חברת נמל המפרץ (SIPG Bayport Terminal) דורשת ממשרד הפנים לבטל את ההחלטה לשייך את שטחי נמל המפרץ לתחום השיפוט של עיריית חיפה – כך עולה ממכתב ששלחו בימים האחרונים עוה"ד אסף פריאל ועמרי פלס ממשרד ארנון תדמור-לוי, המייצגים את החברה, לשר הפנים משה ארבל וליועץ המשפטי של המשרד עו"ד יהודה זמרת.
במכתב נוקב שהועבר למשרד הפנים טוענת חברת נמל המפרץ כי ההחלטה מ-19 במרץ, הכוללת העברת שטח של 10,253 דונם לעיריית חיפה, התקבלה תוך התעלמות משורה של שיקולים חיוניים ומהווה מהלך הפוגע באופן ישיר בפעילות הנמל ובאינטרס הלאומי.
בחברה מדגישים כי עוד טרם ההכרעה בבקשה, יש להימנע מיישום ההחלטה בפועל, ובפרט מהחלת מיסוי מוניציפלי על שטחי הנמל שעלול מבחינתה להסתכם במיליוני שקלים מדי שנה. לטענתה, בקבלת ההחלטה לא היתה התייחסות מספקת לעמדותיהם של גופים כמו משרד התחבורה, משרד האנרגיה, המשרד להגנת הסביבה וחברת נמלי ישראל – שכולם הביעו התנגדות לשיוך.
עוד מדגישה החברה כי נמל המפרץ, בהיותו תשתית לאומית אסטרטגית, צריך להישאר מחוץ לתחום שיפוט מוניציפלי, ומזהירה כי ההחלטה מנוגדת להסכמות קיימות ולהנחיות משרד הפנים עצמו, לרבות מסמך שפורסם בינואר 2021 וקובע כי שיוך נכסים בעלי חשיבות לאומית לרשות מקומית ייעשה רק בנסיבות חריגות.
טענה נוספת מתייחסת לניגוד עניינים של עיריית חיפה, אשר שותפה בפרויקט חזית הים העירונית עם נמל חיפה: "ההחלטה, אשר משמעותה המוצהרת היא הענקת סמכויות וכלים לעיריית חיפה בכל הנוגע להתפתחות של נמל המפרץ ולתפעולו, מתעלמת לחלוטין מניגוד העניינים המובנה והחריף של עיריית חיפה, אשר מקיימת שותפות בפרויקט חזית הים עם המתחרה הישירה של נמל המפרץ – חברת נמל חיפה. ניגוד עניינים זה אינו תיאורטי בלבד אלא עלול להוביל לפגיעה ממשית בתחרות בענף הנמלים, בניגוד למדיניות הממשלתית המוצהרת ולאינטרס הציבורי. הפרטתו של נמל חיפה מחדדת את ניגוד העניינים".
במכתב נטען גם כי החלטתו של השר ארבל לוקה ב"חוסר סבירות קיצוני" ודינה להתבטל, ובין הנימוקים לכך מצוינת התעלמות מהסטטוס קוו שקבע שר הפנים הקודם בשנת 2016, ולפיו יש להותיר את שטחי הנמל כשטחים גליליים כל עוד לא הושלם הפיתוח. החברה דורשת "לעצור כל יישום של ההחלטה ולשוב ולבחון את הנושא לעומקו, הפעם תוך שיתוף מלא של כל הגורמים המוסמכים והתחשבות באינטרס הלאומי הרחב".
ממשרד הפנים נמסר: "פנייתם של באי כוח חברת נמל המפרץ התקבלה במשרד ונמצאת בבדיקה. מענה יועבר לפונים כמקובל".
האדמור מסלוטמשין
למה לשלם ארנונה אם אפשר להתחמק?
חיפאי
חברת נמל המפרץ צודקת לגמרי. שבעיריית חיפה יתחילו להתייעל ולפטר עובדים מיותרים, וכאלה יש הרבה בעירייה. כולל 5 סגני ראש עיר אוכלי חינם.
יוסי
למה לשלם לעיר הנכשלת הזו?
עם עובדי עירייה מושחתים…
מנשה
זאת החברה דורשת או ממשלת סין?
צריך להיזהר מהדרישות של החברה הסינית הזאת.
למה שהם לא ישלמו ארנונה?
חמור מכך, אם לא יהיו בתחום שיפוט של אף רשות מקומית לא יחולו עליה חוקי עזר מקומיים מה שעלול להוביל להפקרות.
די דחילק נמאס מהאונס הקבוצתי של חיפה
איזה אינטרס לאומי יש באי שיוך מוניציפלי של הנמל הסיני… אה כי הם רוצים להיות הנמל של ירדן וזה יפגע להם בביזנס
אה עכשיו הבנו את הקומבינה של הנמל הסיני הוא בכלל לא חלק מישראל תיכף יטענו שהם אקס-טריטוריה ובמקרה צמודים לחיפה
ומקבלים ממנה שירותים… אבל למה לשלם לה עליהם??
בעל מלאכה
עכשיו הבנתי למה הם משתינים שם בבקבוקים ולא מחוברים לביוב של חיפה ..