מסילת הרכבת באזור החוף בחיפה (צילום: רמי שלוש)
מסילת הרכבת באזור החוף בחיפה (צילום: רמי שלוש)

חגיגת אישור תוכנית המתאר של חיפה היתה מוקדמת

כתשעה חודשים אחרי שהעיר חגגה את החלפת התוכנית המנדטורית מלפני 82 שנה בתוכנית עדכנית הודיע מינהל התכנון כי דרוש דיון נוסף בנושא. המשמעות: סחבת

פורסם בתאריך: 22.6.17 12:18

בתחילת נובמבר, כאשר הופץ פרוטוקול ישיבת הוועדה המחוזית מסוף חודש ספטמבר שבה אושרה תוכנית המתאר החדשה של חיפה, נראה היה שהסתיימו 82 שנות המתנה למסמך מתארי כלל עירוני מעודכן, וזאת מכיוון שהתוכנית החדשה נועדה להחליף את תוכנית המתאר הקודמת של חיפה, שאושרה בשנת 1934 בימי שלטון המנדט הבריטי. "רגע היסטורי נרשם כאשר הוועדה המחוזית אישרה תוכנית מתאר חדשה לעיר חיפה", צהלה אז העירייה, "התוכנית החדשה מסדירה את הבסיס התכנוני של העיר ומתארת את עתידה התכנוני המרחבי של חיפה. העיר צפויה לעבור הליך פיתוח מואץ ושינויים מהותיים שישדרגו את איכות חייהם של תושבי העיר".

כעת מתברר שהשמחה על אישור תוכנית מתאר חדשה לחיפה, שכוללת הנחיות באשר לנפחי הבנייה המותרים בעיר וקובעת אמות מידה נוספות לפיתוחה, היתה מוקדמת מדי. מינהל התכנון של משרד האוצר הודיע שיתקיים דיון נוסף בתוכנית, בוועדה לשמירת הסביבה החופית (הוולחו"ף), שכבר קבעה מועד לדיון ביום רביעי, 28 באוגוסט, והשבוע כבר הפיצה את סדר היום לדיון.

חוק התכנון והבנייה קובע כי "לא תופקד ולא תאושר תוכנית החלה בתחום הסביבה החופית, אלא לאחר קבלת אישור הוולחו"ף", כאשר תחום הסביבה החופית הוגדר כרצועה רחבה של 300 מטר מקו המים. בחיפה רצועה זו כוללת מלבד חופי ים גם שטחי מגורים בנויים בעומק השכונות – בשכונות החוף, בעיר התחתית ובקרית חיים.

הוולחו"ף כבר אישרה את תוכנית המתאר של חיפה ביולי 2011, אך אז הונחה בפניה גרסה של התוכנית טרם הפקדתה להתנגדויות הציבור. מסדר היום של הוולחו"ף לדיון ביום רביעי עולה כי קברניטיה סבורים שעליה לדון מחדש בתוכנית, וזאת לאחר שהוטמעו בה בעקבות ההתנגדויות שינויים ביחס לגרסתה מיולי 2011.

אמנם הוולחו"ף מוסמכת לדון רק ברצועת הסביבה החופית, אך בשל אופיה האורבני של רצועה זו בחיפה יכולה הוועדה להתייחס בדיון הנוסף לקשת רחבה של נושאים – משימור ועד בנייה לגובה – ולשנות את הוראותיה של התוכנית שבחיפה כבר חגגו את אישורה.

ממינהל התכנון נמסר בתגובה כי "לצורך מתן תוקף לתוכנית המתאר נדרש על פי החוק דיון נוסף בוולחו"ף לגבי השינויים בתוכנית בתחום הסביבה החופית". לפי תגובה זאת, החוק מחייב אישור של הוולחו"ף לא רק לפני הפקדתן של תוכניות להתנגדויות אלא גם לאחר הדיון בהתנגדויות, ובפרקטיקה זאת בעצם שמורה לוולחו"ף זכות המילה האחרונה בכל הקשור לתחום הסביבה החופית בשטח התוכנית. למרות שבנסיבות אלה עדיף היה להצמיד את הדיון הנוסף בוולחו"ף למועד אישור תוכנית המתאר על מנת לא לעכב את אישור התוכנית, תדון בה הוולחו"ף מחדש כשמונה חודשים לאחר הפצת ההחלטה לאשרה.

עוד יש לציין בהקשר זה כי כלל לא בטוח שהדיון בולחו"ף יהיה הדיון האחרון בתוכנית, וזאת מכיוון שעל פי החוק, כל מי שרואה עצמו נפגע מהחלטות הוולחו"ף רשאי לערער עליהן בפני המועצה הארצית לתכנון ובנייה.

מדוברות עיריית חיפה נמסר בתגובה: "בעקבות ההתנגדויות שהוגשו לתוכנית המתאר החליטה הוועדה המחוזית להתיר באזורי ההתחדשות העירונית גובה בנייה של 22 קומות, ובכך שונתה גרסת התוכנית שאושרה על ידי הוולחו"ף בשנת 2011. חלק מאזורי ההתחדשות העירונית נמצאים בתחום הסביבה החופית. על פי החוק, אישור כל תוכנית בתחום הסביבה החופית כפוף לאישור הוולחו"ף, ולכן יתקיים דיון נוסף".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר