נחל הקישון (צילום: ירון קמינסקי)
נחל הקישון (צילום: ירון קמינסקי)

בגלל הבצורת: מי מעיינות יוזרמו לקישון

במסגרת התוכנית האסטרטגית להתמודדות עם הבצורת הפוקדת את משק המים הישראלי בחמש השנים האחרונות קבעה הממשלה כי תשוקם זרימת המים בשבעה נחלים בצפון, ובהם הקישון

פורסם בתאריך: 11.6.18 08:14

במסגרת התוכנית האסטרטגית להתמודדות עם הבצורת הפוקדת את משק המים הישראלי בחמש השנים האחרונות קבעה ממשלת ישראל כי תשוקם זרימת המים בשבעה נחלים בצפון, ובהם נחל הקישון. הנחלים הנוספים הם בצת, געתון, נעמן, עינן, ציפורי וחדרה.

התוכנית אושרה אתמול (ראשון) בישיבת הממשלה שבהחלטתה צוין כי מטרת המהלך היא "להתמודד עם המחסור הקשה במשק המים הטבעיים במדינת ישראל". לצד פעולות כמו הגדלת כמות המים המותפלים, עידוד החיסכון במים וזירוז הליכים בפיתוח משק המים, כוללת התוכנית פרויקט לשיקומם של שבעת הנחלים הצפוניים במטרה למנוע את התייבשותם ולתגבר את זרימת המים בהם. את הפרויקט יזם משרד האנרגיה, ובגיבושו שותפים רשות המים, המשרד להגנת הסביבה ורשות הטבע והגנים.

דברי ההסבר להחלטת הממשלה מפרטים את הצורך בתוכנית האסטרטגית ומסבירים מדוע בתחום שיקום הנחלים הוחלט לשים דגש על הנחלים בצפון: "רצף נדיר של חמש שנות בצורת חריגות מביא את משק המים בפני הצורך לבצע התאמות דחופות בתוכנית ייצור המים ובתוכנית הפיתוח הנגזרת ממנה. הפגיעה העיקרית של מיעוט המשקעים היא באזור הצפון. המחסור במים בשנה הנוכחית הוא הגדול ביותר ב-100 השנים האחרונות. זהו מצב קיצוני מבחינת מקורות המים הטבעיים, ואילולא פעילות הממשלה בעשור האחרון בהקמת מתקני התפלה, בהשבת מי קולחין, בהקטנת פחת המים במגזר העירוני ועוד, המצב היה חמור לאין שיעור".

פרויקט שיקום זרימת המים בנחלים, שיושלם עד לסוף שנת 2023, מתבסס על צמצום הפקת מים מהמעיינות הסמוכים לנחלים לטובת זרימתם הטבעית בנחלים ועל הקטנת היקף שאיבת המים בקידוחים שעלולים להקטין את שפיעת המעיינות. מי המעיינות הם מים טבעיים המשמשים בעיקר למטרות חקלאיות, והחלטת הממשלה קובעת מתווה שיאפשר "שחרור לטבע" של מי מעיינות, כלומר הזרמתם אל הנחל, וזאת תוך מתן מענה חליפי לצרכים החקלאיים.

 

 

נחל הקישון מתאפיין כיום בכמויות קטנות של מים הזורמות בו כתוצאה מהשימוש במי המעיינות הסמוכים אליו באזור העמקים ועקב מיעוט הגשמים. בהחלטת הממשלה צוין כי כמעט ולא זורמים כיום מים טבעיים בנחל, ולכן נקבע כי ישוחררו אליו מים מכמה מעיינות לאורכו באזור העמקים, ובהם מעיינות נחל קיני, מעיין יצחקיה ומעיינות נוספים באזור היוגב ובאזור נהלל. כמות המים שתשוחרר לנחל היא 3.4 מיליון מטר מעוקב בשנה, ובמקומה יסופקו לצרכים חקלאיים מי מערכת של חברת מקורות או מי קולחין מהמכון לטיהור שפכים בחיפה.

מנכ"לית רשות נחל הקישון שרון נסים: "אנו מברכים על התוכנית שאושרה בממשלה. יש חשיבות רבה לשחרור המעיינות לנחל הקישון. המעיינות הם חלק מסביבת הנחל, ומימיהם הם טבעיים לחלוטין. ניסיון העבר מלמד שלהזרמת מים טבעיים לנחל יש השפעה חיובית על החיים בו".

 

נחל הקישון (צילום: חגי פריד)

נחל הקישון (צילום: חגי פריד)

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. קובי

    611 מילימטר ירדו השנה באיזור חיפה.. איפה הבצורת? זה מעל הממוצע.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר