העבודות להקמת נמל הדרום (צילום: אילן אסייג)
העבודות להקמת נמל הדרום (צילום: אילן אסייג)

המחוזית דורשת: פריקת כימיקלים גם בנמל אשדוד

שוויון בנטל? "נמל הדרום אינו כולל אפשרות לייבוא ולייצוא של כימיקלים כפי שקיים היום במכלול נמלי חיפה", כתבה הוועדה המחוזית - חיפה בהערותיה למועצה הארצית על הנמל החדש באשדוד, והיא דורשת לתקן את התוכנית

פורסם בתאריך: 12.7.18 12:52

האם אנו עדים למפנה בגישתם של מוסדות התכנון למפרץ חיפה? עד כה די השלימו מוסדות התכנון עם היותו של המפרץ מוקד של חומרים מסוכנים וזיהום אוויר תעשייתי, אך בישיבת הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה – חיפה שנערכה ביום שני חלה התפתחות מפתיעה בנושא זה. הוועדה בראשותו של איתמר בן דוד החליטה לדרוש מהמועצה הארצית להוסיף לתוכנית המתאר הארצית המפורטת של נמל הדרום באשדוד הוראה המאפשרת גם בתחומו פעילות של פריקה וטעינה של כימיקלים ודלקים, בכפוף להכנת תוכנית מפורטת ספציפית לשימושים אלה. "הוועדה סבורה כי ייבוא וייצוא של כימיקלים ודלקים לסוגיהם הם צורך שיש לבחון בראיה כלל ארצית", נכתב בהחלטת הוועדה.

במסגרת הרפורמה בנמלים מוקמים ביוזמת משרד התחבורה שני נמלים חדשים פרטיים – נמל המפרץ בחיפה ונמל הדרום באשדוד – שיתחרו בנמל חיפה ובנמל אשדוד שבבעלות ציבורית. בפברואר 2014 אושרה תוכנית מתאר ארצית המאפשרת את הקמת המסוף של נמל הדרום, אך נקבע בה שיש לאשר גם תוכנית מפורטת שתגדיר את השימושים בנמל. לשם כך הוכנה ביוזמת חברת נמלי ישראל (חנ"י) תוכנית מתאר נוספת אשר מפרטת את השימושים, וזו הועברה להערות הוועדות המחוזיות בהתאם לסעיף בחוק הקובע שכל תוכנית מתאר ארצית תזכה למשוב של כלל הוועדות המחוזיות, גם אם היא לא חלה בתחומן הגיאוגרפי.

הוועדה המחוזית – חיפה המליצה למועצה הארצית לאשר את תוכנית השימושים המפורטת של נמל הדרום, אך דרשה להטמיע בה את הסעיף המאפשר פריקה וטעינה של כימיקלים גם בו. בנימוקי הוועדה להמלצתה נכתב: "נמל הדרום אינו כולל אפשרות של נמל לייבוא ולייצוא של כימיקלים כפי שקיים היום במכלול נמלי חיפה. הוועדה סבורה כי ייבוא וייצוא של כימיקלים ודלקים לסוגיהם הם צורך שיש לבחון בראייה כלל ארצית. מיקומם של נמלים לסחורות אלו כפי שקיים היום רק בתחום נמל חיפה ללא בחינה ארצית של מיקום הצרכנים והיצרנים וללא התייחסות למרחקים ולאופן השינוע של חומרים אלו ולסכנות הנובעות מכך הוא משגה תכנוני. מכיוון שמדובר בסחורות שלהן חשיבות ברמה האסטרטגית, לא ייתכן כי למסופי הטעינה והפריקה של חומרים אלה לא יהיה גיבוי בדמות נמל נוסף שיאפשר לייצר יתירות למרכיב חיוני זה, ובכך לשפר את אמינותה ואת יציבותה של אספקת הכימיקלים למשק".

 

 

עוד כתבה הוועדה המחוזית בהחלטתה: "כפי שיש חשיבות לאומית לפרישה ארצית של ייבוא וייצוא של מכולות ומטען כללי, כך יש חשיבות לפרישה ארצית של נמלי כימיקלים. אישורה של תוכנית נמל הדרום במתכונתה הנוכחית פוגעת מהותית באפשרות זו. במצב הנוכחי נאלצות לנוע בכבישי ישראל משאיות רבות שמכילות חומרים מסוכנים ומהוות סיכון לשלום הציבור, וזאת לצד ההשלכות הסביבתיות הנובעות מתנועת המשאיות, כגון גודש תנועה וזיהום אוויר".

יצוין כי בסוף חודש מאי החליטה הוועדה המחוזית לפנות למשרד להגנת הסביבה בבקשה לקבל הנחיות לתסקיר השפעה על הסביבה של תוכנית חדשה שיוזמת חנ"י ואשר מאפשרת את הרחבת הפעילות במסוף הכימיקלים הקיים בנמל חיפה. כבר אז ציינה הוועדה בהחלטתה כי היא פונה לחנ"י, למשרד להגנת הסביבה, למשרד האנרגיה ולמשרד הכלכלה "לבחינת הראייה האסטרטגית של פריקת הכימיקלים בפרישה כלל ארצית".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. מה זה רלוונטי לנו

    איזה מפנה. במקופ פח זבל מסרטן אחד בפרץ חיפה רוצים שני גם באשדוד. So what?

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר