המכונית החשמלית של מיזם הרכב השיתופי (צילום: חברת Car2Go)
המכונית החשמלית של מיזם הרכב השיתופי (צילום: חברת Car2Go)

מיזם רכב שיתופי יתחיל לפעול בחיפה בנובמבר

הרצת פרויקט התחבורה השיתופית הראשון מסוגו בארץ תצא לדרך כבר באוקטובר עם 40 כלי רכב חשמליים שינועו ברחבי העיר וניתן יהיה לשכור לפרקי זמן קצרים. המטרות: הפחתת זיהום האוויר והוזלת עלויות המחיה

פורסם בתאריך: 22.8.17 17:24

עיריית חיפה הודיעה היום כי מיזם הרכב השיתופי החשמלי הראשון מסוגו בישראל יופעל בעיר החל מ-15 בנובמבר. למיזם שותפים העירייה, המשרד להגנת הסביבה, איגוד הערים האזורי להגנת הסביבה, הקרן הקיימת לישראל וחברת CAR2GO מקבוצת שגריר, ובמסגרתו ינועו ברחבי העיר 100 רכבים חשמליים מסוג רנו זואי הכולל חמישה מקומות ישיבה.

כבר באמצע אוקטובר יתחיל שלב ההרצה של פרויקט התחבורה השיתופית, והוא יכלול הפעלה של 40 רכבים חשמליים בתקופת ניסיון כדי לבחון את המיזם על כל מרכיביו והיבטיו. מטרת הפרויקט היא להפחית את זיהום האוויר שמקורו בכלי הרכב הפרטיים בעיר, שגודש התנועה בצירי התנועה המרכזיים שלה הולך ומחמיר בשנים האחרונות, בעיקר בשעות העומס. נתוני הפעילות של מערכים דומים בעולם מלמדים כי כל רכב במערך שיתוף כלי הרכב מביא להורדה של 14-4 רכבים פרטיים מהכביש.

במסגרת הפרויקט יוסבו בשבועות הקרובים בהדרגה כ-300 מקומות חניה בחיפה – בשכונות מגורים ובמקומות מרכזים כמו תחנות רכבת ומרכזי בילוי ותעסוקה – למקומות המיועדים לחניית הרכבים החשמליים. מעבר לסימון המיוחד על המדרכה יהיה תמרור המציין כי החניה היא עבור רכבי המיזם בלבד. בנוסף יוצבו 30 עמדות טעינה באתרים מרכזיים.

הפרויקט נועד בעיקר לנסיעות קצרות ובינוניות בתוך העיר, והוא יוכל לשרת תושבים מחוסרי רכב, סטודנטים, תושבים בעלי רכב דו גלגלי הזקוקים למכונית מעת לעת ומבקרים המגיעים לחיפה בתחבורה ציבורית.

יתרון נוסף של מיזם הרכב השיתופי הוא פטור מתשלום דמי חניה בכחול-לבן למשך שעתיים שיוענק לכל הרכבים החשמליים. באשר למחיר הנסיעה ברכבים החשמליים נמסר מהעירייה כי העלות תהיה שקל וחצי לדקת נסיעה – "50-35 אחוז פחות מנסיעה במונית".

איך זה עובד?

הרכבים השיתופיים פזורים בעמדות חניה ייעודיות ברחבי העיר. תושבים נרשמים לשירות באתר אינטרנט ייעודי באופן חד פעמי ומקבלים כרטיס חכם אישי ותדרוך לגבי השימוש בשירות.

בסיום ההרשמה יכול המשתמש לבצע הזמנה לכל אחת מהמכוניות באמצעות אפליקציה ייעודית או המוקד הטלפוני שיפעל שבעה ימים בשבוע, 24 שעות ביממה. ההזמנה מתבצעת כ-15 דקות לפני הנסיעה או באופן מיידי.

לאחר ביצוע ההזמנה מגיע המזמין אל הרכב שחונה בחניה ייעודית, פותח את הרכב באמצעות הצמדת הכרטיס החכם אל השמשה או באמצעות המכשיר הנייד, מבצע בדיקה שהרכב תקין, מתניע ונוסע.

בתום השימוש משיב המשתמש את הרכב לכל חנייה ייעודית לרכב זה ברחבי העיר, לוחץ על כפתור סיום הזמנה, והמערכת מבצעת חיוב אוטומטי של כרטיס האשראי שלו בהתאם למספר הדקות שנוצלו. היתרון של שיטה זו היא שאין צורך להתחייב לזמן ממושך.

***

מנכ"ל איגוד הערים האזורי להגנת הסביבה ד"ר עופר דרסלר מסר כי מיזם הרכב השיתופי יוביל להפחתת זיהום האוויר בשני אופנים, שהבסיסי שבהם הוא שימוש בכלי רכב חשמליים שכלל לא פולטים מזהמי אוויר במקום שימוש ברכבים המונעים בדלק ומזהמים את האוויר. "כמו כן", אמר דרסלר, "ההערכה היא שמשפחות שמחזיקות כיום שניים או שלושה כלי רכב יעדיפו להשאיר ברשותן כלי רכב אחד בלבד לאחר שיגיעו למסקנה שמיזם הרכב השיתופי נותן להן מענה לנסיעות בתוך העיר, והן יעדיפו את האלטרנטיבה שהוא מציע תוך חיסכון כספי של עלויות האחזקה של כלי הרכב שעליהם הן יוותרו".

ראש העיר יונה יהב: "חיפה עוברת מהפכה סביבתית. סגרנו את מיכל האמוניה ואנחנו נלחמים בנחישות וללא פשרות בהפחתת כל שאר המזהמים במפרץ חיפה. בו זמנית אנו מובילים פרויקטים סביבתיים, ובהם הרכב השיתופי החשמלי שיוביל להפחתת זיהום האוויר בעיר ולהורדת מספר הרכבים הפרטיים מהכבישים. הפרויקט יסייע במיוחד למי שאין באפשרותו הכלכלית להחזיק רכב פרטי. המיזם מהווה חלק מהוזלת עלויות המחיה לזוגות צעירים, לסטודנטים ולכל תושבי העיר".

מנכ"ל חברת CAR2GO גיל לייזר: "אנו בעיצומה של מהפכה תחבורתית שצפויה לצמצם באופן משמעותי את בעיות החניה וזיהום האוויר בחיפה. במיזם החדשני הושקעו מאות שעות מחקר ופיתוח כדי לייצר חוויית משתמש אולטימטיבית, יעילה ופשוטה שתהווה תחליף נוח וחסכוני לנסיעה ברכב פרטי או במונית. מדובר במהפכה תפישתית שתייתר בעתיד את הצורך ברכב פרטי ותחסוך עלויות שימוש רבות. מיזם שיתוף רכבים כבר אומץ בעולם והצליח לייצר שינוי מהותי. יותר מחמישה מיליון בני אדם כבר משתמשים בשירות ברחבי העולם".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. חשדן

    השתלטו על המון חניות במקומות מרכזיים שגם קודם היתה בעית חניה קשה.
    נראה שמישהו עושה כאן קופה.
    הפרסומים המלוקקים חשודים – שמישהו יבדוק – מי מקדם את זה ולמה.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר