יתומים ארמנים מגורשים מטורקיה, 1920 (צילום: Everett Collection / shutterstock.com)
יתומים ארמנים מגורשים מטורקיה, 1920 (צילום: Everett Collection / shutterstock.com)

שובר בהצעה לסדר: "להנציח את קורבנות רצח העם הארמני בכיכר מרכזית בחיפה"

חבר המועצה מציין בהצעתו, כי בחיפה מתגוררת אוכלוסייה ארמנית ויש לתמוך בה ובכאבה המשותף. לכיכר הוא מציע לקרוא "כיכר השואה הארמנית" או "כיכר קורבנות העם הארמני". לדבריו, תהיה זו הכרה סמלית ולא רשמית, מכיוון שמדינת ישראל, בשל שיקולי דיפלומטיה, עדיין לא הכירה ברצח העם הארמני

פורסם בתאריך: 23.11.21 01:57

חבר מועצת העיר ניר שובר הגיש הצעה לסדר, שבה הוא מבקש להנציח את זכרם של קורבנות רצח העם הארמני על ידי הטורקים באחת מכיכרות העיר במקום מרכזי וראוי. שובר מציע לקרוא לכיכר "כיכר השואה הארמנית" או "כיכר קורבנות העם הארמני".

וכך כותב שובר בהצעתו: "מועצת העיר תכיר ב'שואה הארמנית', וכאות מחווה תנציח בכיכר ובאנדרטה מכובדות את זכר הנספים בשואה הארמנית. ההכרה תהיה סמלית ולא רשמית, מכיוון שמדינת ישראל, בשל שיקולי דיפלומטיה, עדיין לא הכירה ברצח העם הארמני".

מוסיף שובר בהצעתו: "יש בידינו ההזדמנות להסיר את החרפה ולהחדיר לתודעת הציבור החיפאי ולתושבי המדינה, שאי אפשר להיכנע עוד להולכת השולל והצגת שואת הארמנים כמין עימות לאומי טריוויאלי בין הטורקים לבין ארמנים. אנו יודעים אחרת. זה היה רצח עם שיטתי ומאורגן".

ניר שובר (צילום: ראובן כהן)

ניר שובר (צילום: ראובן כהן)

לדברי שובר, בחיפה מתגוררת אוכלוסייה ארמנית, וכאות הזדהות עימה, יש להכיר בקורבנות שנרצחו על ידי הטורקים במהלך מלחמת העולם הראשונה. "במטרופולין חיפה ובסביבתו חיה אוכלוסייה משמעותית מבני העדה הארמנית", כותב שובר, "הגיע הזמן לתמוך בהם ובכאבם המשותף. בטח ובוודאי בעיר פלורליסטית כמו חיפה. חשוב לציין שזה מאבק מוסרי ולא פוליטי. הקהילה הארמנית עברה שואה, והגיע הזמן שנקרא מכאן לממשלת ישראל להכיר בעובדות אלה".

מוסיף שובר: "פה, ממועצת העיר חיפה, אני קורא לראש הממשלה, בן העיר, נפתלי בנט, שתמך מאוד בנושא בשנת 2018, להכיר בסבלם של הארמנים. במיוחד לאור העובדה שנשיא ארצות הברית, ביידן, הכיר בשואתם לאחרונה. קדמה לכך החלטת הסנט האמריקאי שהכיר בטבח הארמנים על ידי הטורקים כרצח עם עוד בשנת 2019 – החלטה שעברה פה אחד".

עוד כותב שובר: "ייתכן שהיעדר תגובה בינלאומית נחרצת לרצח העם הארמני השפיעה גם על שיקולי הנאצים בבואם להחליט על הפתרון הסופי, והדבר הזה אף צוין בנאום של היטלר… כולי תקווה שכעם שחווה על בשרו את מאורעות השואה, נהווה דוגמה ונוביל ביוזמה זו מהלך כאן, במועצת העיר חיפה, מהלך שאחריו יילכו ערים נוספות בישראל".

 

ל"כלבו – חיפה והקריות" אמר שובר: "אני מקווה שההצעה תעבור במועצת העיר ברוב קולות, במיוחד לאור העובדה שאנחנו עם שחווה על בשרו את מאורעות השואה. עלינו להוות דוגמה ולהצביע בעד היוזמה החשובה, שתעשה בעיקר טוב לבני הקהילה הארמנית שחיים במטרופולין חיפה בכלל ובקרית אליעזר בפרט. אני בטוח שעוד ועוד ערים בישראל יצטרפו ליוזמה".

על פי ההערכות, כמחצית מהאוכלוסייה הארמנית בטורקיה, בין מיליון למיליון וחצי ארמנים, נספתה ברצח העם הארמני.

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

7 תגובות
  1. יעקב

    למדינת ישראל יש מספיק בעיות ולא צריכה להכניס את האף לבעיות של אחרים.
    לגבי טורקיה, על הממשלה לבנות תוכנית של כמה שנים לניתוק מוחלט בכל התחומים.

  2. לא יאומן במה חיים בחיפה מתעסקים

    מכל הנושאים שצריך לטפל בהם בהעיר, זה מה שדחוף עכשיו?
    לא החזירים, לא הזיהום, לא חישמול המסילות, לא התקציב שאפילו לא אושר ע"י משרד הפנים.
    בהחלט חשוב להנציח את רצח העם הארמני אבל אני לא מבין איך דווקא הנושא הזה עולה לראש.

  3. עמוס קרמר

    בהחלט ראוי שכך יעשה. מכיוון שגם המדינה הכירה בשואת הארמנים אין כאן כל מכשול מוסרי/מדיני וכל מי שמכיר את היסטוריית הארמנים יכול למצוא זהות רבה בינה לבין היסטוריית עמנו.

  4. weld

    ממש לא יאומן במה מתעסקים בחיפה, נגמרו הבעיות הפנים עירוניות ועירית חיפה עם הפנים למדיניות חוץ, חחחחחחחחחחחח
    עד לא מזמן (10 בנובמבר 2020)מלחמה בקווקז, בין אזרבייג'ן לבין ארמניה וארצאך.אנחנו מספקים מלטים מתאבדים לאזרבייג'ן נגד הארמנים, ומצד שני נקרא כיכר על השואה הארמנית, בדיחה לא מוצלחת.

  5. עמוס טפלא

    ביקרתי באתר ההנצחה בארמניה והתביישתי ביחסה של מדינה
    ת ישראל לטבח הנורא. בספר האורחים כתבתי את דעתי. אני מרגיש שחובתנו כצאצאי פליטי השואה להשאיר מקום בליבנו לאבלם של אחרים.

  6. שרון

    זה פשוט לא יאומן שלא מכירים בשואת הארמנים, מתוך אינטרס פוליטי לא להרגיז את הטורקים. בתור עם שעבר שואה, אנחנו הראשונים שצריכים לעמוד לצד הארמנים. יוזמה ברוכה ניר!!!

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר