הטכניון (צילום: דוברות הטכניון)
הטכניון (צילום: דוברות הטכניון)

משגיחי בחינות תובעים את הטכניון

בעתירה שהגישו 27 משגיחי בחינות לבית הדין האזורי לעבודה נטען כי "בהיחבא ובכחש פרסם הטכניון מכרז למתן שירותי השגחה, ובו מוגדרים השירותים שהחברה הזוכה אמורה לספק, והרי זה פלא - מדובר בתיאור מדויק של עבודת התובעים". בנוסף דורשים המשגיחים פיצויים בסך של 30,000 כל אחד

פורסם בתאריך: 24.10.22 09:20

27 משגיחי בחינות בטכניון הגישו כתב תביעה לבית הדין האזורי לעבודה בחיפה בעקבות התקשרותו של המוסד עם חברת כוח אדם לצורך מתן שירותי השגחה על נבחנים.

בכתב התביעה נטען כי משגיחי הבחינות מועסקים במשך שנים רבות כמועסקים ישירים של הטכניון, על שכרם ועל התנאים הנלווים לכך. כל התובעים קיבלו מדי חודש ספטמבר הודעה על הארכת הסכם העבודה שלהם לשנה נוספת כעובדי הטכניון, וכך קרה גם בשנה שעברה כאשר ההסכם הוארך עד 30 בספטמבר השנה, "אלא שבהיחבא ובכחש פרסם הנתבע (הטכניון; ב"כ) מכרז למתן שירותי השגחה על נבחנים בבחינות בטכניון, אשר עותק ממנו הגיע לידי התובעים רק בימים אלו, ובו, בנספח א', מוגדרים השירותים שהחברה הזוכה אמורה לספק למשיב, והרי זה פלא – מדובר בתיאור מדויק של עבודת התובעים".

המשגיחים טוענים כי הצעד שנקט הטכניון הוא הסכם לאספקת כוח אדם, כך ש"הכוונה המקורית של הנתבע היתה למעשה להעביר את התובעים לאותה חברה זוכה ולהימנע מקליטתם בחזרה לאחר תשעה חודשים כעובדים מן המניין, שאז תתייתר המטרה והיא 'להיפטר' מאותם עובדים ותקים ורבי זכויות וליצור יצור כלאיים אסור שבו עובד מפוטר שלא כדין בשל הוצאת שירות לכאורה למיקור חוץ, ובפועל הוא מוחזר לאותה עבודה בתנאים מופחתים באמצעות חברת כוח אדם שאף אינה מתחייבת להעסיקו את אותם תשעה חודשים ולהשיבו למשיב תוך שמירת כל זכויותיו. ואם לא די בזה, הרי שהנתבע דרש מהחברה הזוכה או למצער – לא מנע ממנה לדרוש מהתובעים לחתום על חוזה דרקוני ובו הם מוותרים על כל הוותק שצברו ומסכימים לשכר מופחת משמעותית, לאובדן זכויות ומעמד כעובדי הנתבע. גולת הכותרת היא הדרישה כתנאי קליטה באותה חברת כוח אדם כי התובעים יחתמו על כתב ויתור שבו הם מתחייבים לא להגיש תביעה בגין יחסי העבודה וסיומם נגד הנתבע".

עוד עולה מכתב התביעה כי בדצמבר 2021, שלושה חודשים לאחר שחתמו על הארכת החוזה, קיבלו המשגיחים במפתיע הודעה על כך הטכניון שוקל את סיום העסקתם וכי באפשרותם להעלות את טענותיהם בכתב. המשגיחים פנו לעזרה לעו"ד יונה אדמון, ששימש יועץ משפטי בהסתדרות, וזה דרש כי השימועים יידחו. אלא שבחודש ינואר, כך נטען, "התקיים מעין שימוע שבו ייצג אדמון את המשגיחים ודרש כי תבוטל הגזירה מעל ראשי העובדים, זאת כאשר כבר נחתם ונכרת הסכם עם חברת כוח האדם, קרי לא בשימוע היה מדובר, אלא בניסיון להשיב את המצב לאחור, כאשר היה מדובר כבר במעשה עשוי לחלוטין והשימוע היה בגדר מס שפתיים בלבד. על כן, אין פלא כי בעקבות אותו 'שימוע' סרק קיבל הנתבע את ההחלטה 'המפתיעה' לפטר את התובעים וחבריהם".

 

 

בכתב התביעה נטען כי "לפתע, באקט תמוה וחשוד, הודיעה ההסתדרות למבקשים כי בכוונתה להגיע להסדר עם הנתבע, ובו היא מקבלת את הגזירה של פיטוריהם ובלבד שתנאיהם לא יורעו באותה חברה, וזאת כשהיא אינה עומדת על הכשל הראשוני והעיקרי כי לא מדובר בשירותים אלא באספקת כוח אדם. אלא שהוועד שייצג את העובדים סירב". המשגיחים שסירבו לחתום על ההסכם עם חברת כוח האדם הקימו ועד פעולה "ומיד החלו לסבול מהתעמרות והתעללות. חברי ועד הפעולה זומנו לשימועים שוב ושוב, שכרם הופחת והם לא זומנו למשמרות. הנתבע מצדו החל בוחן מי מהתובעים וחבריהם חתם על ההסכם הדרקוני עם חברת כוח האדם, ואת אלו שסירבו לחתום לא זימן למשמרות. העובדים ניסו לחתום, מחשש לפרנסתם כשהם מלווים את חתימתם באותיות ת.מ. (תחת מחאה), אלא שהנתבע סירב לזמן עובדים שחתמו באופן זה, והסכמי העבודה שלהם בחברת כוח האדם נחשבו כבטלים".

כעת מבקשים המשגיחים מבית המשפט צו הצהרתי על היותם עובדי הטכניון גם בחודש אוקטובר השנה ועל כך שהניסיון להעסיקם באמצעות חברת כוח אדם הוא אינו חוקי, פיקטיבי ונועד למנוע את קבלת זכויותיהם, את השכר המוסכם עמם ואת שמירת הוותק שצברו, כמו גם את מעמדם כעובדי הטכניון; צו הצהרתי הקובע כי פיטוריהם בטלים ואין בהם כדי לנתק את יחסי העבודה בינם לבין הטכניון; צו הצהרתי שקובע כי הם עובדי הטכניון לכל דבר ועניין וזכאים לכל הזכויות ממעמד זה; ופיצוי בגין פיטורים שלא כדין בסך של 20,000 שקל לכל אחד ופיצוי של 10,000 שקל לכל אחד בגין הפרת חובת השימוע.

מהטכניון נמסר בתגובה: "הטכניון החליט להוציא את מערך ההשגחה למיקור חוץ. מי מהמשגיחים המעוניין בכך יכול לעבוד עבור חברת כוח האדם, תוך שמירה על זכויותיו. זו אינה חובה, ומרבית המשגיחים עשו כך ובחרו לעבוד בחברה. מיעוטם מנסה לאכוף על הטכניון להפעיל את מערך ההשגחה בעצמו – ניסיון שהוא חסר תוחלת".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר