צומת מת"ם עתיד לעבור מהפכה תחבורתית. משרד התחבורה, באמצעות חברת חוצה ישראל, מקדם מיזם ענק שבמסגרתו ייבנה מחלף במקום הצומת. הפרויקט כולל הפרדה מפלסית, הרחבת נתיבים, תיעול התחבורה הציבורית באמצעות מערך חדש של מטרוניות, והתאמה לתשתיות מתקדמות.
צומת מת"ם הוא אחת מנקודות הגודש התחבורתי המשמעותיות בחיפה, בעיקר בשעות השיא, כאשר עשרות אלפי כלי רכב נעים בו מדי יום. לכן הוחלט במשרד התחבורה לקדם תוכנית של הפרדה מפלסית שתשפר את זרימת התנועה. מטרה נוספת של המיזם היא להכין את התשתיות לקיבולת תחבורתית עתידית גבוהה יותר, כולל היערכות להוספת קווי מטרונית.
על פי התוכנית תוקם הפרדה מפלסית מעל הצומת הקיים, לרבות עבודות סלילה ופיתוח להרחבת הכביש הקיים – כביש 4 – במפלס הקרקע. העבודות יתבצעו מצומת רוטנברג בדרום ועד למפגש של דרך ההגנה עם רחוב מסילת ישרים בצפון. במוקד הפרויקט עומד גשר חדש שייבנה מעל לצומת – גשר דו נתיבי שיאפשר תנועה רציפה ומהירה למעבר של כלי רכב מדרום לצפון ולהיפך, ללא צורך בהמתנה ברמזורים.
הכביש במפלס הקרקע יעבור שדרוג משמעותי – הרחבה של הנתיבים, סלילה מחדש, התאמת רמזורים ותיאום עם תשתיות קיימות. בצדי הדרך יוקמו נתיבי מטרונית ייעודיים במטרה לחזק את מערך התחבורה הציבורית בעיר.
במסגרת הפרויקט יפורק גשר הולכי הרגל הקיים שנבנה מעל כביש 4, כ-80 מטר צפונית לצומת מת"מ. בחברת חוצה ישראל מציינים כי "באחריות הקבלן לתאם את עבודותיו מבעוד מועד עם בעלי העניין הסמוכים, ליתן להם התראה של לכל הפחות חודש טרום תחילת עבודות הפירוק, ולהבטיח מעבר בטוח להולכי הרגל בסביבת הגשר העתיד להיות מפורק". כמו כן החברה מציינת כי על הקבלן יהיה לתת "תשומת לב לעבודות בסמיכות למגרשי מכבי חיפה (מגרשי קצף; ב"כ), צפונית לצומת מת"מ. במסגרת העבודות באזור זה יש לבצע עבודות פירוק זהירות של גדרות, הזזת מבנים יבילים ופירוק אספלטים קיימים. בגמר העבודות – שיקום, חידוש והחזרת המצב לקדמותו בהתאם להנחיות המפרט".

נסיעה רציפה ללא רמזורים במת"מ (הדמיה: טוטם הדמיה ואנימציה)
בשל סמיכותו של הפרויקט לאיצטדיון סמי עופר, לפארק ההייטק מת"ם, למשרדיהן של חברות בינלאומיות גדולות ולאזורי מגורים ועסקים בטירת כרמל, במכרז נקבעו דרישות מחמירות לשמירה על גישה רציפה לרכבים ולהולכי רגל לכל אורך תקופת הביצוע, שצפויה להימשך כמה שנים. בין הדרישות – הקבלן שייבחר חייב להתריע מראש בפני כל בעלי העניין, לתאם פירוקים והריסות עם הרשויות המקומיות (עיריית חיפה ועיריית טירת כרמל), ולאפשר פתרונות חלופיים כמו שבילי מעבר זמניים, הכוונה מחדש וגידור בטיחותי.
במשרד התחבורה מציינים כי הפרויקט משתלב בתוכנית האסטרטגית של חיפה כעיר מטרופולינית מתפתחת. בשנים האחרונות מתרבים בדרום העיר פרויקטים נדל"ניים, תעסוקתיים ומסחריים, ובהם פארק מדע חדש, תוכניות התחדשות עירונית בטירת כרמל ופיתוח של הרכבת הקלה. השדרוג התחבורתי בצומת מת"ם מתוכנן להמשך הצמיחה האזורית, להקלה על התנועה בשעות העומס ולקידום תחבורה ציבורית.
במהלך הביצוע יועתקו תשתיות תת קרקעיות, כולל מערכות ניקוז, מים, ביוב, חשמל, תקשורת וגם קו דלק פעיל של קצא"א, כאשר כל שינוי יתבצע בתיאום עם הגופים המפעילים ובפיקוח הדוק. גם הפסלים והאובייקטים האמנותיים הפזורים לאורך הדרך יפורקו, יועברו לאחסון זמני ויוחזרו למקומם בתום הפרויקט. נוסף על כך, סמוך למגרשי אתו"ס וקצף יבוצעו הריסה של מבנים זמניים ושיקום מלא, כך שהפעילות הספורטיבית לא תיפגע.
רני
מקווה שיחברו גם את מנהרות הכרמל ברציפות ללא הצומת העלובה והעמוסה שקיימת היום, בכניסה הדרומית למנהרות.
וצריך לטפל גם בכניסה הצפונית של המנהרות…
החלטה הרסנית לעתיד דרום חיפה
הרס טוטאלי של דרום חיפה והפיכתה מסביבה עירונית לסביבה הרסנית נוסח הצ'ק פוסט עם גשרים מיותרים.
בזמן שבתל אביב מפוצצים מחלפים שהפריעו ללב העיר ומעודדים מדרכות ותחבורה ציבורית בחיפה מוסיפים עוד מחלף הרסני.
העיר צועדת להיות דטרויט על כל נזקיה.
גיל
"המטרה: נסיעה רציפה"
גועל נפש. עוד לא הבינו שאנשים הולכים שם?
בעולם הולכים קדימה ובחיפה צועדים ישר לשנות ה-50
חיפאי זועם
כנראה קבלן כלשהו רוצה לגזור קופון. חיפה לא צריכה מחלף. צריכים סביבה עירונית ונעימה להליכה.
אלון
צ׳קפוסט בחוף המערבי. בכיה לדורות. במקום להשקיע בתחבורה ציבורית, משקיעים בעולם המחר. יונה זקנה מביאה רעיונות משנות ה-80
די
אסון עירוני.
לא סתם חגגו בתל אביב את הסרת גשר מעריב ואת הנמכת כיכר דיזנגוף.
חיפה מתנהלת בעקרונות מיושנים התוצאה עיר שבורחים ממנה.. תפנימו כבר
תחבורע
זוועה!! לא להסכים לזה בשום פנים אופן!! צריך לקדם עירוניות: תחבורה ציבורית נעימה, שבילי אופניים, צל, הצרת נתיבים וכו', במיוחד כי אמורה לקום באזור שכונה נוספת! אסון לכל מי שלא נמצא באוטו (וגם למי שבאוטו) אם זה יתממש
המודאגת
חברים יקרים תוכנית על הנייר עד שייצא לביצוע מכרזים הצעות וכו, יעברו עוד שנים רבות ואז היונה כבר לא תהיה בראש והזאב הבא יטרוף הכל ותהיה הצעה חדשה
גיא מחיפה
מבודדים את מת״ם מהעולם עם מחלף ענק. לא הבינו את הפואנטה – יש שם הרבה מקרי דריסה כי יש שם אנשים!
המקום הזה צריך להיות מוצל ובטוח יותר להולכי רגל – שיהיה נוח ללכת ממת״ם לקניון חיפה או לתחנה המרכזית. במקום זה – חונקים את גישת בני האדם למקום כדי לתעדף את ״זרימת התנועה״, חבל.
אמיר
איזה נורא. יהרסו כל סיכוי של האיזור הזה להיות טיפה מזמין. מתחם עגמומי. רחמים על מי שנאלצים לעבוד שם
חיפאי לצערי
כמו תמיד – עיריה שעושה הכל הפוך ממה שצריך לעשות. פשוט מדהים . מה הפלא שנשארו בחיפה רק ערבים, רוסים והומלסים ?