נמל המפרץ (הדמיה: סטודיו HUE 3D)
נמל המפרץ (הדמיה: סטודיו HUE 3D)

הוועדה המחוזית אישרה את תוכנית נמל המפרץ

דוברות מינהל התכנון של משרד האוצר הודיעה כי הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה אישרה את התוכנית המפורטת שיוזמת חברת נמלי ישראל לנמל המפרץ. בכך דחתה הוועדה את עמדתה של עיריית חיפה באשר לפיתוח שדה התעופה

פורסם בתאריך: 19.12.18 15:44

דוברות מינהל התכנון של משרד האוצר הודיעה כי בישיבתה היום (רביעי) אישרה הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה – חיפה את התוכנית המפורטת שיוזמת חברת נמלי ישראל (חנ"י) לנמל המפרץ.

פרוטוקול ההחלטה טרם פורסם (החוק קובע כי יש לפרסמו בתוך שלושה ימים), אך מההודעה עולה כי לא בוצעו בתוכנית שינויים מרחיקי לכת ביחס לגרסתה המופקדת. עם זאת, ניתן לאפיין כשינוי משמעותי את ההחלטה שצוינה בהודעה ולפיה לא יאוחסנו חומרים מסוכנים בתחום הנמל. אמנם כבר במתכונתה המופקדת לא אפשרה התוכנית הוצאת היתרי בנייה מכוחה להקמת נמל דלקים חדש, אך היא אפשרה שינוע של כל סוגי מכולות החומרים המסוכנים בנמל ואף אחסון של חומרים מסוכנים בתחומו. לפי הודעת מינהל התכנון "נקבע כי לא יאוחסנו בתחום הנמל חומרים מסוכנים", אך שינועם דרכו יתאפשר.

נמל המפרץ נמצא אמנם בשלבי בנייה מתקדמים, בהסתמך על תוכנית לייבוש שטחי ים שאושרה בפברואר 2014, אך לא ניתן היה להפעילו ללא אישור התוכנית המפורטת שקובעת את השימושים המדויקים בנמל.

מההודעה של מינהל התכנון עולה גם כי עמדתה של עיריית חיפה בראשותה של עינת קליש רותם ביחס לתוכנית, בקשר לשדה התעופה הסמוך לשטחה, לא זכתה לתמיכה יתרה בוועדה המחוזית. בישיבתה לפני כשבועיים החליטה הוועדה המקומית של העירייה לבקש להשהות את אישורה של התוכנית "עד למיצוי תהליכי תיאום התכנון הכולל לשדה התעופה חיפה כשדה תעופה אזורי משמעותי". החלטת הוועדה המקומית שיקפה עמדה אופטימית בדבר פיתוח משמעותי של שדה התעופה בחיפה – מהלך שלעירייה אין סמכות לאשר ולבצע – והוזכרו בה שתי תוכניות הרחוקות מאוד מאישור: תוכנית תשתית לאומית שיוזמת רשות שדות התעופה להארכת מסלול ההמראה והנחיתה בשדה התעופה בחיפה ב-316 מטר בלבד, כך שאורכו יהיה 1,616 מטר – הארכה שלא תאפשר הגדלה של טווח הטיסות מחיפה ואליה – ותוכנית מתאר ארצית חדשה לתפרושת שדות תעופה.

"רק לאחר השלמת התיאום עם מתכנני שתי התוכניות, כך שימוקסם הפוטנציאל של שדה התעופה, ניתן יהיה להגדיר מגבלות תעופה מפורטות לתוכנית נמל המפרץ, ולכן אין לאשרה כעת", צוין בהחלטת הוועדה המקומית של העירייה.

בהערותיו של מהנדס העיר אריאל וטרמן צוין לפני שבועיים כי יש להאריך את המסלול בשדה התעופה ל-1,800 מטר לצורך פיתוחו כ"שדה תעופה אזורי משמעותי ליעדים במרחק המירבי באירופה", אך לא פורטה רשימה של מדינות ספציפיות המהוות יעדי טיסה חדשים.

 

 

מהודעת מינהל התכנון עולה עוד כי הוועדה המחוזית דחתה את בקשתה של העירייה להשהות את אישור התוכנית המפורטת לנמל המפרץ. בהודעה צוין בהקשר זה כי "באשר לבקשת עיריית חיפה לגרוע שטחים מהנמל על מנת לאפשר את הבדיקה להארכת מסלול שדה התעופה" ענתה הוועדה כי תחום הנמל כבר נקבע בתוכנית לייבוש ים שאושרה לפני כארבע וחצי שנים וכי במקביל "מקודמת תוכנית תשתית לאומית" – אותה תוכנית שיוזמת רשות שדות התעופה להארכת מסלול ההמראה והנחיתה בשדה התעופה בחיפה ב-316 מטר בלבד, שלא יאפשרו הגדלה של טווח הטיסות מהעיר ואליה, כך שחיפה לא תזכה לכל צמיחה כלכלית מהמהלך, כפי שקיוותה ההנהגה החדשה של העירייה. עוד צוין בהודעת המינהל כי "תוכנית נמל המפרץ מתואמת עם רשות התעופה האזרחית ועם רשות שדות התעופה".

עם זאת, ניתוח מלא של החלטת הוועדה המחוזית והשלכותיה ניתן יהיה לבצע רק לאחר פרסום הפרוטוקול, והדברים אמורים גם – ולמעשה בעיקר – באשר להתנגדויות לתוכנית שבהן נדרשה הוועדה המחוזית לחייב את חנ"י במילוי שתי מטלות ציבוריות-עירוניות משמעותיות כתנאי לאישור התוכנית: פינוי מערב נמל חיפה מפעילות נמלית וביצוע פרויקט חזית הים העירונית בשטחו (דרישה שהציג חבר מועצת העיר חיפה לשעבר זאב סילס), ופיתוח פארק מורד נחל הקישון (דרישה שהציגו רשות נחל הקישון והקואליציה לבריאות הציבור). ההכרעה בהתנגדויות אלה לא הוזכרה בהודעת מינהל התכנון.

בהתייחסות כללית לתוכנית נמסר ממינהל התכנון: "התוכנית מאפשרת בינוי של כ-120,000 מ"ר בסך הכל, והיא תכלול את הקמת שער הנמל שדרכו ייכנסו המשאיות והרכבות עם הסחורות, בניין מכס, מסוף מטענים, מוסכים, מבני שירות ומשרדים. הנמל החדש הוא נמל מים עמוקים שישרת את הדור החדש של אוניות הסוחר הגדולות והמתקדמות בעולם. פקידתן של אוניות הענק החדישות את נמלי ישראל צפויה ליעל ולשפר את תנועת המטענים לייבוא ולייצוא, ובכך להביא להוזלת עלות הובלת הסחורות. שלב א' של נמל המפרץ מיובש בימים אלה, והוא יכלול רציפי טעינה ופריקה בהיקף שנתי של כ-1.1 מיליון מכולות וסחורות נוספות לצד שירותי מכס, מסוף מטענים לרכבת משא ותשתיות נלוות. הקמת השלב הראשון של הנמל צפויה להסתיים במהלך שנת 2021".

יו"ר הוועדה המחוזית איתמר בן דוד: "קידום התוכנית תואם את החלטת הממשלה בדבר פיתוחם של נמל חיפה ונמל אשדוד, ומהווה ציון דרך משמעותי ביישום החלטה זו ובשורה למשק הישראלי כולו. נמל המפרץ יאפשר את חיזוק מטרופולין חיפה ויביא עמו אלפי מקומות תעסוקה בכל אזור צפון הארץ. כמו כן הוא ימצב את חיפה ואת אזור המפרץ כמוקד לוגיסטי מתקדם. הוועדה המחוזית התחייבה להוביל לתיאום בין משרדי ממשלה כדי לצמצם את ההשפעות העלולות להיווצר מפעילות התחבורה הנלווית לנמל".

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

14 תגובות
  1. כל הכבוד להנהגת העיר החדשה והאמיצה

    כמו פוני של טריק אחד, רק שדה תעופה יש להם בראש.
    רעיון שכבר נדחה ע"י ועדות התכנון בעבר, ועכשיו שוב.
    מאיפה נכנס להם לראש שיש שמץ של סיכוי שהרעיון התיאורטי הזה יכול לעצור תכניות שמקודמות? יש רשות תעופה, משרד התחבורה, מנהל התכנון, המועצה הארצית וממשלת ישראל. הם בעלי הסמכות לתכנן ולהקים שדות תעופה, לא ראשת עיריית חיפה, שכנראה אפילו לא on speaking terms עם כל הגופים הללו.
    חבל שלא ניצלו את ההדמנות לדרוש פיצויים סביבתיים ועירוניים בתמורה לנמל, והשאירו את זה להתנגדויות של ארגוני סביבה. אגב, גם עם אלה הם כנראה לא מדברים.

  2. משה

    לראשית העיר הזאת יהיו עוד הרבה שיעורים עד שתבין שכדי לנהל עיר ולפתח אותה צריך להבין גם בפוליטיקה לא מספיק להיות דר' לאדריכלות
    גם מצנע כמעט לצד זאת אבל מאוחר

  3. דני דין

    הנמל קודם לטובת תושבי חיפה הוא בור מזומנים ואילו חיפה ותושביה אינם נחשבים

  4. רחלי

    מקווים שעינת תלחם על הוצאה לפועל של שדה תעופה לטווח בירות אירופה. יונה יהב קבר את השדה ועצר את פיתוחה התיירותי של חיפה.

  5. יוסף בן מולדתי

    זה מה שיש לה בראש?הארכת המסלול של שדה התעופה? יש כל כך רבה דברים לשפר בתוך העיר עצמה. ואם יהיה מסלול ותהיינה טיסות…התיירים ישארו בעיר אם חיפה תמשיך להיות משעממת? יבקרו חצי יום בחיפה ו…הופ, יסעו להם מכאן לטיול בארץ.

  6. אבוד לנו

    חיפה גמורה וקליש גמרה אותה עוד עם הנתק המטופש שיצרה ממינוי אחד מטופש של תומעי טרור וחזבאללה. בושה וחרפה הנזק שהיא עשתה.
    חיפה תהיה עכשיו עוד יותר פח האשפה הלאומי גם של הסינים הם ישנעו לפה חומרים מסוכנים ויעשו מה בראש שלהם והממדלה תתקפל לכל דרישה סינית.
    העיר עבודה והממשלה מונעת בכח תחרות לנתב"ג כי ועד נתב"ג יושב לכץ על הביצי..

  7. עצוב מאד

    קליש נכשלה כי יונה יהב הכשיל את חיפה בכל תחום ולצאת מבור כזה כמעט משימה בלתי אפשרית.
    יהב הסכים להשתלטות הנמלים על כל שטחי מפרץ חיפה, הוא והפודל העלוב שלו אריאל וטרמן.
    חיפה תאכל מיהב קש עוד שנים רבות גם הרחבת בתי הזיקוק והתחלואה.

  8. בצער רב, מהנדס העיר חייב ללכת.

    צדק עם התושבים חייב להעשות. יהב וורטמן גמרו על העיר לשנים רבות. עליו, כמו יהב, לשים את המפתחות.

  9. תושבי חיפה : נחליף את הממשלה ואת הועדה בבחירות הקרובות

    הועדה: תואם את החלטות הממשלה

  10. שמואליק גלבהרט

    גם אם מאה מתנגדים יגישו מאתיים התנגדויות, כתבכם יגאל חי תמיד יבליט מכולם את חברו זאב סילס איך להסביר זאת? (אגב, סילס הוא גם חברי)

  11. חיפאי מאוכזב מודאג

    אכן חיפה חטפה בומבה בפרצופה,ראש העיר קליש נכשלה ובגדול,תושבי חיפה מוקרבים כקרבן על מזבח ההון שלטון,הזיהום וההמשך הפגיעה בבריאותם!!!

  12. מהנדס העיר ה ב י ת ה

    ווטרמן חיסל את חיפה כיס מן של יהב שגם הוא היה יס מן של הנמלים ועופר ודנקנר בעלי המפעלים המזהמים
    אין פלא שהמפעל המזהם של דנקנר מעתלית עבר בשתיקה למפרץ חיפה.
    ווטרמן אסון מהלך כשל בכל מה שתכנן ועשה.

  13. אפרים

    גלבהרט, בתור אחד שהתנגד לכל יוזמה חיובית רק בשם ההתנגדות והרס כל חלקה טובה במינהל ההנדסה, עדיף שתשתוק. כל מה שעשית היה לחפש ג'ובים ולחבל ביוזמות לטובת העיר. שב בשקט, עציץ.

  14. North sea

    יהיה איחסון של חומרים מסוכנים..הרי המהות של נמל המפרץ להיות נמל שטעונים הגדול במזרח התיכון .אחרת מה התחתית של הנמל???..
    ליבוא ישראלי בלבד אין צורך בנמל חדש..

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר