מנהרת התשתיות שנבנית במסגרת פרויקט חיבורי נמל המפרץ (צילום: תאגיד יפה נוף)
מנהרת התשתיות שנבנית במסגרת פרויקט חיבורי נמל המפרץ (צילום: תאגיד יפה נוף)

מבקר העירייה: היעדר שקיפות באישור תקציב יפה נוף

בדוח הביקורת לשנת 2019 קבע מבקר העירייה עופר טל כי חברי דירקטוריון התאגיד העירוני "אישרו את התקציב מבלי לדעת על בסיס אלו נתונים נבנה התקציב החדש, אם קיים שוני בין ביצוע השנה הקודמת לתקציב השנה החדשה, וככל שקיים שוני - מה היקפו ומהן הסיבות לכך"

פורסם בתאריך: 17.11.20 20:55

מועצת העיר אישרה היום (שלישי) את דוח מבקר העירייה לשנת 2019. באשר לתאגיד העירוני יפה נוף הציג המבקר עופר טל שני דוחות – האחד עוסק במעמדו של התאגיד, באורגנים שלו, בהיקף פעילותו, בתקציבו, במכרזים ובהתקשרויות, והשני עוסק בסוגיות הקשורות בכוח אדם, בשירותי ייעוץ, בנגישות ובמתו"ס (מבנים, תשתיות וסביבה).

באשר לדירקטוריון כתב המבקר: "הביקורת מוצאת לנכון להפנות את תשומת לבה של ראש העיר להתנהלות הדירקטוריון, כפי שעולה מעיון בפרוטוקולים של ישיבותיו משנת 2019 ובמסמכים שהועברו בין חברי הדירקטוריון. הביקורת התרשמה שקיים חוסר שקט בהתנהלותו המשפיע ללא ספק על פעילות התאגיד, למשל – סגנון הדיבור והאווירה הקשה המשתקפת מהכתוב אינם ראויים שיהיו מנת חלקה של חברה עירונית. השיח הקיים אינו מכבד, כמו גם ההטחות ההדדיות, ההתנגחויות והוויכוחים הקשים על עניינים מהותיים וטכניים כאחד; ישיבת ועדת כוח אדם הראשונה בקדנציה זו של הדירקטוריון הנוכחי התפוצצה והתפזרה; וחברי דירקטוריון אחדים פנו כמה פעמים ליו"ר הדירקטוריון (יואב רמתי, שהתפטר אתמול מתפקידו) על מנת לקבוע דיונים בנושאים שהם דחופים לדעתם. הביקורת בדעה כי על ראש העיר לפעול ולהפעיל את השפעתה על הדירקטוריון במטרה להסדיר את מערכת היחסים העכורה השוררת בו, ולאפשר פעילות שוטפת ותקינה של התאגיד".

המבקר ציין גם כי "בשנים 2019-2017 חילק יפה נוף מתנות לחברי הדירקטוריון, שמשמעה הוא קבלת טובת הנאה שאינה נהוגה בגוף עירוני. שווי המתנות לא גולם כהטבות לעובדי העירייה המשמשים כדירקטורים. נכון הדבר גם לגבי דיווח הכנסה לשאר הדירקטורים".

באשר לנתוני הפעילות, התקציב והביצוע של יפה נוף נכתב בדוח: "בעת אישור התקציב על ידי הדירקטוריון הוצג בפני חבריו דף המפרט את הפרויקטים ואינו כולל את עלות הפעילויות של השנה הקודמת. נספח שהוצג בפני חברי הדירקטוריון ובו פירוט הפרויקטים המבוצעים על ידי התאגיד בפילוח של הגורם המממן, סיווג ותחזית ביצוע שנתית (המשקפים את מחזור הפעילות), אינו מציג את פירוט הוצאותיו והכנסותיו בפועל של כל פרויקט ופרויקט בשנה הקודמת. במצב הדברים המתואר אישרו חברי הדירקטוריון את התקציב מבלי לדעת על בסיס אלו נתונים נבנה התקציב החדש, אם קיים שוני בין ביצוע השנה הקודמת לתקציב השנה החדשה, וככל שקיים שוני – מה היקפו ומהן הסיבות לכך. בהיעדר השקיפות נמנעה מחברי הדירקטוריון גם האפשרות לעקוב אחר ההוצאות אל מול ההכנסות בקפדנות ולמנוע חריגות, וזאת כחלק מהתפקידים המוטלים על הדירקטוריון כגוף מנהל. הביקורת מעירה שבהינתן היקף הפרויקטים הגדול המבוצע על ידי יפה נוף, מן הראוי שהניהול הכספי של כל פרויקט יוצג בפני הדירקטוריון בפורמט של דוח רווח והפסד, לרבות השוואת התוצאות הכספיות לאלה של השנה או השנתיים שקדמו".

 

 

בסעיף הקמת מאגר מציעים וניהולו כתב המבקר כי "נכון למועד הבדיקה, התאגיד אינו עומד בחובה לעדכן את רשימת המציעים אחת לשנה, שעה שרוב המאגרים לא עודכנו כמה שנים או לא עודכנו כלל. בהיעדר אפשרות להגיש מסמכים ולעדכנם באופן מקוון, הרשימה שעליה נסמכים גורמי המקצוע הממליצים לוועדת המכרזים יכול שתהיה לא עדכנית ותוביל להמלצה של מציע שאינו עומד עוד בתנאים המתבקשים. אין בהירות על סמך אלו קריטריונים נבחרו המציעים הרשומים במאגר זה כמה שנים, אם מולאו כל התנאים שהתבקשו בקולות הקוראים שפורסמו בעבר, ואם בחירתם לביצוע עבודות נעשתה באופן המבטיח קיומו של סבב מחזורי שוויוני והוגן ביניהם ('לוח צדק'). נוכח מצב זה החלה החברה לפעול לניהול ממוחשב של מאגר מציעים, לרבות המסמכים הקשורים לכל אחד מהמציעים – דבר שעשוי לסייע לגורמים המקצועיים לבחון את כישוריהם של המציעים ואת עמידתם בתנאים המחייבים טרם ההמלצה בפני ועדת המכרזים, כמו גם להקל גם על הניהול השוטף של מאגר המציעים".

במכתב ליו"ר ועדת ביקורת יוסי שלום התייחסה ראש העיר עינת קליש רותם לדוח המבקר, ועל אף שהיא משמשת בתפקיד זה שנתיים היא בחרה כהרגלה להפנות אצבע מאשימה כלפי הנהלת העירייה הקודמת: "דוח הביקורת לשנת 2019 הוא נקודת מפנה עבורי, אחרי יותר משנה וחצי של כהונה בתפקיד המאפשרים הבנה עמוקה יותר של מצב העירייה וגופיה. למרות שחלק מהנושאים המובאים כאן עוסקים עדיין באירועים שהתרחשו בתקופת השלטון הקודם, הצוות שלי ואני שרויים זה כמה חודשים בעיצומן של בדיקות וחקירות ביקורתיות משמעותיות כדי להבין את המנגנון העירוני על חלקיו ואגפיו, ומתוך שאיפה אמיתית לשפר ולייעל אותו".

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר