מתפללים בסניף בורגרים ביום כיפור
מתפללים בסניף בורגרים ביום כיפור

הזוי: מתפללים במסעדה וצמים מול תמונות של המבורגרים

לתושבי רמת הנשיא אין בית כנסת בשכונה, ולכן הם נאלצו להפוך את סניף רשת המסעדות בורגרים במרכז המסחרי לבית כנסת מאולתר שפועל בשבתות ובחגים. כך היה גם ביום כיפור האחרון, שבו הצמים התפללו מול תמונות מעוררות תיאבון של המבורגרים ושלל תוספות

פורסם בתאריך: 13.10.22 07:54

באין בית כנסת בשכונתם, תושבי רמת הנשיא הפכו לפני כשנה את סניף רשת המסעדות בורגרים, ששוכן במרכז המסחרי בשכונה, לבית כנסת מאולתר אשר פועל בשבתות ובחגים. כך היה גם ביום כיפור האחרון, שבו נוצר מחזה סוריאליסטי – הצמים התפללו מול תמונות מעוררות תיאבון של המבורגרים ושלל תוספות.

תושבי רמת הנשיא מלינים על כך שמאז הקמתה לא נפתח בית כנסת בשכונה. בצר להם פנה רב קהילת חב"ד בשכונה הרב יוסף יצחק גרשוביץ למנהל סניף בורגרים נסים ישעיהו בבקשה שינדב את המסעדה לעריכת תפילות בשבתות וחגים, וזה נענה ברצון.

"המסעדה פועלת כבית כנסת מפורים שעבר", מספר ישעיהו, "אין בית כנסת באזור, ובימים שישי ושבת שבהם המסעדה סגורה ואנחנו לא עובדים, יש להם מפתחות, הם מסדרים את המקום ועורכים בו תפילות. זו יוזמה של הרב גרשוביץ, וכשהוא ביקש עזרה נרתמתי באהבה גדולה".

הרב גרשוביץ: "כבר שמונה שנים שאנחנו נמצאים בשליחות של הרבי מליובביץ' ברמת הנשיא, ובכל שבת וחג אנחנו עושים שם פעילויות . גם לילדים, בחגים אנחנו מחלקים את סימני החג, ובכלל – מנסים לעשות מצוות ולהנגיש את הדת. הרבה יהודים רוצים שיהיה בית כנסת נגיש בשכונה. אמנם יש בתי כנסת בנוה דוד הסמוכה, שזו הטענה של העירייה, אבל הם לא נגישים לתושבים ולא מתאים לאופי של הציבור שלנו. רציתי שתהיה קהילה מגובשת ברמת הנשיא, ובכל שנה לקראת החגים הייתי מקים אוהל ששימש לנו בית כנסת פתוח. השקעתי עשרות אלפי שקלים ואפילו שמתי מזגנים, אבל הם לא עזרו, ולמרות זאת הרבה אנשים הגיעו ברוך השם".

לדבריו של הרב גרשוביץ, בתקופת הקורונה לא היתה אפשרות להקים את האוהל ששימש בית כנסת: "ועד השכונה ואני ניסינו לקבל חדר בבית הספר בשכונה, אבל העירייה לא הסכימה. למנהלת בית הספר לא היה אכפת, אבל היא לא היתה יכולה לעשות את זה בלי אישור של העירייה. בגלל הסירוב נאלצנו בשנה שעברה לקיים את כל התפילות של חגי תשרי בפארק השכונתי, וזה נתן לנו את התמריץ. אמרנו לעצמנו שאנחנו חייבים לעשות משהו ושאי אפשר לעצור אותנו. ניסינו כל מיני דרכים דרך חברים בעירייה אבל נאמר לנו שאין אפשרות להקים פה בית כנסת. אז בסוף חגי תשרי בשנה שעברה החלטתי שזהו זה, חייבים לעשות מעשה. פניתי לישעיהו וביקשתי ממנו שייתן לי את המקום, ובעזרת השם אלוהים ייתן לו ברכה. הוא זרם איתי, וברוך השם – בכל שבת ובכל חג אנחנו נמצאים שם, ועם הזמן מתווספים עוד ועוד מתפללים, ואנחנו מגדילים את הפעילות".

הרב גרשון מספר שלקראת יום כיפור "היתה התעוררות גדולה, והמקום היה צר מלהכיל את כל האנשים שבאו. הבעיה היא שלא כולם מרגישים בנוח להגיע למסעדה שהיא בית כנסת, הם רוצים גם את האווירה של בית כנסת, אבל במקרה הזה אי אפשר לספק את כולם, אני עושה מה שאני יכול. ועד השכונה וגם אנשים פרטיים פנו לחברי מועצה, אבל ראש העיר עינת קליש רותם דורשת להראות הוכחת היתכנות. עכשיו בעזרת השם אני מקווה שנוכל לעשות משהו".

 

 

תושבת השכונה שנכחה בתפילת יום כיפור במסעדה: "אני חילונית אבל הולכת עם המשפחה לבית כנסת ביום כיפור. בהתחלה זה היה מצחיק, ואחר כך עצוב. הסתכלתי ונזכרתי שכשהייתי נערה צעירה באוקראינה היינו הולכים לבית כנסת ללמוד קצת עברית. זה היה בית כנסת קטן ופשוט, ואחרי שעזבנו הקימו במקום בית הכנסת הקטן בית כנסת ענק בגובה של שבע קומות. כשעמדתי בחוץ עם כל שאר האנשים, צחקנו ואמרנו שבמקום ארון קודש יש מול המתפללים תפריטים של בורגרים".

לדבריה, "אני אמנם לא דתייה אבל הסתכלתי על זה כאזרחית, ונראה לי עצוב שאנשים מתפללים ביום כיפור מול תפריטים של בורגרים. לפני כמה ימים ראיתי שהביאו מבנה טרומי שמשמש משרד מכירות של חברת בנייה. אם חברה יכולה להביא מבנה טרומי, העירייה לא יכולה לעשות את אותו הדבר בשביל בית כנסת? השכונה הזו קיימת כבר יותר מעשר שנים, ואני לא מבינה למה עדיין אין כאן בית כנסת, אפילו קטן. ואני חייבת לתת קרדיט לבעל המסעדה שמאפשר להתפלל במקום שלו".

מעיריית חיפה נמסר בתגובה: "בשכונות שבהן אין בית כנסת מאפשרת העירייה לקיים תפילות במוסדות החינוך העירוניים ככל שהדבר ניתן. רק החודש אישרה העירייה להתפלל בכמה בתי ספר בשכונות שונות. בעניין רמת הנשיא, לא התקבלה כל פנייה במינהל החינוך או כל בקשה בנושא".

 

בית הכנסת המאולתר בסניף בורגרים ברמת הנשיא (צילום: מירי אליאס)

בית הכנסת המאולתר בסניף בורגרים ברמת הנשיא

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

4 תגובות
  1. חיפאי

    מתפללים שקרנים אף אחד לא צם כולם חזירים אכלי חינם הדת הרסת כל דבר יפה

  2. איבדנו את המדינה

    המדינה היהודית היחידה בעולם – עם עיריות שמסרבות לבנות בתי כנסת.
    מגיע לישראל להיכחד אם זה היחס של המדינה לתרבות ולדת היהודית…

  3. חיפאי

    בתי הכנסת בנווה דוד קרובים מאוד, לדוגמא בית הכנסת של הרב משולם. מה הבעייה להגיע ברגל?

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר