פרופ' שראל הלחמי, פרופ' זהבה ודס ופרופ' יעקב רובינשטיין
פרופ' שראל הלחמי, פרופ' זהבה ודס ופרופ' יעקב רובינשטיין

בני ציון והטכניון מצאו דרך לגילוי מוקדם של סרטן השלפוחית

מחקר שנערך במרכז הרפואי בני ציון בשיתוף עם הפקולטה למתמטיקה בטכניון מצא דרך לגילוי מוקדם של סרטן שלפוחית השתן. מטרתו של המחקר היתה למצוא סימנים לגילוי הישנות סרטן השלפוחית בדגימת שתן שאינה פולשנית 

פורסם בתאריך: 15.7.19 08:34

מחקר חדש שנערך במרכז הרפואי בני ציון בשיתוף עם הפקולטה למתמטיקה בטכניון מצא דרך לגילוי מוקדם של סרטן שלפוחית השתן.

המחקר נערך ביוזמתם מנהל שירות אורולוגיית ילדים בבני ציון פרופ' חבר קליני שראל הלחמי, פרופ' חבר קליני זהבה ודס מהמכון לאימונולוגיה בבית החולים ופרופ' יעקב רובינשטיין מהפקולטה למתמטיקה בטכניון. מטרתו של המחקר היתה למצוא סימנים לגילוי הישנות סרטן שלפוחית השתן בדגימת שתן שאינה פולשנית.

סרטן השלפוחית הוא בעל ממאירות שכיחה ונוטה לחזור אצל כ-70 אחוז מהמטופלים, ולכן קיימת חשיבות רבה למעקב ולגילוי מוקדם של חזרת הגידול. גילוי מוקדם מאפשר טיפול שמרני ועשוי למנוע את חדירת הנגע ואת הצורך בטיפול רדיקלי ואף כימותרפי. החוקרים מצאו כי מולקולה בשם סמפורין מופרשת לשתן בכמויות מוגברות אצל חולי סרטן השלפוחית, וזאת בניגוד לאנשים שאינם חולים בסרטן. לנוכח הממצאים נבדקו רקמות סרטן שלפוחית באמצעות צביעה לסמפורין, ונמצאה מעורבות של החלבון בהתאמה ישירה לרמת הממאירות. רקמות ללא גידול אינן נצבעות כלל לסמפורין.

 

 

צוות החוקרים ממשיך בחקר המולקולה להבנת המנגנון שבו היא קשורה לסרטן השלפוחית במטרה לשפר את יכולת הגילוי המוקדם והלא פולשני. נוסף על כך מנסים החוקרים למצוא טיפול תרופתי למחלה, אשר מתמקד בגן לסמפורין באמצעות מחקר בקווי תאים במסגרת בית החולים והפקולטה לרפואה.

מכיוון שמדובר בגילוי ייחודי וראשוני הוגשה בקשה לפטנט על התהליך, אשר הוכרה לאחרונה על ידי משרד הפטנטים האמריקאי. מאמר על הגילוי ועל הממצאים פורסם בעיתון המדעי "UROLOGY ONCOLOGY".

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר