריך להעז ולשנות מוסכמות. העבודות שלי נתנו השראה גם לנשים וגם לגברים, פתיחת הגלריה נתנה השראה והניעה הרבה נשים לפעול בתחום".

חיפה לאן: "בתור אומנית ומתכננת ערים, מאוד חשוב לי נושא האמנות העירונית. לחיפה יש פוטנציאל גדול להתפתח מבחינה תרבותית ואמנותית, במיוחד כשהיא עיר רב תרבותית. עד היום העיר לא מימשה את הפוטנציאל העשיר הגלום בה. היותה עיר יהודית-ערבית הוא ערך מוסף שניתן לראות בו משאב כלכלי לרווחת התושבים".

איפה תהיי בעוד 20 שנה: "הגלריה היא רק המסגרת. אני מקווה שהאמנות שלי תגיע לכמה שיותר אנשים ונשים בכל העולם ותיגע בהם".

כתובת: "גלריה חיפה", רחוב הוואדי 41, 052-2361196, 04-6527787

פייסבוק: Souad Nasr Makhoul

אינסטגרם: Haifa_gallery04

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר