תאונת דרכים (צילום: איתי מזור, דוברות מד"א כרמל)
תאונת דרכים (צילום: איתי מזור, דוברות מד"א כרמל)

המשטרה נעלמה מהכבישים, מספר ההרוגים עולה

784 בני אדם נפגעו בתאונות דרכים בחיפה בשנת 2017. גורמים מקצועיים מייחסים את העלייה במספר בתאונות הדרכים בעיר להיעדר נוכחות משטרתית בכבישים, למחסור בניידות ולכוח אדם שעסוק במשימות אחרות

פורסם בתאריך: 11.5.18 08:18

נתחיל בעובדות היבשות: 784 בני אדם נפגעו בתאונות דרכים בחיפה בשנת 2017, כאשר עשרה מהם נהרגו (מספר כפול בהשוואה לשנת 2016) ו־69 מהם נפצעו באורח קשה.

מעדויות של אנשי משטרה עולה עוד כי אין כמעט נוכחות של ניידות משטרה בתחומי העיר. לפי עדות שונות, בחיפה ובקריות מפטרלת ניידת משטרה אחת ולכל היותר שתיים. הסיבות לכך, כך נטען, הן הקצאת כוח אדם של שוטרים למשימות אחרות, סדרי עדיפויות שהביאו להפחתת הנוכחות והחלטות תקציביות שמתבטאות בין השאר באי תשלום עבור נסיעה שאינה דחופה במנהרות הכרמל.

את מצב הבטיחות בכבישי ישראל ניתן לנתח מכיוונים שונים – מספר התאונות, מספר הנפגעים או חומרת הפגיעות. הסיבות לתאונות הן קטגוריה מעניינת בפני עצמה, ולא מן הנמנע שמספר כלי הרכב משפיע על המצב, בדומה למספר הנהגים, או לגודלה של עיר. בניסיון למצוא מדד שישכלל את כל הנתונים הוחלט בעמותת אור ירוק לנתח את שיעור הנפגעים בתאונות דרכים לכל 1,000 אנשים בערים שבהן מתגוררים יותר מ־50,000 תושבים. בדיקה משוכללת כזו בחנה את נתוני התאונות בארץ בשנים 2017-2015 ב־33 הערים הגדולות בישראל שבהן מרוכזים רוב הנפגעים בתאונות דרכים.

ניתוח הנתונים של אור ירוק מצביע על כך שבחיפה נפגעו 2.5 בני אדם לכל 1,000 תושבים, ובסך הכל 2,131 נפגעים בשלוש השנים האחרונות. נתון זה מציב את העיר במקום הרביעי בארץ בשיעור הנפגעים בתאונות דרכים. במקום הראשון ברשימה בפער משמעותי נמצאת תל אביב-יפו שבה נפגעו 5,119 בני אדם בתקופה האמורה (ממוצע של 1,706 נפגעים לשנה).

אם מתעלמים ממספר התושבים נמצאת חיפה במקום השני בארץ עם 2,131 נפגעים בשלוש השנים שנבדקו – ממוצע של 710 נפגעים בשנה. במקום השלישי במספר הנפגעים נמצאת באר שבע עם 1,719 נפגעים באותה התקופה (573 נפגעים בממוצע בשנה), וחדרה במקום הרביעי עם של 824 נפגעים (ממוצע של 275 נפגעים בשנה).

בשכלול ביחס למספר התושבים נמצאת חיפה כאמור במקום הרביעי, כאשר לפי אותו השכלול תל אביב עדיין מובילה ואחריה חדרה ובאר שבע.

 

 

נתוני אור ירוק המבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מעידים כי בחיפה נפגעו בעשור האחרון (2017-2008) 9,553 בני אדם בתאונות דרכים, כאשר 97 מהם נהרגו ו־632 נפצעו באורח קשה.

“בכל הארץ יש כיום רק כ־200 ניידות משטרה במקום 450 כפי שהחליטה הממשלה”, אומר מנכ”ל עמותת אור ירוק ארז קיטה, “התוצאה הישירה היא פחות אכיפה ופחות הרתעה. במקומות שבהם יש משטרה אנו עדים לירידה בתאונות הדרכים. לכן חייבים לחזק את האכיפה למען הגברת הבטיחות, בעיקר ברחובות האדומים ובצירים המסוכנים, ולעודד יותר ויותר אזרחים להצטרף למערך המתנדבים של המשטרה כדי לסייע בצמצום מספר התאונות והנפגעים”.

לדבריו של קיטה, “הנתונים המראים עלייה במספר ההרוגים בחיפה ובתחום העירוני בכלל הם מדאיגים ומצביעים על כך שחסרה אכיפה משמעותית ובולטת שתרסן נהגים עבריינים ומתפרעים ותצמצם תופעות המובילות לתאונות דרכים”.
מהמשטרה נמסר בתגובה: “אנו דוחים את הטענות כי בחיפה ובקריות פועלות ניידת אחת או שתיים לכל היותר לאכיפת התנועה. מסיבות ברורות לא נפרט את סדרי הכוחות המופעלים, אך יש להדגיש כי תשומת הלב של שוטרי התנועה מתמקדת בראש ובראשונה בעבירות מסכנות חיים ולפי תעדוף אשר נגזר מגורמי סיכון ולפי הערכות מצב שבועיות. קיימת עלייה משמעותית באכיפה נגד עבירות שמסכנות הולכי רגל, בדגש על אי מתן זכות קדימה. ניתוח של תאונות הדרכים בחיפה ובקריות מראשית השנה מגלה כי לעומת שישה הרוגים בחודשים ינואר-מאי בשנה שעברה, בתקופה המקבילה השנה יש אפס הרוגים. כמו כן, באותה התקופה חלה ירידה של 20 אחוז בתאונות הקשות שבהן היו מעורבים רכבים דו גלגליים ממונעים”.

 

עלייה של שבעה אחוזים במספר התאונות

תאונות דרכים: בחיפה אירעו בשנת 2017 495 תאונות דרכים – עלייה של שבעה אחוזים בהשוואה לשנת 2016 שבה אירעו בעיר 460 תאונות ועלייה משמעותית עוד יותר של 20 אחוז בהשוואה לשנת 2015 שבה אירעו בעיר 410 תאונות דרכים.

מעורבות של נהגים צעירים: בחיפה אירעו בשנת 2017 138 תאונות דרכים שבהן היה מעורב נהג צעיר (גילאי 24-15) – עלייה של 26 אחוז בהשוואה לשנת 2016.

היפגעות של רוכבים: בחיפה נפגעו 58 רוכבי אופנועים וקטנועים בשנת 2017 – עלייה של חמישה אחוזים בהשוואה לשנת 2016. מתוך סך הנפגעים נהרג אדם אחד.

היפגעות של הולכי רגל במעברי חצייה: בחיפה נפגעו בשנת 2017 134 הולכי רגל בעת שחצו מעבר חצייה, שלושה מהם נהרגו. בשנת 2016 היה מספר הנפגעים זהה, ובכך היו אלה שנתיים ברציפות שבהן מספר הנפגעים היה הגבוה ביותר בעשור האחרון.

 

תאונה בצומת דולפין (צילום: מוטי כהן)

תאונה בצומת דולפין (צילום: מוטי כהן)

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אין משטרה כבר שנים רבות, פעם היה שוטר מקוף ואחר כך נשאר רק קוף.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר