ציור הקיר בדמותה של מהסא אמיני (צילום: יח"צ)
ציור הקיר בדמותה של מהסא אמיני (צילום: יח"צ)

שנה לרציחתה: ציורי קיר של מתנגדת המשטר האיראני ייחשפו בחיפה

ביום רביעי, שנה לאחר שמהסא אמיני, שהובילה את הפגנות החיג'אב הראשונות באיראן, מתה מפצעיה, ייחשפו בחיפה, בתל אביב ובירושלים שני ציורי קיר ענקיים עם דמותה. הראשון יוצג בשעה 15:00 במוזיאון הכט באוניברסיטת חיפה והשני בשעה 17:30 על קיר בניין בוואדי סאליב

פורסם בתאריך: 11.9.23 12:43

שנה בדיוק לאחר שמהסא (ז'ינה) אמיני, שהובילה את הפגנות החיג'אב הראשונות באיראן, מתה מפצעיה, ייחשפו בחיפה שני ציורי קיר ענקיים עם דמותה.

כל אחד מציורי הקיר מורכב מ-1,000 צילומי פנים של קורבנות שנהרגו במאבק על זכויות אדם וחופש באיראן. האחראי ליצירה הזו הוא יוצר הקולנוע האיראני-אמריקאי הומאן ח'לילי, שמביא את החזון היצירתי שלו לשלוש הערים הגדולות בישראל – ירושלים, תל אביב וחיפה – עם חשיפת ציור הקיר רב העוצמה לזכרם של אמיני ו-1,020 איראנים נוספים שנרצחו או נכלאו על ידי המשטר. הציורים עוצבו לפי החזון היצירתי של ח'לילי על ידי המעצבים ג'סטין מקגיניס וריאן טסון, שיצרו תמונת פסיפס מבינה מלאכותית. 

ביום רביעי, 13 בספטמבר, ייחשפו בחיפה שני ציורי הקיר עם דמותה של אמיני גלויית ראש – השלט הראשון בשעה 15:00 במוזיאון הכט באוניברסיטת חיפה והשלט השני בשעה 17:30 על קיר בניין ברחוב ואדי סאליב 10. פרויקט העצמת הנשים וזכויות האדם הוא בתמיכת משרד החוץ.

אמיני נעצרה ועונתה על ידי סיירת ההדרכה של ממשלת איראן – חוליית משטרה האחראית על יישומן של תקנות החיג'אב במדינה – לאחר שלדעתם לא לבשה את החיג'אב שלה כראוי. היא נעצרה בסביבות השעה 18:00 בערב ביום שלישי, 14 בספטמבר, סמוך לתחנת המטרו שהיד חקאני בטהרן, בזמן שהייתה עם אחיה כיארש. נאמר לו שהיא תועבר לבית מעצר כדי לעבור "שיעור תדרוך" ותשתחרר שעה לאחר מכן. במקום זאת, היא פונתה לבית החולים כסרא באמבולנס, ובמשך יומיים היתה בתרדמת. לאחר שהידיעה על אשפוזה התפרסמה בתקשורת התקוממו רבים נגד תקנות החיג'אב במדינה פעם נוספת. אמיני מתה ביחידה לטיפול נמרץ ב-16 בספטמבר 2022.

 

 

ח'לילי הוא יוצר קולנוע מוערך שנודע בהפקת "Olive" – הסרט העלילתי הראשון באורך מלא שצולם כולו בטלפון סלולרי. הסרט היה מועמד לאוסקר בשנת 2012 ומככבת בו השחקנית ג'נה רולנדס. נוסף על כך, הוא יצר את סרטון הבחירות הבלתי מפלגתי הנצפה ביותר בהיסטוריה, שמטרתו היתה לעורר השראה בבני נוער באמריקה להצביע בבחירות לנשיאות. הסרטון זכה ל-5.1 מיליון צפיות ביוטיוב, וגם למקום במוזיאון הרדיו והטלוויזיה בניו יורק.

ח'לילי כבר הפיק בעבר חמישה ציורי קיר בישראל, ובחודש ינואר אף הגיע לארץ כדי להוציא אל הפועל את המיזם שיצר עם האמן המקומי בנצי ברופמן – ציור קיר מרהיב בנצרת שנקרא "חופש, חיים, אשה". הציור נועד להביע תמיכה במפגינים באיראן בכלל ובנשים האיראניות בפרט. את ציור הקיר הראשון שלו בישראל הפיק ח'לילי בסוף שנת 2021 באזור התעשייה תלפיות שבירושלים.

"הרגע הזה, בין אינספור אחרים, מזכיר לנו את העוול המתפשט שעמו מתמודדים אזרחי איראן מדי יום", אומר ח'לילי, "אני רוצה שיותר מ-1,000 האיראנים ובני משפחותיהם יידעו שאנחנו עומדים בסולידריות איתם ומאמינים בעתיד שבו הם יהיה חופשיים, ללא איום במאסר". 

 

מהסא אמיני (צילום: יח"צ)

מהסא אמיני (צילום: יח"צ)

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר