תוכנית "צפון ירוק" (הדמיה משרד אדריכלים יער-קורין)
תוכנית "צפון ירוק" (הדמיה משרד אדריכלים יער-קורין)

תוכנית "צפון ירוק" של כחלון להצלת המפרץ נחשפת

תוכניתו של שר האוצר משה כחלון להצלת מפרץ חיפה, שנקראת "צפון ירוק", כוללת חזון למטרופולין, נקייה ומחוברת לים, עם רצף עירוני לקריות, שתהווה מוקד תעשיית הייטק מתקדמת, תיירות ופנאי. רק תזכיר לנו - איפה היית בארבע השנים האחרונות?

פורסם בתאריך: 12.3.19 11:26

תוכנית "צפון ירוק" של שר האוצר משה כחלון להצלת מפרץ חיפה נחשפת. במצגת שהגיעה לידי "כלבו – חיפה והצפון" מוצג חזונו של כחלון לחיפה: "מטרופולין נקייה, מחוברת לים, בעלת רצף עירוני לקריות, מוקד תעשיית הייטק מתקדמת, תיירות ופנאי".

בהמשך המצגת מופיעים עיקרי התוכנית הלאומית למפרץ חיפה – הקמת רשות ממשלתית לתכנון הפרויקט ולביצועו, סגירה מלאה של בז"ן עד שנת 2030, ניקוי הקרקע ושיווקה למגורים, למלונאות, למסחר ולתעסוקה, שיקוע מסילת החוף באזור מפרץ חיפה ליצירת נגישות מירבית לים ולפיתוח תחבורה נקייה, פינוי מפעלים מהמפרץ לאזורים דלילי אוכלוסייה והקמת תחלופות אחסון של תזקיקים מיובאים.

בפרק העוסק בחלוקת נטל הזיהום בישראל מוצג המצב כיום, ולפיו במפרץ קיימים בתי הזיקוק, מפעלים מהתעשייה הכימית והפטרוכימית, תעשייה כבדה ומפעלי דשנים. כמו כן נכתב כי מטרופולין חיפה הוא האזור המאוכלס בצפיפות היחיד בארץ שסובל מזיהום תעשייתי כבד, ותחלואת הסרטן בו היא מוגברת.

בפרק נוסף, אשר עוסק בדוח מקינזי, מוצגת המסקנה המרכזית בדוח ולפיה יש כדאיות כלכלית לסגירת בז"ן תוך שמונה שנים. לדבריו של כחלון, מדינת ישראל נדרשת ליכולת עצמאית לזקק נפט על מנת לדאוג לצרכיה בעת שגרה ומלחמה.

בפרק העוסק בפיתוח עמק החדשנות מציע כחלון לפתח את המפרץ כאזור דיור ותעסוקה מטרופוליני, להקים קריה אקדמית, מוזיאונים ואתרי מלונאות ופנאי, ליצור ממשק עיר-ים עם ריאות ירוקות ועם נתיבי מים חדשים, לבנות 100,000 יחידות דיור ולייצר מיליון וחצי מ"ר לתעסוקה שתכלול 120,000 מועסקים בהייטק ובמסחר.

כמו כן מציע כחלון לעצור תוכניות שמנציחות את המצב הקיים, ובהן תוכנית קרקעות הצפון, התוכנית להעתקת צינור קצא"א, תוכנית נמל הדלקים ובניית תחנת הכוח בבז"ן.

לכחלון יש גם לוחות זמנים להשלמת התוכנית עד לשנת 2050: 2024-2020 – תכנון מפורט לביצוע, 2025 – התחלת ניקוי הקרקע ממזהמים, 2030-2027 – סגירה הדרגתית של בז"ן, 2030 – עלייה לקרקע להקמת השכונות הראשונות.

 

 

כפי שפורסם ב"כלבו – חיפה והצפון", לפני כחודשיים נפגש כחלון עם פורום פעילי איכות הסביבה, ובפגישה הוצבה בפניו דרישה להפגין מנהיגות אקטיבית ולהכין תוכנית רב מערכתית לניקויו של מפרץ חיפה ממפעלים פטרוכימיים.

בפגישה השתתפה גם חברת מועצת העיר חיפה שרית גולן שטיינברג, המשמשת יו"ר איגוד ערים להגנת הסביבה, שאמרה היום (שלישי) בעקבות חשיפת תוכניתו של כחלון: "אני מברכת על התוכנית של כחלון אשר מיישמת את מה שאנחנו מבקשים לקדם בשנים האחרונות. אני שמחה שתוכנית חדשה למפרץ חיפה עולה על סדר היום הציבורי, והשלב הבא הוא שהתוכנית הזו תהיה חלק בלתי נפרד מקווי היסוד של כל ממשלה שתקום. כיו"ר איגוד ערים להגנת הסיבה וכממונה על ועדת איכות הסביבה בעירייה אדחוף לקידום התוכנית הזו. מחר יתקיים דיון בוועדה המקומית שאותו יזמה ראש העיר עינת קליש רותם, ובו נדון בתוכניתה לשינוי פני מפרץ חיפה. דיון זה הוא אבן דרך משמעותית לקידום תוכנית חדשה למפרץ. תושבי חיפה שבעו מהבטחות והגיע הזמן שיהיו פעולות ממשיות בשטח שתכליתן היא אחת – בלי מפעלים מזהמים במפרץ".

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

13 תגובות
  1. יפה מאוד, הגיע הזמן !!! סוף סוף תהיה עזרה ל"ירוקים" במאבקם המתמשך בנושא !!!

    והכי חשוב נראה אם משתלב עם תוכניות ראש העיר לשדה התעופה… חחח
    עכשיו הכל או יקום או ייפול רק בהתאם לשילוב עם רעיון שדה התעופה הבינלאומי הענק של קליש !
    כל מה שעלול טיפה לסכל/להפריע/לעצור/לשנות את קידום נתב"ג-2 במפרץ, חס ושלום, על גופתי…, לא יקום ולא יהיה.

  2. כל תוכנית בכיוון "ירוק" מבורכת !!!

    כחלון –
    שלב ידיים עם הירוקים בחיפה,
    קח גם קצת רעיונות מהם לשיפורים בתוכנית.
    הם מכירים המון שנים את כל הבעיות הקשות באיזור !

  3. כחלון, כל הכבוד ! טוב שלא שכחת מאיפה באת

    אפשר גם לפרגן לדברים חיוביים שנעשים עבור התושבים.

  4. כחלון וגבאי הצביעו להרחבת בז"ן

    לא הבנתי כחלון לא היה 4 שנים עכשיו שר אוצר ויור הועדה הארצית לתכנון?
    במו הרמת ידו הצביע כן כן כחלון הזה לא אחר ביד הגדלת בתי הזיקוק ובעד השתלטות הנמל על כל שטחי העורף…
    שנאמין לך? כחלון וגבאי מתחרים ביניהם מי פחות אמין. אמנם גבאי לוקח אבל כחלון לא רחוק מאחוריו

  5. אבנר בן נר

    קישקוש בלבוש… לוקחים גרפיקאי טוב והוא יצייר מה שרוצה מי שמפנטז….בקלי קלות.
    לא נראה רציני ומעמיק. אבל…..מתאים לתעמולת בחירות.

  6. דב אלידע

    בועז כהן, למה שלא תפרסם את התכנית עצמה שהגיעה לידך

    בכלל, אם התכנית לא מבטלת את האלמנטים בתמא"ות החוסמים את פיתוח שדה התעופה לבינ"ל של ממש, היא לא יותר מאשר תעמולת בחירות זולה.("הבטחתי, הבטחתי. גם לי הבטיחו [שאעבור את אחוז החסימה].")

  7. חיפאי

    לא מאמין למילה שיוצאת לכחלון מהפה.
    לגבי גבאי, עזבו… מה שהוא עשה לציפי היה ביזיון, מדאיג אותי שקליש תומכת נלהבת שלו, מה אין לה עיניים בראש??

  8. גבאי תמך בקליש בבחירות. חיפה לא מעניינת אותו בכלל. כחלון היחידי שיש לו קצת סנטימנטים לחיפה למרות שעד עכשיו לא עשה כלום...

    נראה מה יצא מהסיפורים האלו

  9. כחלון חושב שכל החיפאים פרייארים

    חודש לבחירות מופיעה התוכנית. איפה הוא היה עד עכשיו?
    לא יעבור את אחוז החסימה.

  10. ליהי

    אני לא מבינה איך קליש כל הזמן מנצלת את העירייה עבור החברים שלה? לא רוצה גבאי והעבודה, לא רוצה. למה קליש מכניסה את זה לתעמולת בחירות???

  11. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    עוד לא התחילו את חזית הים שהבטיחו לפני 20 שנה אז את זה בחיים לא יתחילו .. כי ככה זה שאנחנו חיים במדינת ישראל !!! לסלול מדרכה לוקח 5 שנים…קל וחומר שתכניות גרנדיוזיות זה לא מציאותי במיוחד פרוייקט שכזה

  12. יובל

    אשליות אופטימי כמו שאומר הגשש
    העיתוי מוזר לא ? זה במקרה כשיש בחירות?!
    חוצמזה – ממתי כחלון יוצא נגד חבר שלו ? תשובה ?
    הרי אמר שהוא מנוע לפעול נגד חברים לא?

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר