המערה בוואדי שיח (צילום: ענת חרמוני)
המערה בוואדי שיח (צילום: ענת חרמוני)

למה נפתחה מערת המנזר הכרמליתי בוואדי שיח ללילה אחד?

בזכות שיתוף פעולה יחיד במינו בין מוזיאון חיפה לאמנות למסדר הכרמליתי נפתחה מערת הקומותיים ההיסטורית בוואדי שיח לראשונה זה עשרות שנים. המערה, שהיתה סגורה מאז שנות ה-80, נפתחה בשבוע שעבר ללילה אחד בלבד לשם יצירת סדרת עבודות חדשות של הצלמת נטע לאופר, שתוצג באוגוסט במוזיאון 

פורסם בתאריך: 8.5.23 08:30

מערת הקומותיים הייחודית אשר נמצאת בוואדי שיח ושוכנת מול מעיין הישועה, שממנו שתה לפי המסורת אלישע הנביא – אחד המרחבים הגיאולוגיים והארכיאולוגיים העשירים ביותר בכרמל – שימשה למשך לילה אחד למעין סטודיו לצילום של אמנית הצילום המוערכת נטע לאופר.

החל מהמאה ה-13 שהו במערה נזירים מתבודדים של המנזר הכרמליטי ביחד עם חיות משק שהם גידלו. את הריסות המתחם של המסדר ניתן עדיין לראות מול המערה, ואפשר למצוא שם עדויות לבעלי החיים שאכלסו את המערה עד לשנות ה-80 של המאה ה-20, עת היא נסגרה ולא נפתחה מאז.  

 

מצלמים אמנות במערה בוואדי שיח (צילום: ענת חרמוני)

מצלמים אמנות במערה בוואדי שיח (צילום: ענת חרמוני)

 

 

לאחר דיונים בין ראשי המסדר הכרמליתי, מנהלי מוזיאון חיפה לאמנות ואוצריו ולאופר נפתחו שערי הברזל של המערה ביום חמישי שעבר ללילה אחד בלבד על ידי האב קארול מילייבסקי ליצירת פרויקט אמנותי חדש. לאופר, זוכת פרס פרסר לשנת 2022, הציבה שורה של מצלמות – מצלמת וידאו, מצלמה תרמית ומצלמה עם ראיית לילה – לצילום החיות ששבות מהוואדי אל המערה.

העבודות החדשות ממערת הקומותיים הוגות בזיקות שבין הפראי למבויית ובמעורבות האנושית בעיצוב הסביבה. לאופר הוזמנה על ידי מוזיאון חיפה לאמנות ליצור את העבודות עבור התערוכה "ואדי" שתיפתח בחודש אוגוסט. התערוכה, שאותה אוצר ד"ר דן הנדל, יוצאת מתוך המציאות הטופוגרפית של הכרמל ובוחנת כיצד הוואדיות שלו מעצבים שכבות עירוניות, מטשטשים את הגבולות בין טבע להתיישבות עירונית, מגדירים גבולות תרבותיים ופסיכולוגיים, ומהווים מרחבים של מפגשים אלטרנטיביים בין האנושי ללא אנושי. 

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר