המטרונית (צילום: צבי רוגר)
המטרונית (צילום: צבי רוגר)

האם המטרונית באמת מפחיתה את עומס התנועה?

בדיקה מול משרד התחבורה מעלה שאין לו מענה לשאלה אם המטרונית הפחיתה את עומס התנועה בעורקי התנועה הראשיים. לשאלה אם היא הפחיתה את זיהום האוויר בחר המשרד לא להשיב

פורסם בתאריך: 15.1.19 07:58

הסערה סביב ביטול פרויקט מטרונית רכס הכרמל וזהותו של מי שהחליט לבטלו – ראש העיר עינת קליש רותם או משרד התחבורה – עדיין בעיצומה, וכעת נשאלת שאלת השפעתה של המטרונית על התחבורה בחיפה ובסביבותיה. משרד התחבורה מודה כי קיים קושי בבחינת השפעתו של הפרויקט בכל הקשור לנפחי התנועה בעורקי תנועה ראשיים, אך למרות זאת קודמו יוזמות להארכת הפרויקט ליעדים נוספים.

באוגוסט 2013 החלה ביוזמת משרד התחבורה הפעלת הפרויקט שכולל שלושה קווי נסיעה בין חיפה לקריות אשר זוכים למסלול בלעדי ומופרד לאורך רוב נתיבי נסיעתם. מאז הפעלתו של הפרויקט קודמו יוזמות להארכתו ליעדים נוספים, ובהם ציר רכס הכרמל ושכונת נוה שאנן בחיפה, עכו, טירת כרמל דרך שכונת נאות פרס בחיפה, וקיבוץ יגור דרך נשר. בעקבות ביטול קו המטרונית בציר הרכס והיוזמות להארכת הפרויקט ליעדים הנוספים האחרים (תוואי המטרונית ליגור כבר נמצא בשלבי ביצוע מתקדמים), הציג "כלבו – חיפה והצפון" לדוברות משרד התחבורה כמה שאלות באשר להשפעתו של הפרויקט.

אמנם באוקטובר 2014 מסרה החברה העירונית לתחבורה יפה נוף כי השוואת ספירות תנועה שבוצעו לפני ואחרי הפעלת הפרויקט מלמדת כי חלה הפחתה של 20-11 אחוז בנפחי התנועה בארבעה צמתים מרכזיים, אך הפעם כבר התבקש משרד התחבורה לשרטט תמונה מלאה של השפעת המטרונית על סביבתה לאורך כחמש שנות פעילות. השאיפה לשרטט תמונה מלאה נגזרת מהנחת יסוד ולפיה לקראת המשך פיתוח צירי העדפה לתחבורה ציבורית ראוי לשקול, בהסתמך על נתונים עובדתיים, גם אפשרויות לקידום סוגים נוספים של תחבורה ציבורית, ובהם רכבת תחתית או עילית.

 

 

מתשובתו של משרד התחבורה עולה כי לא ניתן לדעת אם בזכות המטרונית הופחתו נפחי תנועה בעורקי תנועה ראשיים, וזאת מכיוון שבמרחב שבו נוסעים שלושת קוויה בוצעו מיזמי תחבורה משמעותיים נוספים, שגם לזכותם ניתן לזקוף הפחתת תנועה בצירי המטרונית: "לא ניתן לערוך השוואה בנפחי ובעומסי התנועה לפני ואחרי הפעלת המטרונית מכיוון שנוסף על הפעלת המטרונית קידם המשרד פתיחת צירי תנועה נוספים במרחב כמו עוקף קריות וציר נחל הגיבורים. להערכתנו, לולא המטרונית, נפח התנועה היה גדול יותר".

שאלה נוספת שהפנה "כלבו – חיפה והצפון" לדוברות משרד התחבורה היא אם בוצעו בדיקות המוכיחות שלאחר הפעלת המטרונית עברו תושבים מהסביבה משימוש יומיומי ברכב פרטי לשימוש יומיומי במטרונית לאותה תכלית נסיעה, למשל למקום עבודתם ובחזרה. בתשובה צוין כי לפי סקרים של משרד התחבורה, כעשרה אחוזים מנהגי הרכב הפרטי באזור עברו לנסיעה במטרונית.

דוברות משרד התחבורה בחרה לא להשיב לשאלה אם בוצעו בדיקות המוכיחות כי בחיפה ובקריות פחת זיהום האוויר שמקורו בתחבורה לאחר הפעלת המטרונית.

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. פרויקט שקרי ומזיק

    סוד גלוי: המטרונית האיטית והצפופה וביטול קווים רבים שעברו דרך שכונות בקריות הביאה לזינוק ברכישת כלי רכב בקריות.
    עשרות אלפי אנשים לצערנו עברו מתחבורה ציבורית לרכב הפרטי.
    הפקקים בכניסות לחיפה גדלו בגלל המטרונית. יש דיווח על ירידה של 7% בכמות משתמשי התחבורה הציבורית להגעה לעבודה בעשור האחרון מאז 2010. המטרונית היא כשלון עצום בזבזו מליארד וחצי שקל ועכשיו על קטע קטן לנשר שאין בו שום פקקים לאורך דרך בר יהודה מבזבזים עוד 400 מליון כלומר 2 מליארד שקל על כלום. אמרו אוטובוס לא מזהם חשמלי קיבלנו אוטובוס דיזל !!
    אמרו אוטובוס תלת מפרקי קיבלנו דו מפרקי. אפשר היה לעשות אוטובוס קומותיים בין חיפה לקריות.
    השקרים של יפה נוף חייבים להיפסק

  2. יוחאי

    המטרונית זה מעולה! הביא ים של פרנסה ליפה נוף! גם ביטלו את כל הקווים המקבילים כך שהציבור חייב להצביע ברגליים.

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    הפרויקט הכי חיוני לעיר- מדוע בוטל ברכס הכרמל, מבקשים בכל לשון של בקשה לבצע את העבודות החל ממחר גם בציר הכרמל, לא יתכן שכולם יסבלו ותושבי רכס הכרמל ירכשו עוד רכב חדש אבל פרי בעוד רוב תושבי חיפה חייבים לרכוש גיפ על מנת לנסוע בעיר ובעיקר באזור דרך בר יהודה בעקבות בנית הקו המיר נשר-שום מקום

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר