צומת הרחובות פינסקר-שלום עליכם בנוה שאנן (צילום: חגית הורנשטיין)
צומת הרחובות פינסקר-שלום עליכם בנוה שאנן (צילום: חגית הורנשטיין)

"אני מתמודד כבר שנה וחצי עם מחדל של העירייה שהוא לא חוקי"

עדי נתן, עיוור מלידה שמתגורר בנוה שאנן, מבקש כבר תקופה ארוכה מעיריית חיפה להנגיש את הרמזורים בצומת הסואנת שליד ביתו. "החוק במדינת ישראל קובע שחובה להנגיש כל רמזור", הוא אומר, "הגעתי למצב שחיי בסכנה ואין מענה או פתרון. התברר לי שסגרו את הפנייה שלי ללא ידיעתי"

פורסם בתאריך: 27.4.23 07:53

עדי נתן, עיוור מלידה המתגורר ברחוב קלישר בנוה שאנן, נאלץ להתמודד בכל יום עם המוגבלות שלו, ואם זה לא מספיק – הוא נאלץ להתמודד גם עם האטימות ואוזלת היד של עיריית חיפה. זה שנה וחצי מסכן נתן את חייו ואת חייו של צ'רלי, כלב הנחייה שלו, כשהשניים חוצים את הצומת הסואנת הקרובה לביתו. זוהי הצומת המרומזרת האחרונה לפני שעולים מכביש דורי (רחוב פינסקר) למרכז זיו (רחוב שלום עליכם). הצומת מסתעפת גם לרחוב הצפירה המוביל לטכניון, והיא לא מונגשת. 

"אני בסך הכל רוצה לנהל את חיי בצורה בטיחותית", אומר נתן, "התראיינתי בעבר ב'כלבו' על ההתמודדות שלי עם מכוניות שחונות על מדרכות – דבר שמאלץ אותי לרדת לכביש ולסכן את חיי. עכשיו אני מתמודד כבר שנה וחצי עם מחדל של עיריית חיפה שהוא לא חוקי. אני כבר לא מדבר על צו המצפון, אני פשוט לא מבין איך העירייה מרשה לעצמה להתעלם בהפגנתיות מבקשה לגיטימית וחוזרת של אדם עם מוגבלות. זה ממש לא ברור לי, ועוד כשמדובר במפגע שהוא מסכן חיים".

ביקשת להתקין במקום רמזור רטט-שמע מונגש.

"נכון, זה קרה כבר ב-15 באוגוסט 2021, אבל העירייה עשתה הכל כדי שזה לא יהיה מתועד ונמנעה לתת לי תשובה בכתב. הייתי בקשר עם בקרת הרמזורים, ושם רצו לעזור אבל אמרו שהם מנועים לעשות זאת ללא אישור של האגף פניות הציבור. הגעתי לשם ונציגת פניות הציבור אמרה לי 'אנחנו מבינים את החשיבות של הנושא הזה, אל תטריח את עצמך לכתוב מכתב, אנחנו נעשה הכל ותראה את העניין כסגור'. יותר מזה, היא אמרה שהרמזור כנראה יותקן תוך חודש".

ואז הגיע חודש מאי 2022.

"נכון, שלחתי להם פנייה חוזרת, הפעם קצת יותר תקיפה. כעבור שבוע התקשרה אלי נציגה של פניות הציבור ואמרה שהם מודעים לבעיה אבל לא יכולים לומר לי מתי היא תטופל. שאלתי אותה אם אני יכול לקבל תשובה בכתב או לקבל צפי מכיוון שמדובר במפגע מסכן חיים שנמצא ליד ביתי ואני עובר שם יום יום, אבל לא נעניתי. ייאמר לזכותם שהם הנגישו את מעבר החצייה עם פס מחוספס שאותו אני יכול להרגיש בכף הרגל, אבל את הדבר העיקרי, שזה רמזור רטט-שמע שמתקתק לאט כשהרמזור אדום ומהר כשהרמזור ירוק, הם פשוט לא עשו, ולא ברור לי למה דווקא בצומת הזו".

 

 

מה אומר החוק?

"החוק במדינת ישראל קובע שחובה להנגיש כל רמזור. יש שם תחנת אוטובוס שאני משתמש בה, ולא תמיד עוברים בצומת הזו הולכי רגל שאני יכול להיעזר בהם. זהו כביש סואן מאוד, ואם אין לי עזרה של אנשים אני פשוט צריך לנחש מתי הרמזור ירוק, וככה אני מסכן את חיי ואת חייו של צ'רלי. לצערי, הגעתי למצב שחיי בסכנה ואין מענה או פתרון. הדבר היחיד שאני יכול לנסות לעשות זה לפנות לנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות ולקוות שמכיוון שיש חוק אשר מחייב את העירייה שכל רמזור יהיה נגיש, יוציאו להם צו לבצע את העבודה הזו".

למה אתה לא עושה את זה?

"אני לא מחפש להתעמת עם אף אחד ולא רוצה להגיע למצב שאאאלץ לפנות לערכאות משפטיות ולהשתמש בחוק שפועל לטובתי. אני מעדיף לעשות את הדברים האלה מתוקף צו הרגש והמצפון ולפנות ללב של האנשים. אבל כשאני רואה שאני נקלע לדרך ללא מוצא וממשיך לסכן את החיים שלי ושל צ'רלי על בסיס יומי, זה לא משהו שאני יכול לחיות איתו בשלום. אגב, לא הכל רע – אני חוצה יום יום את מרכז זיו, וייאמר לזכות בקרת הרמזורים שבכל הפעמים שבהן היו תקלות עם הרמזורים המתקתקים הם עזרו לי מאוד ואפילו השאירו לי מספר טלפון נייד שאליו אני יכול לפנות 24/7 במקרה של תקלה. אבל הם גם הסבירו לי שהתקנת רמזור חדש זה מעבר ליכולת שלהם ושהם צריכים אישור מהעירייה. רחרחתי מאחורי הקלעים כי תשובות רשמיות לא קיבלתי, והתברר לי שסגרו את הפנייה שלי ללא ידיעתי על תקציב. ככה נאמר לי". 

מעיריית חיפה לא נמסרה תגובה.

עדכון (8:40): לאחר פרסום הכתבה מסרה סגנית יו"ר ועדת הכספים שרית גולן שטיינברג: "כבר לפני חודשיים אישרנו בוועדת כספים את התקציבים הנדרשים. בשני הדיונים האחרונים במועצת העיר התנגדה עינת קליש רותם לסעיפים אלו בטענה שזו יוזמה של הוועדה ולא של הנהלת העיר. הסברתי לה את הנחיצות, אבל אותה מעניין לעשות פוליטיקה עלובה על חשבון התושבים. פניתי למנכ"ל העירייה וביקשתי ממנו שישתמש בהקדם התקציב שאושר לצורך יישום החוק".

 

עדי נתן וצ'ארלי (צילום: יעל בלטמן)

עדי נתן וצ'רלי (צילום: יעל בלטמן)

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    תפנה ליעוץ המשפטי בעיריה זה יסתדר יותר מהר

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אצל העבריינית המורשעת החוק הוא המלצה בלבד

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר