חשמול הרכבת באזור פארק הכט (הדמיה: גרינשטיין הר גיל אדריכלות נוף)
חשמול הרכבת באזור פארק הכט (הדמיה: גרינשטיין הר גיל אדריכלות נוף)

חשמול הרכבת הותנה בהשלכות החזותיות של הפרויקט

הוועדה לתשתיות לאומיות במשרד האוצר התנתה את המשך הביצוע של חשמול מערך המסילות הארצי בכך שרכבת ישראל תציג לה נתונים על ההשלכות החזותיות של הפרויקט, שיכללו בחינה של אמצעים לשיפור חזותי של מרכיבי החשמול

פורסם בתאריך: 7.8.18 17:24

הוועדה לתשתיות לאומיות במשרד האוצר (הוות"ל) התנתה את המשך הביצוע של חשמול מערך המסילות הארצי של הרכבת בכך שחברת רכבת ישראל תציג לה נתונים בדבר ההשלכות החזותיות של הפרויקט, שיכללו בחינה של אמצעים לשיפור חזותי של מרכיבי החשמול. ההחלטה עשויה להיות רלוונטית לחיפה אם יישום הפרויקט בתחומה יקדים את מימוש הפרויקט למנהור המסילות בעיר.

החלטת הוות"ל התקבלה בעת דיון ביוזמה להתקנת אלמנט להזנת המסילה מתחנת ההשנאה הרכבתית באזור לוד. המקטע שמקודם כעת לביצוע במסגרת פרויקט החשמול הוא מקטע תל אביב-ירושלים, אך בהחלטתה לאשר את האלמנט להזנת המסילה, שהתווסף לפרויקט החשמול המאושר, כבר הביטה הוות"ל קדימה לעבר שלב היישום של מקטעי מסילות נוספים המיועדים לחשמול.

במסגרת תוכנית החשמול, שיוזמת רכבת ישראל ואשר אושרה לפני כארבע שנים, יותאמו להפעלת רכבות בחשמל 420 ק"מ של קווי מסילות קיימים ומתוכננים, ובהם מסילת החוף בחיפה. פרויקט החשמול צפוי להגדיל את מהירות הרכבות, לתגבר את תדירותן ולהפחית את זיהום האוויר ואת הרעש שהן מייצרות. התוכנית כוללת הקמת עמודי חשמול ו-14 תחנות השנאה רכבתית לאורך המסילות – אחת מהן באתר התחזוקה והתפעול של הרכבת סדנאות אפרים הסמוך למתחם חוצות המפרץ.

 

 

בהחלטת הוות"ל ניכר חשש מפגיעה חזותית של מערך החשמול שכולל רצף של עמודים לאורך המסילה ומתיחת חוטי חשמל ביניהם. הוות"ל ציינה כי היא רואה במקטע תל אביב-ירושלים פיילוט "שאין באישורו משום אישור גורף להמשיך בחשמול קווים נוספים, כולל אלה שבתוכנית החשמול", ולכן "לצורך קידום מערכת החשמול לקווים עתידיים, הוועדה מורה ליזם להציג בדיקה מקיפה שתכלול בחינה השוואתית עם הנעשה בחו"ל, בחינת התפישה התכנונית הכוללת של רצועת המסילה על מרכיביה הנצפים השונים בעלי ההשפעה החזותית כולל בתחנות, בחינת אמצעים לשיפור חזות (צורה, מיקום ותכיפות) של מרכיבי החשמול ובחינת התכנון העתידי של מערך החשמול של הרכבות, כולל המהירות". יצוין כי בדברי ההסבר לתוכנית החשמול צוין כי "מערך החשמול מטופל בראייה של השתלבות סביבתית-אדריכלית".

בחיפה השאלה הגדולה היא אם פרויקט החשמול יקדים את פרויקט מנהור המסילות. גם פרויקט המנהור אמור לכלול מסילות מחושמלות אך הוא רחוק מאוד מאישור, בעוד שליישום תוכנית החשמול כבר קיימת כאמור תוכנית מאושרת.

ראש העיר חיפה יונה יהב מסר בתגובה: "הובלתי מאבק נגד החשמול העילי של המסילה לנוכח החשש שביצועו יחמיר את חיץ המסילה הקיימת בין העיר לים, ולשמחתי ההסכמים שנחתמו בין עיריית חיפה למדינה מבטיחים מקור מימון למנהור המסילות ולהסרת החיץ. כמו כן, יש לנו הבנות עם מנכ"ל רכבת ישראל על כך שעד לאישור תוכנית המנהור לא יותקן חשמול עילי פרוביזורי. אם בכל זאת יקודם מהלך כזה, התגובה של העירייה תהיה התנגדות נחושה ביותר לבלימתו".

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. צביקה

    מחושמל או לא, יש להוסיף זוג פסים שלישי לאורך כל הקטע מעתלית עד תחנת מוצקין.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר