הערב לרגל סיום פרויקט התיעוד בבית האבות הספרדי בחיפה (צילום: יח"צ)
הערב לרגל סיום פרויקט התיעוד בבית האבות הספרדי בחיפה (צילום: יח"צ)

ארכיון העיר אסף מידע היסטורי מדיירי בתי האבות

במסגרת פרויקט תיעוד העוסק בתולדות חיפה תיעדה רכזת קשרי הקהילה של הארכיון חן רמלר את זיכרונותיהם של ותיקי העיר. רמלר: "קיבלתי מידע שלא יסולא בפז"

פורסם בתאריך: 7.11.17 09:35

דיירי בתי האבות בחיפה סייעו לארכיון העיר בתיעוד אירועים שונים מחיי העיר, ובהם הטבעת ספינת הגירוש הבריטית "פאטריה" על ידי ההגנה והפצצות העיר על ידי חיל האוויר האיטלקי בשנת 1940. פרויקט התיעוד ארך כשנה ובמסגרתו ראיינה חן רמלר, רכזת קשרי הקהילה בארכיון העיר, דיירים מבתי אבות בחיפה וקיבלה מהם מסמכים וצילומים היסטוריים.

התיעוד מתייחס לאירועים שהתרחשו בחיפה החל משנת 1928, בתקופת המנדט הבריטי ואילך. בבית האבות הספרדי בית אברהם, שגם דייריו השתתפו בפרויקט, יזמה רמלר המחזה של חלק מהחומר התיעודי על ידי הדיירים. הנהלת בית האבות ערכה טקס שבו הוענקו לדיירים ולצוות שהשתתפו בפרויקט תעודות הערכה.

רמלר: "החלטתי לשלב שני תחומים שבהם אני עוסקת – תיעוד וקהילה – ופניתי לבתי אבות בעיר וביקשתי לראיין דיירים בני 80 ויותר שגרו בחיפה 15 שנה לפחות. ביקשתי מידע על חייהם מהיום שבו הם נולדו ועד עלייתם לארץ והשתרשותם בחיפה. ביקשתי מידע על עסקים שהיו בעבר בעיר כמו בתי קפה, בתי קולנוע, חופי רחצה ובתי מרקחת. ביקשתי שיספרו על אותם המקומות, איך הם היו מעבירים את שעות אחר הצהריים, אם הם מכירים אנשים חשובים מהעבר, אם הם היו חברים בתנועות נוער ואיך פעלו תנועות אלה בעבר. קיבלתי מידע שלא יסולא בפז ושלא נמצא בספרי ההיסטוריה ובאינטרנט, אשר מורכב מחוויות אישיות".

 

 

מלבד התיעוד האישי עסקה רמלר בבית אברהם גם בתיעוד קבוצתי, ולסיכום הפעילות יצאו הדיירים לסיור מודרך במקומות שעליהם סיפרו. "לקחתי מפה של חיפה ועברתי עם הקבוצה רחוב רחוב ושאלתי אותם מה הם זוכרים מהרחוב ואילו חוויות היו להם שם", היא מספרת.

מה מבין כל שעות התיעוד זכור לך במיוחד?

"במגדלי אלישע הקלטתי אשה בת 102 שהיתה על ה'פאטריה', אשר עליה רוכזו מעפילים בלתי ליגאליים, וההגנה הטביעה אותה בטעות בנמל חיפה. בעלה היה אחד מאנשי ההגנה שחיבלו באונייה והיא סיפרה את הסיפור. אשה נוספת, בת 90, סיפרה לנו שלאבא שלה היתה חנות הזרעים הראשונה בחיפה, בעיר התחתית. אנשים שהיו בעיר בימי ההפצצות מהאוויר סיפרו על האירועים. מי שירצה לקבל את חומר הגלם יוכל להאזין להקלטות, ומי שמעדיף לקבל את החומר אחרי עריכה ובאישור המרואיין מוזמן להגיע אלינו לארכיון העיר".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. רפי יעקבסון.

    ד"ש חם לגב' שושנה מאיר שלאביה מקס וולדשטיין היתה חנות הזרעים הראשונה בחיפה, בעיר התחתית, ברח' הדקלים 5.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר