נמל המפרץ (צילום: רמי שלוש)
נמל המפרץ (צילום: רמי שלוש)

התקבלה בקשתה של חנ"י להקדמת הדיון בנמל המפרץ

בית המשפט המחוזי בחיפה נענה לבקשתה של חברת נמלי ישראל, דחה את התנגדותה של עיריית חיפה והקדים בשבוע את הדיון בבקשתה של העירייה לצו ביניים המורה כי התוכנית המפורטת לנמל המפרץ לא תיכנס לתוקף עד למתן פסק דין בעתירה שהיא הגישה

פורסם בתאריך: 23.6.19 14:43

בית המשפט המחוזי בחיפה החליט להקדים בשבוע את הדיון שנקבע בפניו בבקשתה של עיריית חיפה לצו ביניים המורה כי התוכנית המפורטת לנמל המפרץ שיוזמת חברת נמלי ישראל (חנ"י) לא תיכנס לתוקף עד למתן פסק דין בעתירה שהגישה העירייה נגד התוכנית.

בעתירה שהוגשה ביום ראשון שעבר טענה העירייה כי התוכנית המפורטת גודעת כל אופציה תכנונית להארכת מסלול ההמראה והנחיתה בשדה התעופה חיפה ל-2,400 מטר. נמל המפרץ נמצא אמנם בשלבי בנייה מתקדמים, בהסתמך על תוכנית לייבוש שטחי ים שאושרה בפברואר 2014, אך לא ניתן יהיה להפעילו ללא אישור התוכנית המפורטת, הקובעת את השימושים המדויקים בנמל מעל ל-840 דונם של שטחי ים שיובשו.

הארכה של המסלול ל-1,900 מטר מסתיימת בקו המים לשעבר ומעבר לו כבר נמצא שטח הים המיובש המיועד לנמל המפרץ, כך שלמעשה נתיב ההארכה של השדה ל-2,400 מטר נחסם.

לעתירה של העירייה צורפה בקשה דחופה לצו ביניים – ולצו ארעי במעמד צד אחד תחילה – המורה שהתוכנית לא תיכנס לתוקף עד למתן פסק דין בעתירה. בבקשה התבקש בית המשפט להורות למועצה הארצית לתכנון ובנייה ולוועדה המחוזית – חיפה להימנע מלפעול מכוחה של התוכנית המפורטת עד להכרעה בעתירה. ביום שבו הוגשו העתירה והבקשה קבע בית המשפט כי הוא לא מצא מקום לתת צו ארעי במעמד צד אחד, אך עם זאת הורה כי לא יונפקו היתרי בנייה מכוח התוכנית עד לדיון בבקשה לצו ביניים במעמד הצדדים ב-11 ביולי.

 

 

כעת מתברר כי כעבור יומיים הגישה חנ"י לבית המשפט בקשה להקדמת מועד הדיון לתאריך חדש – אחד מהמועדים בין 1 ל-4 ביולי – וזאת "לנוכח הדחיפות בהוצאתה של התוכנית אל הפועל ולנוכח הפגיעה הקשה במשק הנמלי עקב האיסור על הנפקת היתרי בנייה".

בנימוקי בקשתה הוסיפה חנ"י: "התוכנית הוגשה בהתאם להחלטות ממשלה וכחלק ממסקנות ועדת טרכטנברג להורדת יוקר המחיה, והיא נועדה לאפשר את השלמת מסוף המכולות נמל המפרץ לתפעול, בהתאם לתוכנית מתאר ארצית שאושרה כבר בשנת 2014 ושמכוחה יובשו שטחי ים והוקם זה מכבר נמל המפרץ. התוכנית המפורטת משלימה את התוכנית הארצית בנושא הוראות לבניית בנייני תפעול על גבי מסוף המכולות. עקב הגשת ערר על ידי העירייה עוכבו פרסום התוכנית למתן תוקף והוצאתה אל הפועל בכחצי שנה. ככל שמועד הדיון בבקשה ייוותר על כנו, מימוש התוכנית יתעכב בכחודש נוסף לכל הפחות. כל יום של עיכוב בהוצאת התוכנית לפועל באמצעות הקמת בנייני התפעול עשוי לגרום לפגיעה אדירה במשק הישראלי. מדובר בתוכנית שמימושה הוא קריטי ביותר למשק הלאומי ולכלל תושבי ישראל. היעדר היכולת להוציא היתרי בנייה מכוחה של התוכנית עשוי להוביל לעיכוב בפתיחת נמל המפרץ, למרות שכל תשתיות המסוף כבר יהיו מוכנות במועד (רציפים, שטחי אחסון הצבת מנופים שכבר הוזמנו ועוד). הדחייה תגרום להשפעות שליליות על כלל המשק הישראלי, לדחיית פתיחת המשק הנמלי לתחרות ולפגיעה בהתקשרויות רחבות היקף של חנ"י עם צדדים שלישיים, ובעיקר עם מפעיל הנמל".

העירייה התנגדה לבקשה להקדמת מועד הדיון וכתבה בתגובתה לבית המשפט: "הגם שמדובר בטענות עובדתיות מובהקות, חנ"י לא תמכה את טענותיה המופרזות, בלשון המעטה, בתצהיר או בראיה אחרת כלשהי. הטענה כאילו תיגרם פגיעה אדירה למשק הישראלי מקיום הדיון ימים ספורים לאחר המועדים החלופיים המוצעים בבקשה נסתרת על פניו מבקשת ההקדמה עצמה. אם באמת 'כל יום קובע', מצופה היה שחנ"י תבקש להקדים את הדיון לימים הקרובים ולא לתחילת חודש יולי".

ביום חמישי שעבר הורה נשיא בית המשפט המחוזי בחיפה רון שפירא על הקדמת הדיון ל-4 ביולי וכתב בהחלטתו: "לעותר המגיש בקשה לצו זמני שעניינו מניעת פעולה, ומקבל סעד ארעי חלקי, אין את הפריביליגיה להתנגד להקדמת דיון. עליו להיות ערוך לדיון על אתר. מובן כי שמורה הזכות לוותר על הבקשה לסעד הזמני, ואולם אין זכות לבקש סעד זמני, לקבל סעד ארעי חלקי, ואחר כך להתנגד להקדמת הדיון באותו עניין".

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. הנמל הזה = אסון יהב

    עיר הנמלים ההזויה מקרקפת את עיריית חיפה
    זה מעשה יונה יהב לחסל טוטאלית את שליטת חיפה בשטחה במפרץ חיפה ולמסור אותו לנמלים ולמזהמים
    שיתבייש

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר