המרכז לתרבות ערבית (צילום: בועז כהן)
המרכז לתרבות ערבית (צילום: בועז כהן)

שני אירועים לציון "הנכּבה בחיפה" יתקיימו בעיר היום ומחר

היום (חמישי) יתקיים במכון "אמיל תומא" במושבה הגרמנית אירוע לציון "74 שנים לנפילת חיפה הערבית". מחר (שישי) יתקיים במרכז לתרבות ערבית ברחוב י.ל. פרץ אירוע נוסף, שבפרטים עליו נכתב: "בעיצומו של קרב חדש שאנו מנהלים עם הכיבוש, חובה עלינו כתושבי העיר הזו לשאול את עצמנו: חיפה לאן?"

פורסם בתאריך: 21.4.22 01:11

שני אירועים לציון "הנכּבה" יתקיימו בחיפה היום ומחר (חמישי-שישי). היום יתקיים במכון "אמיל תומא" ברחוב לוחמי הגיטאות במושבה הגרמנית אירוע לציון "74 שנים לנפילת חיפה הערבית". האירוע מתקיים על ידי מכון "אמיל תומא", מחוז חיפה של המפלגה הקומוניסטית ועיתון "אל-אתחאד". בהזמנה לאירוע נכתב: "במלאת 74 שנים לנפילת חיפה הערבית, מכון 'אמיל תומא' ללימודי פלסטין וישראל, בשיתוף עם מחוז חיפה של המפלגה הקומוניסטית ועיתון אל-אתחאד, יארח יום עיון היסטורי שכותרתו: 'בדרך העקובה מדם מדיר יאסין לחיפה וקרב ההישרדות: הנכבה של חיפה… העמידה מולה ותוצאותיה". על פי ההזמנה, באירוע ישתתפו פרופ' מוסטפא כבהא, מנהל מכון "אמיל תומא" עסאם מח'ול וההיסטוריון איסכנדר עמל, ששימש בעבר סגן ראש העיר חיפה בעבר. את האירוע ינחה עורך עיתון "אל-אתחאד", חסן מצארוה.

האירוע שיתקיים מחר במרכז לתרבות ערבית ברחוב י.ל. פרץ הוא ביוזמת "חרכּת שבּאבּ חיפה" (תנועת צעירי חיפה). וכך נכתב בפרטים על האירוע: "בתקופה אחרונה, הפכה נפילת חיפה לסמל להמשכיות האחיזה בצל המשך הנכבה והשלכותיה הישירות על חיינו. ההתקוממות העממית האחרונה (הכוונה לאירועי מאי אשתקד – ב"כ) וכל מה שליווה אותה – מהניסיונות לעקור משפחות פלסטיניות, דיכוי שלטוני אכזרי והתפרצות המתנחלים על השכונות ערביות – מדגישים שהסכנה עדיין קיימת ושיום השנה לנפילת העיר וכיבושה הוא מעין תזכורת שנתית לחשיבות המשך המאבק נגד ניסיונות כפייה ושליטה קולוניאלית…

 

 

"ומה שהיה בשנה שעברה, כך הוא היום; הכיבוש ממשיך לפלוש למסגד אל-אקצא, והחיסולים ממשיכים בנקודות התפר ובתוך הערים הפלסטיניות הכבושות. לכן, בעיצומו של קרב חדש שאנו מנהלים עם הכיבוש, חובה עלינו כתושבי העיר הזו לשאול את עצמנו: חיפה לאן?….".

על פי הנכתב, בין המשתתפים באירוע זה הוא ד"ר ערוה סויטאת, חבר ועדת השימור בעירייה, שאמור להרצות בנושא תוכנית האזורים והשכונות החיפאיות, וד"ר ג'וני מנצור, שאמור להציג את 'נפילת חיפה' בתמונות ומפות. על החלק המוזיקלי באירוע: לילה ג'ובאן וסוהיל ג'ובראן.

ב-21 באפריל 1948 החלה המערכה האחרונה בקרב על שחרור חיפה במבצע שכונה "ביעור חמץ". בבוקרו של אותו יום, התקבלו הודעות כי הבריטים נטשו את עמדותיהם באזורי החיץ שבין השכונות היהודיות והערביות. הבריטים הודיעו כי אין בכוונתם להתערב בקרבות שבין הצדדים וכי יאבטחו רק דרכים שהכרחיות לפינוי הבריטי שתוכנן ל-15 במאי. ב-23 באפריל כבר פרסמה ההגנה הודעה על כינון שלטון עברי בעיר. הוויכוח האם התקיימו גירוש או בריחה ממשיך להעסיק את ההיסטוריונים והפוליטיקאים עד היום, והוא תלוי אג'נדה ונקודת השקפה.

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר