הכיכר לזכרו של פרודרומוס כריסטו פאפאוואסיליו (צילום: אלה אהרונוב)
הכיכר לזכרו של פרודרומוס כריסטו פאפאוואסיליו (צילום: אלה אהרונוב)

נחנכה כיכר על שם ידיד ישראל מקפריסין

פרודרומוס כריסטו פאפאוואסיליו סייע בתקופת המנדט ליהודים שגורשו למחנות מעצר בקפריסין על ידי הבריטים, ובמשך שנים שמר על קשר חם עם ישראל. לטקס חנוכת הכיכר ברחוב יוברט המפרי הגיעו ילדיו, נכדיו ונינו

פורסם בתאריך: 30.4.18 19:33

טקס חנוכת כיכר על שם פרודרומוס כריסטו פאפאוואסיליו התקיים היום (שני) ברחוב יוברט המפרי בשכונת בת גלים בחיפה. פאפאווסיליו (2006-1919), אזרח קפריסין, היה מתנדב בצבא הבריטי שסייע רבות לניצולי השואה שהוגלו למחנות המעצר בקפריסין בתקופת המנדט.

בטקס השתתפו ילדיו, נכדיו ונינו של פאפאוואסיליו, ראש העיר לימסול ניקוס ניקולאידיס, חבר הפרלמנט הקפריסאי אברוף ניאופטויו, שגרירת קפריסין בישראל טססליה סלינה שאמבוס וראש העיר חיפה יונה יהב. מקום הכיכר ברחוב יוברט המפרי נבחר בזכות קרבתו לים ולמוזיאון ההעפלה.

בטקס העניק יהב לבנו ולבתו של פאפאפוואסיליו תעודת הוקרה על מעשי הגבורה של אביהם, שבעבר הוענקה לו גם תעודת יקיר הכרמל על ידי אוניברסיטת חיפה. בכיכר נקבע שלט הנציח את סיפור חייו. פאפאווסיליו ייסד את חברת הספנות של פמגוסטה, שאוניותיה הובילו לארץ עולים מקפריסין בתום המנדט, ואחר כך שיתף פעולה עם חברת צים. במשך שנים הוא היה ראש אגודת הידידות ישראל-קפריסין.

 

חנוכת הכיכר (צילום: אלה אהרונוב)

טקס חנוכת הכיכר (צילום: אלה אהרונוב)

 

 

בני משפחתו סיפרו שכמה ימים לפני שהלך לעולמו אמר פאפאוואסיליו שהוא משתוקק להיות בחיפה ולראות את הנוף היפה הנשקף ממנה אל הים. לימסול – העיר שבה הוא התגורר בשנותיו האחרונות – חתומה עם חיפה על ברית ערים תאומות.

ניקולאידיס אמר בטקס: "היום החיפאים מוקירים את מי שעמד לצד היהודים בזמנים הקשים ביותר. בסוף מלחמת העולם השנייה פאפאוואסיליו עזר לאלפי פליטים. הכיכר שאנו חונכים היום היא לזכרם של הפליטים שהגיעו לכאן בשנים הטרגיות. הכיכר תזכיר תמיד את הקשר החזק בין תושבי ישראל וקפריסין, כמו שעשה פאפאוואסיליו. היא צופה לים כמו קפריסין וחיפה".

בבוקר התקיימה קבלת פנים לחברי המשלחת מקפריסין ולבני המשפחה בהיכל העירייה.

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר