עינת קליש רותם (צילום: ראובן כהן)
עינת קליש רותם (צילום: ראובן כהן)

אצטלה של מלחמה בשחיתות

פורסם בתאריך: 10.6.20 20:38

"בתקופה הקרובה אני אספר לכם לאן נעלמו הכספים שלכם, שלנו – עשרות ואף מאות מיליוני שקלים, ואיך אני עומדת להחזיר אותם אליכם”. כך פתחה ראש העיר עינת קליש רותם את הסרטון שהעלתה השבוע לדף הפייסבוק שלה תחת הכותרת הדרמטית “ניקוי אורוות – פרק 1”.

בסרטון (ובפוסט שהתלווה לו) מתארת ראש העיר כיצד בשנות השלטון הקודם העבירה העירייה לכאורה תקציבים שונים ומשונים לאגודות ולמועדוני ספורט חיפאיים ללא קריטריונים ברורים, ללא שקיפות, ללא פיקוח. היא מציינת כי היו אגודות שזכו למימון כפול בעוד שאחרות לא זכו למימון כלל; איך הקצאת המגרשים לאימונים ולתחרויות היתה שרירותית וללא שקיפות; איך הניקוד שהוענק למועדונים לצורך קביעת זכאות למימון היה לא ברור ולא שקוף ועוד.

בקיצור, לפי דוח הבדיקה של מחזיק תיק הספורט היוצא, סגן ראש העיר נחשון צוק, בתקופתו של יונה יהב נוהל מערך הספורט באופן רשלני, בלתי מקצועי ותוך בזבוז משווע של כספי ציבור. הממצאים, אם הם אכן מדויקים, הם חמורים. תפקידו של נבחר ציבור הוא לשמור היטב על הקופה הציבורית, למנוע בזבוז כספים שלא לצורך ושלא כדין, ובאופן כללי לשאוף לשקיפות מלאה על מעשיו ומהלכיו הציבוריים.

אבל “ניקוי אורוות” הוא ביטוי בעייתי מאוד בכל הנוגע למוסד ציבורי. זהו ביטוי שהופך אוטומטית את כל הפקידות בארגון, ובפרט זו שנבחרה בתקופת השלטון הקודם, לחשודה מיידית הן בנאמנות עיוורת לשלטון הקודם והן בהתנהלות בעייתית על גבול הפלילית.

זוהי עמדה בעייתית מאוד לכל נבחר ציבור, אבל היא בעייתית שבעתיים כאשר הנתונים שנמצאו בדוח הבדיקה לא פורסמו כלל. פורסמו “שורות תחתונות” אמנם, אך ללא ציון האגודות, ללא ציון הסכומים וללא ציון אי ההתאמות. יציאה בהאשמות גורפות כלפי גורמים עלומים בתקופת המשטר הקודם, בלי לציין מפורשות מיהם אותם גורמים ובלי להציג נתוני אמת מלאים, מלבה יצרים ושטנה בקרב התושבים באופן גורף כלפי הפקידות העירונית באשר היא. שהרי אם איננו יודעים מי הם אלה שלכאורה ניהלו את כספי הציבור באופן כה מחפיר, מוטב לחשוד בכולם ולהניח שהפקידות העירונית באשר היא מושחתת.

וכאן בדיוק מצויה הבעיה העיקרית בפוסט המאשים של ראש העיר, כמו גם בפוסטים קודמים ובהתבטאויות קודמות שעסקו ב”ירושה הפיננסית” שהותירה הנהלת העירייה הקודמת למחליפתה. ההאשמות הן מרובות – הגירעון העירוני עצום, החוב חסר תקדים, בזבוז הכספים משווע, ההתנהלות כושלת ופושעת. אלה מילים קשות שאינן מגובות כלל במסמכים (או לפחות לא מסמכים שפורסמו ברבים), אינן מציינות אחראים, ובעיקר אינן מאפשרות שיח ציבורי ודיון איכותי, כראוי בסוגיות כספיות ציבוריות מעין אלה.

 

 

ויש בעיה נוספת בהתנהלות זו: בדמוקרטיה יש הפרדת רשויות. ראש העיר הוא ראש הרשות המבצעת. תפקידו הוא לנהל את העיר, את תקציבה, את מוסדותיה ואת צרכיה. אך אין זה מתפקידו לנהל חקירות ובדיקות על תפקוד העירייה ואגפיה השונים – לא הנהלת העירייה המכהנת כעת ובטח שלא זו שכיהנה בעבר.

סמכות הפיקוח והביקורת נתונה בידי מוסד עצמאי ובלתי תלוי – מבקר העירייה. ברשות המבקר כלים לנהל בדיקה מקיפה, אמיתית ורשמית של כל אחד מהאגפים, מהמחלקות ומהגופים הפועלים בעיריית חיפה או מתקשרים עמה בחוזים. לא בכדי הקימה המדינה את מוסד המבקר, שכן בדיקת התנהלות ציבורית אינה עניין של מה בכך. לא די לעבור על מסמכים או דוחות של הקצאות כספים. המבקר פונה אל הגופים המסוקרים ומבקש את התייחסותם, את תגובתם לממצאים. רק לאחר קבלת התגובה בוחן המבקר אם יש בממצאים ממש ומפרסם את הדוח שלו. זהו דוח מפורט עד מאוד, טרחני לא אחת, אשר יורד לפרטי פרטיהם של כל ממצא וכל מסקנה. לפעמים יש צורך בהעברת החומרים למשטרה להמשך חקירה או לפרקליטות.

אבל כל הדברים הללו אינם נמצאים בדוח המסכם של צוק. הממצאים לא ברורים ולא מתפרסמים, כך גם זהות הנחקרים ותגובתם. זהו דוח חלקי בלבד, של צד אחד בלבד. בפוסט שלה מתנהגת ראש העיר לא רק כחוקרת וכתובעת, אלא גם כשופטת.

אין לנו אפוא אלא להסיק מסקנה אחת מתבקשת: מטרת הפוסט אינה "לתקן" הליכים קלוקלים. מטרתו היא אחרת לחלוטין: להגביר את התמיכה הציבורית בשלטון הנוכחי באמצעות הכפשתו של השלטון הקודם. ציניות פשוטה עטופה באצטלה של מלחמה בשחיתות.

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

10 תגובות
  1. נמאס הביתה

    מר בחור אתה לא מבין דבר וחצי דבר הפוסט בא להזהיר על הבאות בארגון הזה יש עובדים שהיו שותפים למעשה השחיתות בעיקר פקידים ומנהלי תחום שעשו הכל כדי להרוויח מהמצב עכשיו אולי קודם כל הדבר יעצר והדבר השני אותם פקידים יחקרו על אף הקריבה שלהם למשטרה ומי שצריך יגיע למסקנות שצריך

  2. האמת

    מבקר העירייה פעל רבות להצביע על תקלות וחריגות ומינויים פסולים. הבעיה הייתה אחרת: לראש העיר חיפה לא היה אכפת מהדו"חות האלה. הוא ידע מה כתוב בהם, כי הוא וסגניתו היו באותם דיונים ואישרו את אותם מינויים וחריגות.
    ליקויים לא רק שלא תוקנו אלא נופחו עוד ועוד בהלוואות נוספות. ככה המשיכו בחגיגה על חשבון העתיד…
    חיפה הידרדרה בכל מדדי היעילות והשחיתות העירוניים. ממקום 7 למקום 31 מתוך 34 עיריות במדד BDO את זה שוכחים…
    היה פה ניהול כושל, גבייה חלקית כושלת ומושחתת ממפעלים ומגזרי ג'ובים ושלמונים, ותקשורת קנויה ושתקנית שקיבלה תקציבי פרסום
    תמורת כתבות אוהדות והעדר ביקורת, לפתע, נזכרה לעשות את תפקידה ולבקר את העירייה. איפה הייתם 15 שנה??

  3. גילה

    דוייק דורון, עינת נכשלה בכל מה שניסתה לעשות עד כה כי נקודת המוצא שלה חסרת חשיבה כוללת וחוסר נסיןנה הניהולי והפוליטי זועק לשמים. כל מה שיש לה ככלי תעמולתי הוא הסתה כנגד השלטון הקודם והאשמות שאינה מספבססת אלא זורקת לחלל העיר. לציבור די נמאס מזה וכך רמת האמון מצטמצמת לקומץ תומכיה מכת הקלישון

  4. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    לא מבין את הטענה שלקליש אסור לחקור. שתחקור. נאחל לה בהצלחה. רצוי שתתחיל בתחום התכנון והבנייה, הפיקוח על הבנייה ובעיקר השרות המשפטי. אבל כל חקירת שחיתות זה טוב.

  5. אחת שיודעת

    כלבו, נמאסם, כל הכתבות שלכם עוסקות בהשמצת קאליש וזרעת שנאה.
    כלבו- מגמתיים נגד קאליש. נראה אתכם מפרסמים!

  6. גולש זועם וזועף.

    התמונה ברורה להפליא:
    ד"ר עינת קלוש אותם פתחה במסע הבחירות שלה לתקופת כהונה שניה.

  7. אזרח ותיק

    דחוף לנקות את האורוות בחיפה . יש הרבה אנשים שלא מעונינים לנקות את חיפה משחיתות כי יש להם רווח מהשחיתות . בהצלחה לראשת העיר ליצור בחיפה מנהל תקין !!!!!!!!!!!

  8. מאיר

    היינו מצפים ממי שזורק האשמות שיתן לפחות דוגמא או שתיים שמבהירות את הנושא.כל עוד הדברים נזרקים לאוויר ואינם מגובים בהוכחות מעשיות, לא נתייחס ברצינות.

  9. עופר

    כדאי שקליש תתחיל לחקור את עצמה, אחרי שסגרה כל ערוץ של קשר עם הבוחרים שלה, ובמקום שקיפות מחליטה על אטימות. שתתחיל באמת באגף התכנון והבנייה שלה עצמה, את מה שהוא מאשר בניגוד גמור להבטחות של קליש על התאמה לשכונה ואופייה. אולי אז תבין למה התושבים בחיפה (כולל אלו שהצביעו עבורה) מאוכזבים כ"כ.

  10. תום

    בחיפה יש רוב של אנשים שבחרו "רק לא יהב" וקיבלו חתול בשק. החליפו עירייה של מקורבים מקומבנים ומתפקדת בעירייה של מקורבים מקומבנים לא מתפקדת.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר