דובר מחוז חוף ברשות הכבאות וההצלה להב אורי צ’ובוטרו
דובר מחוז חוף ברשות הכבאות וההצלה להב אורי צ’ובוטרו

מצב חדש באינדקס הכוננות של רשות הכבאות

בעקבות השריפה בשנה שעברה נוסף מצב הנקרא קיצון-קיצון להגדרות הכוננות. רשות הכבאות והצלה ביצעה תהליך מעמיק של הסקת מסקנות שהוביל לאכיפה בשטחים פרטיים, להקמת מרכז ציוד לוגיסטי ולהגדרת תחומי אחריות חדשה

פורסם בתאריך: 25.11.17 14:36

“אפשר לומר שהשריפה בחיפה בחודש נובמבר 2016 היתה שריפה ייחודית”, אמר השבוע תת טפסר אריה רגב, מפקד מחוז חוף ברשות כבאות והצלה שפיקד על עבודת כוחות הכיבוי בזמן השריפה, “היה לנו ברור שיום אחד זה יגיע, התכוננו לשריפה הזו בתרגיל שעשינו מוקדם יותר בחודש מאי שעבר, אבל העוצמה הפתיעה אותנו. זו היתה הפעם הראשונה שבה חווינו שריפה בשטח אורבני בסדר גודל כזה. המציאות עלתה על כל דמיון”.

שנה אחרי השריפה בחיפה ושבע שנים לאחר השריפה בכרמל נדמה שברשות הכבאות וההצלה עשו שיעורי בית באופן יסודי שבמסגרתן שונו הנהלים שונו והותאמו למצב החדש. דובר מחוז חוף ברשות להב אורי צ’ובוטרו: “עד ליום השריפה נערכנו לפעילות הכיבוי לפי שלוש הגדרות מטאורולוגיות שהגדירו רמות הסיכון — אינדקס רגיל, גבוה וקיצון. האינדקס מורכב מפרמטרים כמו רוחות, יובש וטמפרטורות, שניתוח שלהם מצביע על הפוטנציאל לפריצת שריפות ולהתפשטותן המהירה. בשריפה הזו תנאי מזג האוויר היו הרבה יותר קיצוניים, ולכן נוסף אינדקס שנקרא קיצון-קיצון שמצביע על תנאי יובש ושרב קיצוניים שנמשכים ברצף כמה ימים”.

איך האינדקס הזה משפיע על פעילות הכיבוי?

“הוא מנחה אותנו להיערכות מיוחדת כמו קביעת מספר לוחמי האש בכל משמרת ואיוש מקומות ההזנקה בנקודות קריטיות בתחומי המחוז, בעיקר באזורים המרוחקים יותר, והכל כדי לקצר את זמן התגובה. כאן גם מגיע שינוי נוסף מהותי ביותר, והוא בתחום הסיוע של מטוסי הכיבוי מחו”ל. הם יגיעו לבקשתנו עוד לפני שפורצת שריפה כלשהי. ברגע שתהיה הכרזה על אינדקס קיצון-קיצון ייצאו המטוסים לארץ. השירות המטאורולוגי יוכל לתת לנו התראה על התפתחות מצב קיצון-קיצון מראש”.

 

 

חידוש נוסף הוא אכיפה בתחום השטח הפרטי. רגב: “עשינו פיילוט בשכונת דניה, וביחד עם עיריית חיפה רשמנו דוחות לאנשים שבחצרות בתיהם גדלו עצי אורן שאותם ביקשנו להוריד. במקומות שבהם ראינו דקים ביקשנו לצבוע בחומר מעכב בערה. הופתענו שרוב האנשים עשו את מה שביקשנו, ועכשיו אנחנו מתכוונים לקדם את הפעילות הזו לכל העיר”.

מותר לרשויות לחלק דוחות בשטח פרטי?

“ישבנו עם יועצים משפטיים והסתבר שאפשר. יש חוק עזר עירוני שמעניק לעירייה סמכות כזו”.

שינויים נוספים שנקבעו הם בתחום עבודת הכבאים. צ’ובוטרו: “מעתה, באירוע שריפה כמו זה שחווינו בשנה שעברה, יוקמו חפ”קים אזוריים קטנים שיהיו מחוברים לחפ”ק המרכזי, כי אירוע כזה גדול אי אפשר לנהל מחפ”ק אחד. השטח יחולק לגזרות, ובראש כל גזרה יעמוד מפקד גזרה שהוא ברמה של מפקד תחנה. הוא יהיה אחראי על כל העבודות בשטח — החל מהכשרת דרכי גישה ופינוי ועד לכיבוי השריפות — ויהיה בקשר ישיר עם החפ”ק המרכזי. חידוש נוסף הוא מרכז ציוד לוגיסטי מחוזי שהקמנו בתחנה הראשית בחלץ ומאפשר לנו לתת מענה לפחות ל־24 השעות הראשונות לכל צורכי הכבאים בתחומי ההסעדה, הלינה, ציוד הקשר והציוד המבצעי כמו זרנוקים, גרזנים ואפילו טיפות עיניים”. לדבריו, השדרוג בתנאים יסייע ללוחמי האש לתת מענה יעיל ומהיר יותר.

למרות הנזק הרב שגרמה השריפה מוצא צ’ובוטרו באירועי השנה שעברה גם את הצד החיובי: “האירוע הזה עשה את השירות הכי טוב לתחום בטיחות האש, והיום הציבור מגלה התעניינות בגלאי עשן, בניקוי החצרות ובדילול הצמחייה. הציבור מודע כיום לסכנות כי הוא ראה במו עיניו מה גורמת שריפה בסדר גודל כזה כמו שחווינו. אני מקווה מאוד שהתודעה הזו רק תלך ותעמיק. אנחנו נהיה לעזר בכל דבר ועניין”.

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר