טיפול מונע חשוב ביותר. ד"ר קטי גולדברג | צילום: דוברות כללית
טיפול מונע חשוב ביותר. ד"ר קטי גולדברג | צילום: דוברות כללית

על הקשר בין הפרעת קשב וריכוז לבריאות

להפרעת קשב וריכוז (ADHD) השלכות רבות על בריאותנו עקב הקושי ביכולתנו לנהל את עצמנו. כיצד נזהה הפרעת קשב ומה ניתן לעשות כדי לצמצם את השפעתה על חיי שגרה נורמטיביים

פורסם בתאריך: 7.10.21 23:25

"המודעות להפרעת קשב וריכוז בילדים (ADHD) עלתה משמעותית בשנים אחרונות. יותר אנשים פונים לאבחון וטיפול במרפאת קשב וריכוז, לרוב על רקע קשיים הקשורים ללמידה והשתלבות במוסדות החינוך.

יחד עם זאת, להפרעת קשב וריכוז השלכות רבות על בריאותו הכללית של האדם עקב קושי בתפקודים ניהוליים (יכולתו לנהל את עצמו).

התפקודים הניהוליים הם מיומנויות הנדרשות לנו כדי לנהל את עצמנו, כמו מנצח על תזמורת. היכולת שלנו ליזום התנהגות, להציב מטרות, לבצע פעולות רלוונטיות, לעכב גירויים או פעולות "מתחרים", לתכנן ולארגן ביצוע מטלה, לפתור בעיות באופן גמיש תוך פיקוח על ההתנהגות, לנהל זמן – היכולות האלה משפיעות על האיזון הרגשי, המצב חברתי, היחסים עם בני זוג והמשפחה וההצלחה בלימודים ובעבודה.

אציג יכולות אלה כדוגמה בהקשר של חציית כביש:

ליזום התנהגות ומטרות רלוונטיות תוך ארגון ותכנון – בוחרים את המקום הבטוח ביותר לחצייה – מעבר חציה, עוצרים צעד או שניים לפני שפת המדרכה ונותנים יד למבוגר מוכר.

לעכב גירויים או פעולות "מתחרים" – מקשיבים היטב לקולות התנועה וממתינים שהכביש יתפנה.

לפתור בעיות באופן גמיש תוך בקרה על ההתנהגות – ממשיכים להקשיב ולהביט לצדדים בזמן החצייה.

זיכרון עבודה וניהול זמן – מבצעים את כל הפעולות לפי סדר שנקבע מראש וחוצים את הכביש בקו ישר, בזריזות ובביטחון.

אילו בעיות נגרמות כתוצאה מבעיה בתפקודים ניהוליים?

סיכון להשמנה: קיים קשר ישיר בין קושי בתפקודים ניהוליים לסגנון אכילה שגורם להשמנה. על פי מחקרים, בקרב ילדים בני 11, שבגיל צעיר הציגו קושי בדחיית סיפוקים, נמצא שיעור גבוה ב- 30 אחוז מבחינת עודף משקל.

התנהגות מסכנת: בגיל צעיר ישנן חבלות ותאונות וכן, התנהגות מתנגדת. בגיל ההתבגרות מופיעות הפרעות אכילה, השמנה ונטייה להתנהגות מסכנת, שבאה לידי ביטוי גם בקיום יחסי מין בגיל מוקדם ובהריונות לא רצויים ומחלות מין בשיעור גבוה פי 3-5, מעורבות בתאונות דרכים – פי 4 מאשר בבני נוער ללא תופעה זו, עבריינות, התמכרויות לעישון, אלכוהול, סמים ולאינטרנט.

היפגעות ילדים: ילדים עם ADHD וקושי בתפקודים ניהוליים נפגעים יותר בתאונות וסובלים מפציעות חוזרות ופציעות חמורות יותר מאלה שאינם סובלים מהפרעות הקשב. מדיווחים שמגיעים מבתי החולים, עולה ששכיחות הילדים עם ADHD שמגיעים עם כוויות מאש היא פי 3.6 מילדים שאינם לוקים בהפרעות קשב וריכוז. ילדים אלה סובלים גם מאלימות בשכיחות גבוהה.

התמודדות עם מחלה כרונית: הפרעת קשב וריכוז מקשה מאוד על ההתמודדות עם מחלה כרונית, שכן, במצב זה נדרשת התארגנות בעלת משימות רבות. לפי המחקרים, חולי סוכרת עם בעיות בתפקודים ניהוליים מתקשים במיוחד לשמור על איזון ברמות הסוכר.

כיצד מזהים קושי בתפקודים ניהוליים?

התנהגות אימפולסיבית (מתחילים לבצע משימות לפני שהבינו את התוכנית, רצים לכביש, למשל), אכילה אימפולסיבית, קושי לזכור רצף של פעולות, שכחה (של תורים, הנחיות), איחורים, קושי בהתמודדות עם בעיות שמתעוררות במהלך ביצוע משימות, חוסר מיקוד, קשיים בהתמדה (קושי לשמור על רצף בביצוע), הבעת רגשות אימפולסיבית וציבורית (נעלבים מהר, כועסים מהר, מכים), העדר סדר יום, קושי עם חוקים וגבולות.

מה ניתן לעשות?

במקרים אלה, התערבות מוקדמת חשובה מאוד – במחקרים הוכח שתוכניות לפיתוח מיומנויות והדרכת הורים מגיל צעיר משפרות את תפקוד הילדים.

יש לבצע הערכת חסרים בתפקודים ניהוליים, לאתר תחלואה נלווית, לזהות מקורות תמיכה חיצוניים כמו המשפחה המורחבת, אנשי טיפול וחינוך, להעניק תמיכה על ידי הפחתת מצבי לחץ, לתת דוגמה אישית ולהצטרף לקבוצות הורים.

כמו כן, טיפול תרופתי בהפרעת קשב וריכוז (ADHD) מקדם את היכולת ללמוד כלים לשיפור התפקוד היומיומי.

חשוב להבין את הקושי, לא לצפות להתנהלות אחרת, לגייס מוטיבציה ולהוסיף תגמולים קטנים לכל תת מטרה שהושגה. יש לדאוג לאימון במשימות, תוך בניית שגרות ספציפיות.

לסיכום, מדובר בבעיה עם השלכות רוחב משמעותיות על בריאותם הכללית של הילדים מעבר למצב בכיתה, ולכן, חשוב להקדים ולאבחן, לקבל ייעוץ והכוונה, להכיל את הילד ולהבין שיש לו קושי אמיתי ועם זאת לאלצו לרכוש הרגלים וכלים שיסייעו לו בהתמודדות היומיומית, וכן, לא להימנע מטיפול תרופתי כשהוא נדרש“.


תוכן שיווקי


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר