ניידת משטרה (צילום: דוברות המשטרה)
ניידת משטרה (צילום: דוברות המשטרה)

ארבעה חודשי עבודות שירות לשוטר שתקף אזרח

השוטר גולן פלד הורשע בתקיפה של אדם בן 62 בעת ויכוח על חניה. פלד דחף אותו, התיז עליו גז פלפל שלוש פעמים מטווח אפס, ומסר דיווח כוזב על האירוע. המחלקה לחקירות שוטרים טענה כי השוטר הפך משליח ציבור שאמון על אכיפת החוק למי שרמס את החוק בגסות ופגע בתדמיתה של המשטרה

פורסם בתאריך: 29.9.22 17:32

שופט בית משפט השלום בחיפה שלמה בנג'ו גזר היום (חמישי) על השוטר גולן פלד, שהורשע בעבירות של תקיפה ומסירת ידיעה כוזבת, ארבעה חודשי מאסר בפועל שירוצו בעבודות שירות, מאסר על תנאי, קנס ופיצוי למתלונן בגלל ויכוח על חנייה.

פלד, סייר בתחנת חיפה, הגיע לבית הוריה של אשתו ברחוב קפלן בקרית ים ביחד עם אשתו ובתם התינוקת שנולדה ימים ספורים קודם לכן. הוא העמיד את רכבו בכניסה לשטח חניה, כך שהרכב חסם את הכניסה לחניה ואת היציאה ממנה. למקום הגיע המתלונן ביחד עם נכדיו וביקש מפלד להזיז את הרכב שחסם את הגישה לביתו, אך זה התעלם מהבקשה. המתלונן פנה לאשתו של פלד וביקש גם ממנה להזיז את הרכב. הנאשם, שכעס על הפנייה לאשתו, יצא מהרכב לכיוון המתלונן, כאשר אקדחו חשוף מבעד לבגדים וכשהוא אוחז בתרסיס גז פלפל שהיה תפוס על חגורתו. בין השניים פרץ ויכוח קולני, וכשהמתלונן התקרב לכיוונו של פלד הוא דחף אותו כמה פעמים, חלקן בחוזקה, והתיז לעברו גז פלפל מטווח קרוב ללא כל הצדקה.

כעבור זמן קצר חזר המתלונן לכיוון החנייה. חילופי הדברים בין השניים נמשכו גם שהמתלונן התרחק מפלד, אך הוא הלך אחריו והתיז לעברו שוב גז פלפל ללא הצדקה. במקביל התקשר פלד למשטרה ודיווח בכזב כי המתלונן הוא זה שניסה לתקוף אותו. לאחר מכן הוא מילא דוח פעולה, שבו תיאר בכזב כי המתלונן אגרף את ידיו כלפיו, לקח את ראשו לאחור במטרה לנגוח בו, ונתן לו מכה חזקה על ידו הימנית – התרחשויות שכלל לא אירעו. את כל זאת עשה השוטר הנאשם על מנת להפליל את המתלונן שלא כדין בביצוע עבירה פלילית וכדי להצדיק את מעשה התקיפה שהוא עצמו ביצע כלפי המתלונן שלא כדין. באותו ערב מסר פלד תלונה בתחנת משטרת זבולון, ובה ציין בכזב כי המתלונן אגרף את ידיו ונתן לו מכה חזקה ביד שמאל וכי הוא ראה את המתלונן מתכופף וחשש שהוא עומד להרים אבן.

עוה"ד הדס קליין ואורי הכהן מהמחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) עמדו על חומרת מעשיו של פלד שתקף את המתלונן, אז כבן 61, תוך שימוש בגז פלפל שלא כדין וללא כל הצדקה וריסוס המתלונן בעיניו מטווח אפס שלוש פעמים, והדגישו כי מדובר בשוטר שראוי היה שיימנע משימוש באלימות כלפי אזרח. לעמדת מח"ש, הנאשם הפך משליח ציבור שאמון על שמירה על שלטון החוק למי שרמס את החוק במעשיו ופגע בתדמיתה של המשטרה ושל שוטרים אחרים. מח"ש ביקשה מבית המשפט להשית על הנאשם עונש מאסר בפועל של שמונה חודשים לצד עונשים נלווים.

 

 

מנגד ביקש הסניגור שבית המשפט יקל בעונשו של פלד, שלטענתו פעל מתוך הגנה עצמית. לדבריו, פלד מצר על האירוע כולו ועל הפגיעה שנגרמה למתלונן. עוד הדגיש הסניגור כי פלד הוא אדם נורמטיבי שפעל כל חייו לטובת הקהילה. בעדותו בבית המשפט העיד מפקד יחידת הסיור כי פלד הוא שוטר מקצועי, אחראי, אמין, שקול, לויאלי למערכת ומסור מאוד לעבודתו. כמו כן, הגישה ההגנה אוגדן ובו קובץ תעודות הערכה שקיבל פלד ואשר מעידות על פועלו לטובת הקהילה.

בגזר הדין כתב השופט בנג'ו: "מתסקיר שירות המבחן, כמו גם מדבריו של הנאשם לעונש, עולה כי הנאשם עדיין מחזיק בעמדה קורבנית וכמי שפעל מתוך צורך וכהגנה עצמית, ולא היתה בידו דרך פעולה אחרת להתמודד עם המצב אלא בדרך שפעל, קרי תוך שימוש בגז פלפל ודחיפות נגד המתלונן. זאת ועוד, שירות המבחן שערך אבחנה מעמיקה ומדוקדקת לנאשם, כעולה מהתסקיר בעניינו, הגיע למסקנה מקצועית חד משמעית, ולפיה הנאשם עסוק בהשלכות תוצאות ההליך המשפטי על חייו, הוא אינו מביע כל אמפתיה כלפי המתלונן, ואין בו שום חרטה על מעשיו או התבוננות פנימית ביקורתית. הוא מנסה ליתן לגיטימציה למעשיו התוקפניים כלפי המתלונן, מתקשה לקחת אחריות על מעשיו ולהכיר בחומרתם, תוך ששירות המבחן מציין מפורשות כי הרושם הוא שהנאשם עשה שימוש לרעה בכלים ובסמכויות שניתנו לו. הנאשם אף שלל נזקקות טיפולית, ומסקנת האבחון היתה שלנוכח ההתרשמות מגישתו של הנאשם, המבקשת ליתן לגיטימציה להתנהלותו, והקשיים לקחת אחריות על מעשיו ולבטא חרטה או אמפתיה כלשהי כלפי המתלונן, אין מקום להמליץ על חלופות ענישה או שיקום, ובהתאם אין מקום גם לבטל את הרשעתו בדין, וזאת הגם שהסיכוי להישנות עבירות אלימות מצדו הוא נמוך".

השופט כתב עוד כי "בהינתן מכלול השיקולים הצריכים לעניין, מידת האשם הרבה שהפגין הנאשם במעשיו שנמשכו מצדו שוב ושוב, הפגיעה במתלונן שהינו אדם מבוגר, חולה ומוחלש, השימוש לרעה בכלים שהקנתה לו משטרת ישראל להגן על הציבור (גז הפלפל), תדירות הריסוס מטווח אפס בעיניו של המתלונן באופן שאינו מוצדק או נחוץ, יש להשית על הנאשם עונש של מאסר בפועל שיבוצע בעבודות שירות. עם זאת, לנוכח תרומתו הרבה לקהילה ופועלו הטוב בשורות משטרת ישראל מגיל צעיר, יש למתן את העונש ולהעמידו באמצע המתחם העונש ההולם, לצד ענישה צופה פני עתיד, קנס ופיצוי למתלונן. אשר על כן אני גוזר על הנאשם את העונשים הבאים – ארבעה חודשי מאסר בפועל שירוצו בעבודות שירות בתחנת כבאות והצלה, שלושה חודשי מאסר על תנאי למשך שלוש שנים כאשר התנאי הוא שהנאשם לא יעבור בתוך תקופה זו את העבירות שבהן הורשע בתיק זה, קנס בסך של 1,500 שקל או 15 ימי מאסר תמורתו, ופיצוי למתלונן בסך של 3,000 שקל".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. ד

    *זיכוי מלא לשוטר תחנת חיפה לאחר שהורשע בעקבות מח"ש » משפטי » חדשות NWS*
    בפסק דין שהתקבל אתמול (חמישי) בבית המשפט המחוזי בחיפה, קבע סגן הנשיא, השופט אברהם אליקים ביחד עם סגל השופטים כי יש לזכות את השוטר, גולן פלד, מתחנת משטרת חיפה, לאחר שהורשע בבית משפט השלום בחיפה בעבירות של תקיפה ומסירת ידיעה כוזבת, וקיבל לרצות 4 חודשי מאסר בפועל בעבודות שירות, מאסר על תנאי, קנס ופיצוי למתלונן
    https://nws.report/law/68631/

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר