דותן ברום בסיור של פרויקט הקהילה הגאה
דותן ברום בסיור של פרויקט הקהילה הגאה

שבוע לפני המצעד: סיור להכרת ההיסטוריה הגאה בחיפה

פעילים להט"בים מארגנים מחר (שישי) סיור להכרת ההיסטוריה של הקהילה הגאה בחיפה, שיעבור בהדר ובוואדי סאליב. "כשמדברים על הקהילה חושבים על תל אביב", הוא אומרים, "וגם לחיפאים מגיע לדעת שלקהילה שלהם יש היסטוריה"

פורסם בתאריך: 22.6.17 19:14

סיור פתוח לציבור בעקבות ההיסטוריה של הקהילה הגאה בחיפה יתקיים מחר (שישי), שבוע לפני מצעד הגאווה החיפאי. את הסיור מארגן גוף הנקרא "פרויקט ההיסטוריה הגאה החיפאית" אשר שייך לקשת החיפאית – עמותת הפעילים והפעילות בקהילה הגאה בחיפה.

הסיור יעבור בהדר ובוואדי סאליב, ובהודעה שהוציאו המארגנים נכתב: "נצא לסיור בעיר וננסה להתחקות אחר ההיסטוריה של הקהילה הגאה בחיפה, תוך הכרה בחמקמקותו של העבר, במיוחד כשמדובר בעבר מושתק כמו עברם של המיעוטים המיניים בישראל. נשאל על הקשר שבין מרחב לזהות, שוליים למרכז ונורמה לחריגה".

דותן ברום ממנחי הסיור: "בפרויקט חברים איתי יואב זריצקי ועדי סדקה, וביחד חשבנו להכיר לציבור את ההיסטוריה של העיר מהצד הלה"טבי".

מה יהיה בסיור?

"נספר את סיפור הקהילה הגאה דרך ביקור במקומות הקשורים להיסטוריה של חיפה משנות ה-50 ועד ימינו. נבקר במקומות שהם נפגשו אז, ובמקומות שהיו קשורים למאבקים פוליטיים של הקהילה בחיפה. נספר על פרשיות הרצח שקרו בעיר שבהן נרצחו אנשים מהקהילה".

למה החלטתם לספר את סיפור הקהילה לציבור הרחב?

"יש אנשים אפילו מתוך הקהילה שלא מכירים את ההיסטוריה המקומית שלה. אנחנו בחיפה מתמודדים עם בעיה והיא שכאשר מדברים על הקהילה הגאה בארץ האסוציאציה הראשונה שמיד עולה היא תל אביב. לקהילה הגאה בחיפה מגיע לדעת שגם לה יש היסטוריה ארוכה ושורשים. החיים הלה"טביים בחיפה הם לא דבר תלוש שהתחיל רק בשנים האחרונות. הדור שלנו יכול להיות גאה שהוא חוליה בשרשרת ארוכה".

לפי המחקר שערכתם, עד כמה ארוכה השרשרת?

"יש לנו עדויות ראשונות מסוף שנות ה-40 ומתחילת שנות ה-50, אבל עיקר המחקר ההיסטורי שלנו הוא משנות ה-70 ועד שנות ה-90. בסיור נתוודע לתהליך שעברה החברה הגאה בישראל בכלל ובחיפה בפרט. נספר למשל את סיפורו של תיאו מאינץ, יהודי גרמני הומוסקסואל שנמלט מגרמניה בשנת 1936 והגיע לארץ. מאינץ היה פעיל ציבור בתחום זכויות ההומוסקסואלים וממייסדי אגודות הלהט"ב בישראל. ביומנים שלו הוא מזכיר פגישות בגן בנימין, ואנחנו יודעים שהיו פגישות גם בגן הזיכרון".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר