משאית פינוי אשפה עירונית (צילום: דוברות עיריית חיפה)
משאית פינוי אשפה עירונית (צילום: דוברות עיריית חיפה)

בתי עסק יחויבו באגרה על פינוי אשפה עודפת

מועצת העיר חיפה אישרה חוק עזר עירוני חדש שישנה את הליכי פינוי האשפה לעסקים: אשפה בכמות בסיסית, שתחושב לפי פרמטרים כמו גודל העסק וסוגו, תפונה ללא תשלום. מעבר לכמות הבסיסית תידרש שקילה של האשפה

פורסם בתאריך: 6.5.18 14:35

חוק עזר עירוני חדש שאישרה מועצת העיר חיפה כולל רפורמה שצפויה לשנות מן הקצה אל הקצה את הליכי פינוי האשפה מבתי העסק בעיר. בהתאם לחוק, להליך המהיר יחסית המבוצע כיום לפינוי אשפה תוך ריקון כלי האצירה לתוך משאית יתווסף שלב נוסף – שקילתה של האשפה לצורך קביעת גובה אגרת פינויה שתטיל העירייה על בעל העסק. רק אם יתברר שלא ניתן לבצע את השקילה, יבוצע החיוב בדרך אחרת – בהתאם לנפח פחי האשפה.

החוק החדש הוכן בעקבות הליך משפטי שהתנהל בבית המשפט העליון אשר חייב קביעת אמות מידה לחישוב כמות אשפה בסיסית שהרשויות המקומיות יפנו מבתי עסק ללא עלות, בעוד שיתרת האשפה שמעבר לכמות הבסיסית תפונה על ידי העסקים ועל חשבונם או על ידי הרשויות המקומיות תמורת אגרה.

בחוק החדש נקבע כי כמות האשפה הבסיסית שתפנה העירייה מהעסקים ללא עלות תחושב לפי ארבעה מקדמים – מספר העובדים הקבועים בעסק, כמות פסולת התואמת שימוש ביתי לעובד, עידוד מיחזור ואבחנה בין סוגי העסקים. אשפה נוספת מעבר לזו הבסיסית מוגדרת כאשפה עודפת בחוק העזר, שבו נקבע כי היא תפונה בתשלום לפי תעריף קבוע. החוק לא מפרט מהם אמצעי השקילה ומי אחראי להבאתם, אך נקבע בו כי ככל שלדעת המפקח מטעם העירייה על יישום חוק העזר לא ניתן לשקול את האשפה המפונה ייעשה החיוב לפי אגרות שגובהן נקבע לפי נפח. בהיעדר שקילה התעריפים נעים בין 3.73 שקל לפח של 50 ליטר אשפה לבין 2,426.79 שקל לדחסן של 15 מ"ק.

 

 

חוק העזר החדש, שאמור להשפיע על כל חיובי אגרת פינוי אשפה שמשיתה העירייה על אלפי בתי עסק בחיפה, מחליף את חוק העזר הקודם בנושא פינוי אשפה מעסקים בחיפה שבמסגרתו ניתנו שתי אפשרויות לפינוי פסולת מעסקים – האחת היא פינוי עצמאי של הפסולת והשנייה היא פינוי על ידי העירייה תמורת אגרת פינוי אשפה. במסגרת אמות מידה שגיבשה העירייה בשנת 2012 נקבע כי נכס שיוכיח שהוא מפנה פחות מ-60 ליטר ביום לא יחויב באגרה, אך אמות המידה שנקבעו אז עוררו ביקורת ציבורית, לרבות פסק דין של בית המשפט המחוזי בחיפה לפיו "לא ייתכן שאותו רף מקסימלי של 60 ליטר ישמש כקריטריון לחיוב בפינוי עצמי גם לחנות בודדת וגם לבית מלון המשרת מאות אורחים מדי יום".

בדברי ההסבר לחוק העזר החדש ציינה העירייה: "שיעורי האגרות בחוק העזר החדש גבוהים אמנם משיעורי האגרות הישנים, אך התעריפים הישנים לא עודכנו שנים רבות כך שנוצרה שחיקה משמעותית ונגרמו הפסדים לעירייה. נוסף על כך, האגרות בחוק העזר החדש יחולו רק על פינוי אשפה עודפת, כאשר האשפה בכמות הבסיסית תפונה על ידי העירייה ללא תשלום. בכך מרחיבה העירייה באופן משמעותי את היקף השירות שניתן על ידה ללא תשלום למפעלים ולעסקים. נציין כי עסקים קטנים ייהנו מאוד משירות זה הואיל ולראשונה הם לא יצטרכו לשלם עבור פינוי פסולת משום שברובם מדובר בפינוי פסולת בכמות בסיסית בלבד. במובן זה תהיה הטבה לא מבוטלת לעסקים הקטנים. כמו כן, העסקים הגדולים יקבלו גם הם פינוי אשפה ללא תשלום והם ישלמו רק עבור הכמות העודפת".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר