ד"ר וויליאם א. כהן (צילום: ליאור אביטן, מכללת הגליל המערבי)
ד"ר וויליאם א. כהן (צילום: ליאור אביטן, מכללת הגליל המערבי)

80 שנה לוועידת ואנזה ו"הפתרון הסופי" בכנס בינלאומי מקוון באקדמית גליל מערבי

הכנס, שנשא את הכותרת "בין מלחמה לרצח המוני", עסק בבחינה מחודשת של היטלר, ונבחנו בו מנהיגותו, מקומו בהיסטוריה כמצביא ותפקידו המרכזי במה שהוביל לשואה ואשר קיבל בוועידה ואנזה את שם הקוד "הפתרון הסופי"

פורסם בתאריך: 30.1.22 14:15

המכללה האקדמית גליל מערבי קיימה לאחרונה כנס בינלאומי מקוון בסימן 80 שנה לוועידת ואנזה, שהתקיימה ב-20 בינואר 1942. בוועידת ואנזה עסקו לראשונה בשאלת "הפתרון הסופי" של יהודי אירופה, שלמעשה הובילה לרציחתם של ששת המיליונים. הכנס התקיים במסגרת אירועי יום השנה הבינלאומי לשואה, המצוין בעולם מדי שנה ב-27 בינואר, יום שחרורו של מחנה ההשמדה אושוויץ מידי הנאצים. הכנס, שנשא את הכותרת "בין מלחמה לרצח המוני", עסק בבחינה מחודשת של היטלר ונבחנו בו מנהיגותו, מקומו בהיסטוריה כמצביא ותפקידו המרכזי במה שהוביל לשואה ואשר קיבל בוועידה ואנזה את שם הקוד "הפתרון הסופי".

ד"ר ירון פשר (צילום: ליאור אביטן, מכללת הגליל המערבי)

ד"ר ירון פשר (צילום: ליאור אביטן, מכללת הגליל המערבי)

את הכנס פתח הגנרל ד"ר וויליאם א. כהן, שטען שכישלונו המנהיגותי של היטלר הוא שהוביל את גרמניה בסופו של דבר להפסיד במלחמה. ההיסטוריון הבכיר פרופ' וינפריד היינמן מאוניברסיטת ברנדנבורג בגרמניה, דיבר על כך שבדיוק כפי שיריבויות פוליטיות בצמרת הרייך ערערו את יכולת ההנהגה של היטלר, כך גם היריבויות בקרב זרועות הביטחון והצבא של גרמניה – חיל האוויר והצי מול זרועות היבשה והוורמאכט (הצבא הנאצי)  מול הוואפן ס"ס – היו עקב אכילס של הרייך השלישי.

ראש צוות מחקר שואה ומלחמה במכללה האקדמית גליל מערבי ד"ר ירון פשר, דיבר על הגנרלים הגרמנים, שלאחר המלחמה עשו כל שביכולתם על מנת לצאת נקיים מהאשמות של פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות, כשהם מטילים את עיקר האשמה, בכל הנוגע לשואה ולהפסדים במערכות עצמן, על היטלר. לדברי פשר, מי שעשה רבות לקבע את הקו הזה בשיח ההיסטוריוגרפי, כפי שבא לידי ביטוי בספרי הזיכרונות הראשונים שפרסמו גנרלים גרמנים לאחר המלחמה, היה ההיסטוריון באסיל לידל הארט, קצין שריון בריטי והוגה צבאי, שרצונו היה להטביע חותם באמצעות הגנרלים הגרמנים ולקבע בשיח את העובדה שלכאורה כל תורת הבליצקריג (מלחמת בזק) הייתה מבוססת על הגותו הצבאית בלוחמת שריון.

 

 

הדובר המרכזי בכנס, פרופ' אמריטוס כריסטופר בראונינג מאוניברסיטת צפון קרוליינה, סקר את ההחלטות בדרך להחלטת  ה"פתרון הסופי", שהסיטה את מרכז הכובד מהיטלר אל מוסדות הרייך והאירועים שהתרחשו בשטח. בראונינג טען ש"הפתרון הסופי" היה הקצנה הדרגתית שקיבלה משנה תוקף בסוף 1941 במהלך מבצע ברברוסה, כאשר נוצרה רדיקליזציה מצטברת של אירועים שהובילו לרציחות המוניות על אדמת בריה"מ.

ראש התוכנית ללימודי השואה במכללה האקדמית גליל מערבי, ד"ר בעז כהן, הציג בסיום הכנס  את הקונספציה של היסטוריה השוואתית, שבה עוסקת קבוצת המחקר "שואה ומלחמה", הרואה בשני האירועים האלה נרטיב אחד שלא ניתן להפריד אותו באופן מלאכותי כפי שנעשה עד כה בשיח ההיסטוריוגרפי. את הכנס הנחתה ד"ר דניאלה אוסצקי שטרן מומחית להתנגדות יהודית בשואה ולוחמה פרטיזנית שגם יזמה את האירוע.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר