עבודה של בן משיח בשוק הפשפשים (צילום: חגית הורנשטיין)
עבודה של בן משיח בשוק הפשפשים (צילום: חגית הורנשטיין)

אמן הגרפיטי בן משיח מציג: "שלושה אחים"

האמן, שבשנים האחרונות יוצר בחיפה, יציג החל ממחר (שני) תערוכת יחיד בחלל האמנות HQRN בתלפיות. בתערוכה יוצגו שלושה ציורי קיר ענקיים, המייצגים את בניו של נוח – חם, שם ויפת. משיח מקווה, כי בעזרת מכירת הדפסי העבודות, הוא יצליח לממן לפחות חלק מעבודות השיפוץ של סטודיו משלו, אותו הוא מתעתד לפתוח בחלל עזוב בעיר התחתית  

פורסם בתאריך: 20.2.22 15:12

כבר חמש שנים שבן משיח הוא בין האמנים המובילים את סצנת הגרפיטי החיפאית, מאז עזב את עיר נעוריו רעננה והחליט לעשות עלייה לעיר שהפכה לבית חם לאמני קירות. הוא הצטרף לקבוצת HQRN, קבוצת אמנים שחותרת לחקור השפעות של תנועות אמנותיות על חיי העיר ופעילותה מכוונת לכך. לכל אחד מחברי הקבוצה יש חלל עבודה משלו, במקביל לחלל מרכזי שבו הם מקדמים פעילויות משותפות שקשורות לאמנות ולקהילה. הקבוצה מתנהלת כאקו-סיסטם ומכילה את עצמה כלכלית על ידי קיום ערבי תוכן סביב נושא האמנות, שמשולבים עם בר, אוכל ומוזיקה על בסיס התנדבותי של אנשי הקהילה.

משיח, המגדיר עצמו כאמן סטודיו שבחר לעסוק בגרפיטי כתמה מרכזית, מרגיש עכשיו בשל לעבור לסטודיו משלו בחלל עזוב ומוזנח בעיר התחתית. כדי לממן את השיפוץ הכרוך בהשקעה לא קטנה, הוא יציג תערוכת יחיד ב-HQRN, בתקווה שמכירת הדפסי העבודות תוכל לעזור לו לממן חלק מהשיפוץ. לתערוכה הוא קרא "שלושה אחים" והיא תיפתח לקהל מחר (שני, 21 בפברואר).

משיח: "בתערוכה אני מציג שלושה ציורים גדולים, המייצגים את 'שלושת האחים' שהם בניו של נח – חם, שם ויפת. אני מגיע מרקע של ציורי קיר ועובד לרוב עם פחיות ספריי. שלושת הציורים האלה הם ציורים גדולים בגובה של 2 מטר שנעשו גם בטכניקה דומה לזו שמשמשת אותי לקירות".

עבודה של בן משיח בהדר (צילום: חגית הורנשטיין)

עבודה של בן משיח בהדר (צילום: חגית הורנשטיין)

ומה מייצגים האחים?

"נראה לי שזה כבר כמה מאות שנים לא באופנה לצייר בעקבות סיפורים תנ"כיים, אבל החלטתי לנסות בכל זאת. הציורים נעשו בעקבות הסיפור המורכב שקורה אחרי המבול ומסופר בפרשת שכרות נח. לצד הציורים תהיה חוברת שהרכבתי הכוללת את הטקסט המקורי, פרשנויות שונות לטקסט והדפסים של שלושת הציורים. מאחורי הציורים עצמם כתובה כל הפרשה המקורית".

משיח הוא רייטר, כותב גרפיטי ואמן, והרבה מהעבודות שלו המפוזרות בעיר התחתית ובשוק תלפיות חתומות בשמות Peza או Noir. אלו הן דמויות פיקטיביות, האלטר אגו של האמן, שסביבן הוא בנה סיפור שלם מומצא. פזה ונואר הם רייטרים שגרים בעיר הדמיונית ניאו אפולוניה. פזה מגיעה מרקע של כתיבה ברחוב בסגנון אירופי, ויש לה סטודיו וחנות ספריי. נואר הוא מהגר ברזילאי, המגיע מרקע של כתיבת Pixacao (המקבילה הברזילאית לגרפיטי), חי בבית נטוש שאליו פלש ואוהד כדורגל פנאט.

 

 

משיח עוקב אחר סצנת הגרפיטי ואמנות הרחוב במקומות שונים בעולם ומרגיש שדרך הדמויות והעיר שלא קיימת, הוא מקבל מושג על המצב החברתי והפוליטי הקיים בה. הוא מרגיש שדרך הדמויות, הטקסטים שלהם, הוא מספר את סיפור העיר כולה. הוא לא מסתפק רק בלחתום את שמותיהם על העבודות, אלא ממש נכנס לדמויות שיצר, מתלבש, מדבר ומסתפר כמותם. להתחפשות יש ממד מרכזי בתהליך היצירה תחת הזהות הבדויה של פזה ונואר והיא מעניקה לו חופש אמנותי שאולי לא היה לוקח לעצמו תחת שמו.

משיח מגלה עניין רב בחקר הגרפיטי על כל הנישות השונות שלו בכל מקום בעולם ודואג להתעדכן במתרחש בסצנה. הוא מקפיד לעמוד על ההבדל בינו לבין אמנות רחוב ועל הקונספציה המוטעית לגביו. בראיון למגזין "פורטפוליו" הוא התייחס להבדלים אלו: "אמנות הרחוב טרחה להסביר את עצמה לאורך השנים. היא יותר נגישה, ועם הזמן נהנית מיותר לגיטימציה ונכונות לקבל אותה, אפילו במוזיאונים. הגרפיטי מעולם לא עשה זאת, אבל היום גם הוא מצליח לתקשר את עצמו טוב יותר מאשר בעבר וחווה סוג של 'פריחה' במובן של יותר קבלה".

שלושת הציורים של האחים ייחשפו לראשונה רק מחר, בערב הפתיחה, בשעה 20:00, סירקין 5, שוק תלפיות. באירוע הפתיחה שירנסקי יגיש מטעמי ים תואמים את רוח הסיפור, ושי ידיד תתקלט. הכניסה חופשית. התערוכה תוצג במקום עד תחילת חודש אפריל.

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר