בית הכנסת של משפחת שטרית ברחוב הרב מרכוס
בית הכנסת של משפחת שטרית ברחוב הרב מרכוס

"המסר שלי לעיריית חיפה: יש לכם פנינה מתחת לאף"

רפאל קבסה החליט לשקם את בית הכנסת שבבעלות משפחתה של זוגתו ושכיום עומד מוזנח בהדר. ההיענות לפוסט שלו בפייסבוק היתה אדירה ורבים מציעים תרומות. היום בחצות הוא יקיים שם תפילת סליחות

פורסם בתאריך: 24.8.17 11:37

בית הכנסת העתיק "בית יעקב שטרית", השוכן ברחוב הרב מרכוס 3 בשכונת הדר בחיפה, היה נטוש בשנים האחרונות ומעטים ביקרו בו. בקרוב הוא יעבור שינויים גדולים ושיפוץ מאסיבי על ידי איש התקשורת החיפאי רפאל קבסה, שמתכוון להפוך אותו למרכז תרבות יהודי שפונה גם לקהל חילוני.

משפחת שטרית (משפחתה של בת זוגו של קבסה) נמצאת בארץ כבר עשרה דורות. היא עלתה ממרוקו לטבריה ואחר כך הגיעה לחיפה. לפני 120 שנה התיישבה המשפחה בארד אל-יהוד – השכונה היהודית בפאתי העיר התחתית, בין ואדי סליב לחליסה ולהדר – והקימה את בית הכנסת. עד לפני 30 שנה שקק בית הכנסת חיים והתקיימו בו תפילות מדי יום.

לאחרונה הגיע קבסה עם זוגתו לבית הכנסת ונדהם מהזנחתו ומכך שחלק מהמבנה בן שלוש הקומות לא נגיש בגלל בעיות תחזוקה ושמבקרים כמעט שלא מגיעים אליו. חיים שטרית, אביה של בת זוגו, הביע בפניו משאלה שבית הכנסת יחזור לפעול, וקבסה החליט להירתם למשימה.

 

חזית בית הכנסת של משפחת שטרית

חזית בית הכנסת של משפחת שטרית

 

מסלול החיים שהוביל את קבסה לבית הכנסת מתחיל עוד בילדותו. הוא עלה לישראל משווייץ בגיל שנתיים וחצי עם משפחתו, ובהיותו בן 6 חזר אביו בתשובה, הצטרף לזרם החרדי ספרדי, והמשפחה עברה לשכונת גאולה בירושלים, קבסה למד בישיבה של הרב עובדיה יוסף, ועם השנים הוא הפך להיות פייטן מוכר מאוד בקהילה החרדית והופיע בכל הארץ. בגיל 17 הוא יצא בשאלה וחזר להתגורר עם אמו בחיפה, התגייס לצבא, ולאחר שחרורו נכנס לעסקי עיתונות הספורט ויחסי הציבור.

"זה האתגר הכי גדול מבחינתי", אומר קבסה על שיקום בית הכנסת, שייפתח היום (חמישי) בחצות לסליחות בזכות פעילותו, "למרות שאני חילוני תמיד נשאר לי חור בנשמה. מאז היציאה בשאלה לא הגעתי הרבה פעמים לבית הכנסת, אבל החלטתי לעשות הכל כדי להחיות את המקום. הרבה זמן אני חולם על מקום פתוח לכל מי שרוצה לשמוע על יהדות בצורה חדשנית".

השבוע פרסם קבסה פוסט בפייסבוק באשר לכוונתו לשקם את המקום. ההיענות עלתה על כל הציפיות. הוא קיבל טלפונים מיהודים בחו"ל שמעוניינים לתרום ומקבלני שיפוצים שמבקשים להתגייס, ולדבריו בין המציעים עזרה יש לא רק יהודים אלא גם ערבים.

 

חלל בית הכנסת

חלל בית הכנסת "בית יעקב שטרית"

 

בערב הסליחות שיתקיים הלילה ישמש קבסה בתפקיד הפייטן, כמו בימי נעוריו. "המסר שלי לעירייה ולראש העיר הוא שיש להם פנינה מתחת לאף", הוא אומר. לדבריו, כאשר יגייס מספיק תרומות הוא יהפוך את האתר למרכז תרבות יהודית נגיש ויקיים בו ערבי תרבות. "יש הרבה צעירים שמחוברים ליהדות אבל נרתעים מביקורים בבית כנסת כי זה נחשב דתי מדי", הוא אומר, "לאורך השנים ראיתי שרבים מפחדים מהדת. למרכז הזה יוכל לבוא כל מי שרוצה לספוג יהדות".

קבסה רואה בפתיחת בית הכנסת גם היבט לוקל פטריוטי: "אם אני עושה משהו, זה רק בתחומי חיפה. אני מטורף על העיר הזאת, ובית הכנסת הוא חלק מזה".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אכן פנינת חמד עתיקה שהקים זקן המישפחה יעקב שטרית מראשוני המתישבים במחצית המאה ה19 שאז החליטה המישפחה לקחת את מקל הנדודים ולנטוש עיר שבה חיו אבותיהם מאז גלות בית ראשון. העיר תפלילאת במרוקו שהקימה דורות של רבנים ם. .מלא ההערכה ליוזמה שנטלת על עצמך לתחזק את בית הכנסת ולהפוך את המיתחם לאתר שיאגד בתוכו את זיכרונות העבר.וישמר את המסורת בתקופה שמתרבים בתוכנו שונאי דתיים ודת. וטוב שגם בעידן הזה קם מישהוא להאיר ולשמר את המסורת.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר