דיון בבית המשפט העליון (צילום: אמיל סלמן)
דיון בבית המשפט העליון (צילום: אמיל סלמן)

פרשנות משפטית: בג"ץ עשוי להתערב ולשנות את הפסיקה

עו"ד שחר הופמן, העוסק בדיני בחירות, אומר כי בית המשפט המחוזי פסק לפי לשון החוק שהיא ברורה. עם זאת, בג"ץ עשוי להשתכנע לקבל פרשנות רחבה יותר ולמנוע את הפגיעה בזכות לבחור ולהיבחר

פורסם בתאריך: 18.10.18 11:41

פסילתו של מועמד מטעמים טכניים מהווה פגיעה בזכותו להיבחר ובזכותם של התושבים לבחור, ותוצאתה היא קשה ללא קשר לעמדה הפוליטית או לתמיכה במועמד זה או אחר. ניתן היה למנוע בקלות את הסיטואציה המביכה הזו לד"ר עינת קליש רותם, לרשימתה חיים בחיפה ולמפלגת העבודה אילו מי שנדרש לכך היה פועל בהתאם ללשון החוק ולהוראות הברורות – כך לפי פסק הדין – שהוצגו לנציגי מפלגת העבודה עוד קודם להגשת הרשימות. עם זאת עולה השאלה אם בית המשפט יכול להצליח היכן שאלף חכמים נכשלו ו"להוציא את האבן מהבאר".

בית המשפט המחוזי פסק לפי לשון החוק. לשון החוק היא ברורה וקובעת כי מפלגה יכולה להציג רק רשימה אחת בבחירות, ואילו בחיפה הציגה מפלגת העבודה שתי רשימות – את אוהבי חיפה בראשותו של ישראל סביון ואת חיים בחיפה בראשותה של קליש רותם – ומשכך פסל בית המשפט את שתי ההגשות הללו. מדוע אפוא לא נפסלה גם רשימת אוהבי חיפה? מכיוון שהיא הוגשה בהתאם לחלופה נוספת – צירוף חתימתם של 200 בוחרים. אילו חיים בחיפה היתה מגישה אף היא 200 חתימות של בוחרים אחרים היא לא היתה נפסלת.

 

 

בית המשפט המחוזי דחה הצעות שונות שטענו באי כוחה של קליש רותם לפרשנות מרחיבה של הסעיף – פרשנות שתאפשר הכרה ואישור של הרשימה. בהתאם להלכות של בית המשפט העליון במקרים מהעבר, שבהם נדחו עתירות לתיקונים והשלמות בעניינים דומים, נקבע כי לא ניתן לתקן או להוסיף כעת לרשימות חתימות או לשנות את זהות בא כוח הרשימה, וכיוצא באלה שינויים שהיו פותרים את הקושי של כפל הרשימות מטעם מפלגת העבודה.

על אף שלפי לשון החוק פסק הדין של בית המשפט המחוזי הוא סופי ואין עליו זכות ערעור, עומדת לבית המשפט הגבוה לצדק הסמכות להתערב בפסק דין של בית משפט מחוזי, אך סמכות זו מופעלת במקרים חריגים ונדירים בלבד. יש להניח כי קליש רותם ורשימת חיים בחיפה יפנו לבג"ץ וינסו לשכנע אותו בטענות שונות שניתן וצריך לאשר את רשימתה. טענה אחת שיש להניח שתועלה היא כי לנוכח אישורה של רשימתו של סביון לפי חלופה אחרת, למעשה נותרה רק רשימה אחת "מטעם" מפלגת העבודה – רשימתה של קליש רותם. נותר אפוא לחכות ולראות אם בית המשפט העליון ישתכנע לקבל פרשנות רחבה יותר ויכשיר את רשימת חיים בחיפה.

 

הכותב הוא עו"ד במשרד עוה"ד בן ארי, פיש, סבן ושות', ועוסק בדיני בחירות

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

10 תגובות
  1. ירון הולדשטיין

    אבוי לנו אם לא נוכל להצביע לעינת קליש רותם לראשות העיר חיפה!

  2. גגגגגגגגגגגגגגגגגגגגגג

    רק במקרים חריגים ביותר – חיפה הינה העיר השלישית בגודלה בישראל, והכי גדולה מצפון לתל אביב. היא מרכזית בהתנהלותו היומיומית של מחוז חיפה ואינטגרלית לתפקודו של מחוז הצפון. לא ייתכן ורשלנות ו/או התערבות פושעת של מפלגה כזו או אחרת תשפיע על יכולת התושבים להביע את קולם ולבחור במועמדים ולהיבחר בעצמם. עינת קליש הייתה יכולה להיות כל אדם אחר; אדם שרץ לראשות עיר, נלקח תחת חסותה של מפלגה או ארגון, והחסות הזאת הביאה לפסילתו. זוהי מציאות עגומה שבאה נגד עקרון שלטון העם.

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    חברה אם קליש נפסלת מצביעים לעציוני או זלצמן בשום אופן לא נמנעים אחרת ניקבר עם הקטסטרופה שנקראת יהב
    ררק לאאאאאאא יהב

  4. בג"צ לא עובד בשירות אף מועמד

    מסכן הפרשן הזה – כתב את הדברים כמה שעות לפני שבג"צ דחה את העתירה של יוליה שטראים
    העתירה של שטראים הייתה בעלת הרבה יותר סיכוי מזו של קליש, היא בסך הכל לא רשמה מספיק אנשים..
    נראה שבג"צ לא מתכוון להתערב בהחלטות המחוזי שכבר נומקו והתבססו על נסיון התחכמות של קליש וגבאי.

  5. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    זו לא פרשנות, זה עורך הדין שמייצג את קליש בעתירה ולא פרשן חסר פניות. ראוי היה לציין את זה.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר