דוד אריאלי, אייל פרדיס ןחנן זיסו (צילומים: מיכל רובינשטיין, יח"צ)
דוד אריאלי, אייל פרדיס ןחנן זיסו (צילומים: מיכל רובינשטיין, יח"צ)

בקשה להעלאה חריגה של 1.5 אחוז בארנונה בקרית טבעון

הקואליציה אישרה את הצעד שיזם ראש המועצה המקומית דוד אריאלי ושנועד לממן משימות שהטילה המדינה על הרשות כמו הנגשת מבני ציבור, ביצוע עבודות בטיחות במוסדות החינוך ויצירת אזורי חיץ להגנה מפני שריפות יער

פורסם בתאריך: 30.6.17 08:00

ברוב קולות הנשען על חברי הקואליציה של ראש המועצה דוד אריאלי אישרה השבוע מליאת המועצה המקומית קרית טבעון הגשת בקשה לשר הפנים ולשר האוצר לאישור העלאת ארנונה חריגה בשנת 2018 על כלל הנכסים בקרית טבעון בשיעור של 1.5 אחוז ביחס לשנה הנוכחית, וזאת בנוסף להעלאה בשיעור של 2.18 אחוזים התואמת את הנוסחה האוטומטית לעדכון גובה הארנונה ברשויות המקומיות ואשר אינה טעונה אישור של השרים.

אם השרים יאשרו את בקשת המועצה, יסתכם שיעור העלאת הארנונה בקרית טבעון בשנה הבאה ב־3.68 אחוזים ביחס לשנה זו.
העלאת הארנונה נעשית מדי שנה בהתאם לנוסחת עדכון הקבועה בחוק ואשר מורה על עדכון הארנונה בשיעור של הסכום המתקבל מחיבור של מחצית שיעור עדכון המדד ומחצית שיעור עדכון מדד השכר הציבורי. עם זאת, בסמכותה של מליאת המועצה להחליט על הגשת בקשה לאישור העלאת ארנונה בשיעור גבוה יותר או נמוך יותר מזה שנקבע לפי נוסחת העדכון, שכבר זכתה לכינוי "נוסחת הטייס האוטומטי".

הצעת ההחלטה שהוגשה לחברי המועצה על ידי הנהלת המועצה כללה נימוקים מפורטים להצדקת הגשת הבקשה להעלאת ארנונה חריגה. הטיעון המרכזי שהוצג הוא שהשלטון המרכזי, כלומר הממשלה ושלוחותיה, מטיל על המועצה משימות יקרות ומורכבות שאין ביכולתה לממן אותן. בהקשר זה פירטה הנהלת המועצה שלוש משימות מרכזיות: הנגשת כלל מבני הציבור ביישוב – מטלה שנפרשת על פני כמה שנים ועלותה נאמדת ב־15 מיליון שקל; ביצוע עבודות בטיחות בהיקף נרחב במוסדות החינוך, שעלותן נעה בין חצי מיליון שקל לשלושה מיליון שקל בשנה; והמשך יצירת אזורי חיץ להגנה על היישוב מפני שריפות יער.

 

העבודות ליצירת קווי החיץ (צילום: דוברות המועצה המקומית קרית טבעון)

העבודות ליצירת קווי החיץ (צילום: דוברות המועצה המקומית קרית טבעון)

 

השירותים מתייקרים

על מנת למנוע התפשטות שריפות בחורש היער המקיף את שכונות קרית טבעון הכינה המועצה בהתאם לדרישת רשות הכבאות הארצית תוכנית הכוללת יצירת חיץ ברוחב של 60 מטר לאורך כל שטחי היער המקיף את היישוב. המועצה אמנם סיימה את ביצוע השלב הראשון של תוכניתה להכשרת אזורי החיץ, שכלל עבודות לאורך ציר הביוב הסמוך לרחוב האורנים, אבל מדובר בשלב הפיילוט בלבד שעלותו הסתכמה ב־300,000 שקל, בעוד שעלות הפרויקט כולו מוערכת בשלושה מיליון שקל.

“הידלדלות קרנות הפיתוח של הרשות מחד והתייקרות השירותים המוניציפליים מאידך מחייבות אותנו בהגשת בקשה להעלאת ארנונה חריגה לטובת משימות אלה”, נכתב בהצעת ההחלטה שאושרה.

נימוק נוסף שהוצג הצביע על התייקרות שירותים מוניציפליים בשנים האחרונות לצד מיקסום הכנסות המועצה מארנונה, “מגמות שאינן מאפשרות לנו להתמודד עם הדרישות בנושא שריפות יער ובטיחות ללא העלאת ארנונה ליצירת מקורות לטובת הנושא”. בהקשר זה הוצגה טבלה המלמדת כי בעוד שבארבע השנים האחרונות (2017-2014) עלתה הארנונה בקרית טבעון בשיעור מצטבר של שישה אחוזים, התייקרו עלויות חלק מהשירותים בשיעור גבוה יותר, למשל פינוי האשפה (עלייה של 21 אחוז), הובלת הגזם (ייקור של 130 אחוז) ועבודות הגינון (גידול של 49 אחוז). לצד טבלה זאת הוצגה טבלה נוספת המלמדת כי בעוד שהשירותים המוניציפליים התייקרו מיצתה המועצה את יכולת הגדלת הכנסותיה מארנונה, ששיעור גבייתה נסק לכמעט 100 אחוז (97.46 אחוז בשנה שעברה, 98 אחוז ברבעון הראשון של השנה הנוכחית).

עוד צוין בדברי ההסבר כי תעריפי הארנונה למגורים ביישוב הם נמוכים מאוד, והוצגה השוואה ליישובים אחרים המחזקת טענה זאת. כך למשל, בעוד שעבור דירת 150 מ”ר באזור א’ בחיפה חיוב הארנונה השנתי בשנה הנוכחית היה 15,075 שקל, החיוב בקרית טבעון עבור דירה בשטח זהה הסתכם ב-6,706 שקל בלבד.

“לא נחכה למימון ממשלתי”

אלא שלא כל חברי המועצה השתכנעו מהצעת ההחלטה להעלות את הארנונה, והיא אושרה ברוב דחוק של שבעה חברי קואליציה שתמכו בה לעומת שישה חברי אופוזיציה שהתנגדו לאישורה.

לטענת חבר האופוזיציה חנן זיסו מסיעת אני טבעוני, במקום להטיל על הציבור תשלומים נוספים ניתן היה לגייס את הסכומים החסרים ממקורות אחרים: קביעת סדר עדיפויות אחר של פעולות המועצה, התייעלות בעבודתה וגיוס תקציבים נוספים ממקורות ממשלתיים. “לפני שמבקשים העלאת ארנונה חריגה צריך לנסות לגייס תקציבים נוספים ממקורות ממשלתיים. אפשר גם לבנות אחרת את סדרי העדיפויות של המועצה לפני שמבקשים להטיל על התושבים תשלום נוסף”, מחה זיסו.

אריאלי מסר בתגובה: “אני לא חושב שמישהו יכול להצביע אפילו על דבר אחד שבו המועצה מתנהלת בצורה לא יעילה. לאורך השנים גייסתי עשרות מיליוני שקלים ממקורות ממשלתיים, אבל כעת יש פרויקט מסוים – מניעת השריפות – שיש צורך מיידי במימונו”.

מ"מ ראש המועצה אייל פרדיס הוסיף: “ההעלאה החריגה, אם תאושר, תתבטא בסכום של כ־15 שקל לחודש בלבד למשפחה, והסכום הוא סכום ייעודי שישמש אך ורק לטיפול יערני ולאחזקת מבני חינוך. לא מדובר במותרות. נושא החשש משריפות מדיר שינה מעינינו. לא נחכה למימון הממשלתי ונתחיל בעבודות באופן מיידי. יש לנו אחריות. המדינה מטילה משימות לאומיות ולא נותנת מימון לביצוען, ולכן אין לנו ברירה אלא לבקש את ההעלאה חריגה”. פרדיס הוסיף כי על פעולות התייעלות ניתן יהיה לדון במסגרת אישור תקציב 2018 של המועצה, אך בשלב זה “מניעת שריפות היא בראש סדר העדיפויות שלנו”.

 

טופס ארנונה בקרית טבעון

טופס ארנונה בקרית טבעון

 

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    כשיש כל כך הרבה מבנים יחידות דיור ושאר קומבינות ללא אכיפה אמיתית של המועצה לא פלא שכולנו נשלם
    על כך.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר