לוח מודעות ריק ברחובות חיפה
לוח מודעות ריק ברחובות חיפה

"נלקחה מאיתנו הדרך להנגיש את התרבות המקומית"

עיריית חיפה ביטלה את הפטור שניתן לעסקים מקומיים, ובהם מוסדות תרבות, מאגרת תליית שלטים על לוחות המודעות העירוניים. פורום חיפה לתרבות ואמנות, אשר כולל כ-15 בתי עסק בתחום, יוצא למאבק: "אין תרבות בחיפה? יש! אבל לא רואים". גורם בעירייה: "בזמן הקרוב יוחזר הפטור לבעלי העסקים"

פורסם בתאריך: 5.12.22 08:02

פורום חיפה לתרבות ואמנות, אשר כולל כ-15 בתי עסק בתחום, התעורר אתמול בבוקר במצב רוח לוחמני. המטרה: עיריית חיפה וההחלטה לבטל פטור מאגרת תליית שלטים על לוחות המודעות העירוניים. האמצעי: פוסט בפייסבוק שכותרתו היא "אין תרבות בחיפה? יש! אבל לא רואים".

"בפעם הבאה שאתם יוצאים עם הכלב או סתם יורדים למכולת, שימו לב ללוח המודעות של עיריית חיפה שממוקם אצלכם בשכונה. ניחוש שלנו: הוא לבן, חלק, ריק, אפילו לא פרסום אחד לרפואה. כאילו אין הופעות, אין הרצאות, אין גלריות שנפתחות – כלום", נכתב בפוסט, "כמובן שהאמת שונה לחלוטין. יש עשרות אירועים בשבוע, אבל בשביל לדעת את זה עליכם להיכנס לאתרים, לפייסבוק, לאינסטוש, ואנחנו אומרים 'חבל מאוד'. לעירייה יש משאב נהדר של פרסום חוצות, פרינט, כמו פעם, שמכניס לאווירה, שאתה הולך בעיר ומרגיש שאתה בעיר. אז מדוע הלוחות חלקים אתם שואלים? כי לאמנים, לעמותות ולארגונים שמביאים לנו את התרבות אין עשרות אלפי שקלים שהעירייה דורשת כדי לפרסם מודעות. עד לא מזמן היה הסדר שבו ארגוני התרבות נשאו בעלויות התלייה בלבד. לפני חודשיים הכל השתנה, והעירייה שלנו ביטלה את הזכות הזו לחשיפה, את היכולת להגיע לקהל גדול יותר של צרכני תרבות. כל כך חבל".

הפוסט מסתיים במילים אלו: "מדוע לא מבין שם מישהו שהם יורים לעצמם ברגל, שבסופו של דבר במקום לקבל תחושה שקורה פה הרבה – כשהולכים ברחובות שלנו התחושה הפוכה. יאללה עירייה יקרה, תחזירי לנו את האפשרות להזמין את החיפאים לכל הדברים היפים שאנחנו עושים".

יו"ר מקהלת גיתית ענת בירמן, תעשי לנו סדר.

"אנחנו, ואני מדברת בשם כל הארגונים והעמותות שפועלים בחיפה, מתקוממים על כך שנלקחה מאיתנו הדרך להנגיש את התרבות המקומית לאנשים שמסתובבים ברחובות וצורכים את מה שכתוב על לוחות המודעות. זו הדרך שלהם להתעדכן, וכך הם גם מגיעים לאירועים שלנו. יש כאלו שלא מחוברים לרשתות החברתיות, ואנחנו מבקשים מהעירייה להחזיר לנו את האפשרות לפרסם על שלטי חוצות ברחבי העיר לטובת התושבים. אנחנו כמלכ"ר לא יכולים לשלם את הסכומים שהעירייה גובה".

על אלו סכומים מדובר?

"סדרה אחת כוללת 50 לוחות לפרסום של עשרה ימים, והיא עולה 907 שקל. זהו למעשה סכום הפטור. אבל שלא תחשבי שזה מספיק – לרוב 50 לוחות אינם מספיקים. אנחנו משלמים את עלויות התלייה, שזה יוצא 200 שקל לסדרה, למרות שאפשר היה לפתור אותנו גם מזה".

 

לוח מודעות חיפאי

לוח מודעות חיפאי ריק

 

 

גורם בעיריית חיפה אמר ל"כלבו – חיפה והקריות" כי ההחלטה לתת פטור מאגרת תליית שלטים היא בלעדית של ראש העיר עינת קליש רותם, וכי הדבר נעשה לפני יותר משנה כסיוע לעסקים בעקבות משבר הקורונה: "היא יזמה את זה, היא הובילה את זה ודאגה שזה יקרה, וזה באמת קרה. לא מעט עסקים השתמשו בזה, וזו היתה בעצם המטרה של קליש רותם שאמרה בזמנו שהיא רוצה לוחות מודעות מלאים ושאין סיבה שלא יהיה כי מתרחשים בעיר הרבה מאוד אירועים, קטנים וגדולים".

במקביל להחלטה להקל על העסקים המקומיים כינסה ראש העיר לפני כמה חודשים מפגש עם בעלי עסקים מקומיים, והם העלו עניין נוסף הקשור בשילוט. לטענתם, הפרוצדורה היא מסורבלת ומקשה עליהם מכיוון שהם נדרשים להגיע פיזית למלון ציון בהדר, לשלם במקום את עלות התלייה ולהביא את הקובץ שממנו יעשו גלופה לבית הדפוס. בעלי העסקים התלוננו שבעידן האונליין אפשר היה לחסוך מהם את הסירבול.

"ראש העיר נתנה הנחיה להקל על התהליך כדי שהוא יהיה נגיש יותר לבעלי העסקים", הוסיף אותו גורם עירוני, "כבר נמצא לזה מקור תקציבי, ועובדים על מערכת סליקה מול המחשוב. זה בעבודה וזה יקרה, רק שזה ייקח טיפה זמן".

ואיך זה קשור לפטור מהאגרה?

"לפני כמה שבועות גילו שהפטור הסתיים. מסתבר שהוא היה תחום בזמן והסתיים. ראש העיר שמעה על כך ומיד נתנה הנחיה גם לגזבר וגם לייעוץ המשפטי לפעול למצוא גם מקור מימון וגם סעיף משפטי שיאפשרו את המשך הפטור מאגרה. אני מניח שבזמן הקרוב יוחזר הפטור לבעלי העסקים כפי שהיה בשנה החולפת".

אז בעלי העסקים יכולים לישון בשקט?

"בהנחייתה של ראש העיר ניתן פטור לבעלי עסקים מקומיים כדי לתמוך בהם ולסייע לתרבות לצמוח, ולא רק דרך המימון העירוני. קליש רותם רוצה לעודד יזמים מקומיים ליצוק תרבות בעיר ולראות גם אנשי עסקים מקומיים עושים הפקות מקומיות שיוצאות החוצה לציבור הרחב. כך כולם ירוויחו".

תגובתה של עיריית חיפה לא התקבלה.

 

לוח מודעות בחיפה

לוח מודעות ריק בחיפה

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. אייל

    הבעיה שראש העיר מתקטננת ועוסרת במיקרו חלא במאקרו
    זה מראה על כשלון עצום

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר