השריפה בחיפה (צילום: Jack Guez, AFP)
השריפה בחיפה (צילום: Jack Guez, AFP)

50 משפחות שדירותיהן נפגעו עדיין לא חזרו הביתה

השריפה הציבה אתגר שיקומי עצום בפני עיריית חיפה ומשרדי הממשלה. מתוך 150 משפחות שדירותיהן נפגעו באופן קשה, 50 עדיין מתגוררות בשכירות. 40 מיליון שקל הושקעו בשיקום החורשות, והיד עוד נטויה

פורסם בתאריך: 23.11.17 19:16

השריפה הגדולה שאירעה בחיפה בנובמבר אשתקד הכניסה לתוכנית העבודה העירונית מטלה לא צפויה – החזרת המצב לקדמותו מהר ככל האפשר בשלושה תחומים מרכזיים: פתרון לדיור שניזוק, שיקום מבני הציבור שנפגעו וחידוש שטחי החורש שעלו בלהבות.

השנה שחלפה מאז השריפה התאפיינה בפעילות מאומצת של המערכת העירונית, בסיועם של משרדי הממשלה הרלוונטיים ובראשם האוצר, להחזרת החיים למסלולם. בסיכום השנה ניתן לומר כי חלק ניכר מהפעולות כבר בוצעו בהצלחה, אך עדיין ממתינה לרשויות הציבוריות עבודה לא מעטה להשלמת פרויקט החזרה לשגרה.

לאחר השריפה נפתחו במס רכוש 2,019 הליכים לצורך קבלת פיצוי כספי לנזקי השריפה — החל מפגיעות מבניות קלות כגון פיח ותריסים שניזוקו ועד לנזק טוטאלי לדירות. לפי נתונים שמסרה השבוע העירייה, תמונת המצב נכון להיום מלמדת כי מתוך 150 משפחות שדירותיהן נפגעו באופן קשה שחייב בדיקות מבניות, 50 משפחות עדיין לא חזרו לדירותיהן והן מתגוררות בשכירות שהמקור למימונה הוא ממשלתי. מדובר ב־50 דירות שניזוקו בשריפה באופן קשה ביותר, ולכן שיקומן הוא הליך מורכב וממושך.

יש לזכור כי מיד לאחר השריפה היה מספר המשפחות שנזקקו לפתרונות דיור זמניים גדול הרבה יותר: 400 משפחות שוכנו בבתי מלון בשלב הראשון של ההתמודדות עם נזקי השריפה. העירייה ליוותה אז את השוהים בבתי המלון, ובכל אחד מהם הוצבו נציגים מטעמה שנתנו לתושבים ייעוץ באשר לזכויותיהם.

 

 

בעקבות השריפה נוצר צורך גם במתן מענה למבני החינוך שניזוקו במהלכה, ובהם שלושה גני ילדים שנשרפו בשכונות רמת בגין, רוממה החדשה ורמת ספיר. תחילה הועברו ילדי הגנים למרכזי הפעלה ולאחר מכן נפתחו עבורם גנים חלופיים. בהמשך השנה כבר סיימה העירייה לשפץ את הגנים שנשרפו, והילדים חזרו לכיתות הלימוד המקוריות שלהם. בית הספר היסודי רוממה בשכונת רוממה החדשה נפגע בשריפה בקומותיו התחתונות, ששיקומן המהיר אפשר לילדים לחזור לשגרת הלימודים.

בתחום שיקום שטחי החורשות והיערות הושקעו עד היום 40 מיליון שקל. לפי הערכת העירייה, עד לסיום הפרויקט לחידוש שטחי החורש תסתכם עלות הפעולות לתכלית זו ב־100 מיליון שקל במימונם של משרד האוצר והעירייה. השלב השלישי של הפרויקט, שיחל בשנת 2018 וההיערכות למימושו כבר החלה, יכלול שיקום של החורש בשולי אזורים בנויים בכרמל, ובכלל זה בוואדיות כמו אחוזה ורמז, במורדות רחוב לינקולן ובמדרונות הדרומיים של כביש פלימן-פרויד.

“בשטחי הוואדיות שבהם היה חורש טבעי מתבצעת העבודה בהדרגה בהתאם לתנאי השטח והטופוגרפיה, וזאת לצורך מניעת פגיעה בקרקע ומניעת בעיות סחף”, נמסר השבוע מהעירייה, “בשטחים אלה מתקיים מעקב אחר ההתחדשות הטבעית של הצומח, ולאחר החורף יינקטו פעולות לעידוד צמיחת עצים מקומיים כמו עצי אלון. באזורים אלו יימשכו העבודות כמה שנים, ובמהלכן תחודש הצמחייה עם מיני עצים, שיחים ועשבונים מן הבר”.

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר