צוות המחקר ד"ר יובל גינסבורג, פרופ' רון בלוססקי, פרופ' זאב וינר, ד"ר נור סעדי וד"ר ניזר חטיב (צילום: פיוטר פליטר)
צוות המחקר ד"ר יובל גינסבורג, פרופ' רון בלוססקי, פרופ' זאב וינר, ד"ר נור סעדי וד"ר ניזר חטיב (צילום: פיוטר פליטר)

מיץ רימונים עשוי להקטין פגיעות מוחיות בעוברים

ממחקר שבוצע על ידי חוקרי הקריה הרפואית רמב"ם והטכניון עולה כי צריכה של מיץ רימונים יכולה לצמצם את סיכוייהם של עוברים לפתח פגיעות מוחיות

פורסם בתאריך: 20.8.18 12:28

חלק מהלידות המוקדמות מתרחש בשל תהליך דלקתי, זיהומי או שילוב של שניהם אשר מתפתח ברחמה של האם. בלידות כאלה עלולים מצב הפגות של התינוק או התהליך הדלקתי שהוא חווה כעובר ברחם לפגוע בו ובמוחו. עבודות ומחקרים שנעשו בעבר מצביעים על כך שהדלקת, אשר יכולה לעבור מהאם אל העובר, קשורה לפגיעות נוירולוגיות שהוא עלול לפתח במשך חייו כמו שיתוק מוחין ופגיעות מוטוריות. מחקרים רבים מנסים למצוא טיפולים או חומרים שאותם ניתן לתת לאם שנמצאת בסיכון גבוה להתפתחות זיהום או דלקת במהלך ההיריון, אשר מצד אחד אינם מזיקים ומצד שני יכולים למזער את הנזקים הפוטנציאליים הקשורים בתהליכים אלו.

"מחקרים שנעשו מוכיחים כי פרי הרימון הוא עשיר בפוליפנולים – תרכובות שידועות כבעלות השפעה נוגדת חמצון חזקה ואנטי דלקתית שמסייעות בהגנה מפני מחלות כלי דם ולב", מסביר פרופ' משנה קליני רון בלוססקי, מנהל היחידה לאולטרסאונד מילדותי וגינקולוגי בקריה הרפואית רמב"ם, בהתייחסו בין השאר למחקריו של פרופ' מיכאל אבירם, לשעבר מנהל אגף המעבדות ברמב"ם, "מכיוון שאנו יודעים שחלק מהסיבות לפגיעה המוחית בעוברים קשורות לתהליכים הדלקתיים, חשבנו לבדוק אם השימוש במיץ רימונים יוכל לסייע במניעת התהליכים הללו באם, וכתוצאה מכך בהקטנת הסיכון בנזקים שהם עלולים לגרום בעוברים".

במסגרת המחקר בדקו החוקרים על מודל מוכר של חולדות בהיריון אם התאוריה הזו נכונה. הניסוי בוצע על שלוש קבוצות מחקר – חולדות בהיריון שנחשפו לתהליכים דלקתיים, חולדות בהיריון שקיבלו מיץ רימונים למשך כמה ימים ואז נחשפו לתהליך הדלקתי, וקבוצת ביקורת שלא נחשפה לתהליך דלקתי ולא למיץ רימונים.

 

 

בקבוצת החולדות שנחשפה לתהליך דלקתי אך לא קיבלה מיץ רימונים בחנו החוקרים את מוחותיהם של הוולדות לנוכחות של פגיעה דלקתית מוחית, ולהפעלת מסלולים הקשורים לעקה חמצונית ותהליכי אפופטוזיס (מנגנון של מוות תאי מתוכנת) שהוכחו כקשורים לפגיעה ארוכת טווח וליכולות לפגוע בתפקוד. כאשר החוקרים בדקו את קבוצת החולדות בהיריון שנחשפה לתהליך דלקתי אחרי שקיבלה מיץ רימונים הם מצאו תוצאות מפתיעות. בבדיקה נמצא כי החשיפה למיץ רימונים תרמה לשני שינויים מהותיים מהקבוצה הראשונה. האחד – נמצאה ירידה ברמות הדלקת אצל האם; השני – נדגמה הפחתה משמעותית בסימני הדלקת והפגיעה במוחות העוברים. "אמנם מדובר במחקר ראשוני אך התוצאות הן מעניינות מאוד", מבהיר פרופ' בלוססקי, "נראה שלמיץ נגיש וזול שאפשר למצוא בכל סופר יש השפעה חיובית על בעיה קשה שפוגעת ביקר לנו מכל. אנו ממשיכים כעת לחקור את הנושא ולהבין טוב יותר את המנגנונים הללו".

המחקר שנמשך כמה חודשים בוצע בשיתוף עם המעבדה למחקר פרה-ניאנטלי בפקולטה לרפואה בטכניון שאותה מוביל פרופ' בלוססקי, ושותפים לו מנהל מערך נשים ויולדות ברמב"ם פרופ' זאב וינר, רופא בכיר ביחידת האם והעובר וביחידת האולטרסאונד המיילדותי ד"ר יובל גינסבורג, רופא בכיר ביחידת האולטרסאונד המיילדותי ד"ר ניזר חטיב, וד"ר נור סעדי, מתמחה במערך ההיריון והלידה בבית החולים. המחקר פורסם במגזין המדעי American Journal of Obstetrics & Gynecology, ובימים אלו עובד צוות החוקרים על מחקר המשך בבני אדם שצפוי להסתיים בעוד כשנתיים.

פרופ' וינר: "זהו מחקר ראשון מסוגו שנעשה במטרה להבין כיצד ניתן לעשות שימוש בפרי הרימון שתכונותיו הבריאותיות הן ידועות כדי למנוע בעיה שבתנאים מסוימים עוברת מהאם ליילוד. תוצאות המחקר הראשון הן משביעות רצון, ואנו סקרנים לראות מה נלמד בהמשך".

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר