לינדה וסטיוארט רזניק (צילום: Wonderful Company)
לינדה וסטיוארט רזניק (צילום: Wonderful Company)

תרומת ענק לטכניון: 50 מיליון דולר להקמת מרכז הקיימות לקטליזה

הפילנתרופים האמריקאים לינדה וסטיוארט רזניק, הבעלים של Wonderful Company בקליפורניה, יתרמו לטכניון 50 מיליון דולר במטרה להעצים את פעילויות המחקר והפיתוח בתחום הקיימות והקטליזה במוסד. נשיא הטכניון פרופ' אורי סיון: "מרכז הקיימות לקטליזה יאפשר לנו להרחיב את תרומתנו להתמודדות עם משבר האקלים"

פורסם בתאריך: 20.12.22 10:04

הטכניון הודיע היום (שלישי) כי הפילנתרופים האמריקאים לינדה וסטיוארט רזניק, הבעלים של Wonderful Company בקליפורניה, יתרמו למוסד 50 מיליון דולר באמצעות הקרן שלהם במטרה להעצים את פעילויות המחקר והפיתוח בתחום הקיימות והקטליזה בטכניון.

מהטכניון נמסר כי התרומה תשמש להקמתו של מרכז הקיימות לקטליזה ע"ש סטיוארט ולינדה רזניק, שיאפשר לסטודנטים ולחברי סגל לסלול דרכים חדשות לשימור הצמיחה העולמית תוך הגנה על כדור הארץ. פעילותו של המרכז תחזק את מדינת ישראל ואת כלכלתה ותשפר את מעמדו של הטכניון כמרכז חדשנות עולמי. המרכז יקדם גיוס מדענים צעירים לסגל הטכניון ויעודד שיתופי פעולה מחקריים עם האקדמיה ועם התעשייה. הבניין שיאכלס את המרכז החדש ישתרע על פני שטח של כ-6,500 מ"ר, והוא יכלול מעבדות גדולות בפורמט של חלל פתוח ותשתיות מודולריות.

"ההשפעה היומיומית של השינוי הסביבתי ניכרת בכל היבט בעולמנו", אמר רזניק, המכהן כיו"ר וכנשיא Wonderful Company, "אנו זקוקים למוחות מבריקים בכל העולם שיעבדו על השמירה על כדור הארץ כדי להתכונן לצורכי הדורות הבאים. אנו נמצאים בנקודת אל חזור. המשאבים שיינתנו למרכז, לצד עבודתם של אנשיו, יאפשרו להתמודד עם משבר האקלים במקום להסתתר מפניו".

ההשראה להקמת מרכז הקיימות לקטליזה נולדה מתוך יוזמה להרחיב את ארגז הכלים העומד לרשות האנושות בהתמודדותה עם הגידול המהיר של האוכלוסייה ועם תוחלת החיים המתארכת, שיביאו את אוכלוסיית העולם לכעשרה מיליארד בני אדם עד לשנת 2050. פתרונות חדשניים בייצור מזון, תרופות ומוצרים אחרים הם נדרשים לנוכח התכלותם המואצת של משאבי טבע חיוניים, והטכנולוגיות שיפותחו במרכז הקיימות לקטליזה יסייעו לאנושות לספק את צרכיה ביעילות ובמהירות ולצמצם את השפעתו השלילית של האדם על הטבע ועל משאביו.

 

 

קטליזה היא תהליך כימי שמאיץ דרמטית תגובות בין-מולקולריות, והיא מתרחשת גם בגוף האדם. קטליזה מעורבת ב-90 אחוז מתהליכי הייצור בתעשייה. קטליסט (זָרָז בעברית) הוא המולקולה האחראית להאצה זו, והוא מניע תהליכים רבים שאינם מתאפשרים בלעדיו. שיפורם של תהליכי קטליזה מאפשר לייעל תהליכים תעשייתיים ולצמצם את נזקיהם הסביבתיים, ומכאן הקשר בין קטליזה לקיימות.

"כיום אנחנו מבינים שהמשך הייצור בשיטות הנוכחיות אינו פתרון בר קיימא", אומר פרופ' מחקר אילן מרק מהפקולטה לכימיה ע"ש שוליך, שיעמוד בראש המרכז החדש, "הפתרון הדרוש הוא שיפור תהליכי הייצור וצמצום השפעתם על הסביבה. המפתח העיקרי לכך הוא ייעול תהליכי הקטליזה הרבים המשמשים כיום באלפי תהליכי ייצור בכל ענפי התעשייה. באמצעות קטליסטים חדשים נוכל, לדוגמה, לא רק לצמצם את הזיהום הסביבתי בתהליך הייצור של פלסטיק אלא גם לייצר פלסטיק מתכלה ופלסטיק המותאם למיחזור".

 

פרופ' מחקר אילן מרק (צילום: דוברות הטכניון)

פרופ' מחקר אילן מרק (צילום: דוברות הטכניון)

 

נשיא הטכניון פרופ' אורי סיון: "אנו מודים ללינדה וסטיוארט רזניק על שותפותם עם הטכניון ועל תרומתם ההיסטורית. משבר האקלים הוא אחד מהאתגרים המרכזיים הניצבים בפני האנושות במאה ה-21, וההתמודדות עמו מצריכה יכולות מדעיות רבות ומגוונות. מרכז הקיימות לקטליזה יאגד ניסיון מדעי נרחב ויאפשר לנו להרחיב את תרומתנו להתמודדות עם משבר האקלים ועם אתגרי קיימות אחרים".

 

פרופ' אורי סיון (צילום: דוברות הטכניון)

פרופ' אורי סיון (צילום: דוברות הטכניון)

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר