סדר ט"ו בשבט רב תרבותי (צילום: דנה כהן)
סדר ט"ו בשבט רב תרבותי (צילום: דנה כהן)

מתנ"ס ליאו באק חגג ט"ו בשבט בשלוש שפות

מתנ"ס ליאו באק קיים סדר ט"ו בשבט במועדון מיל"ב בקרית שפרינצק, ועשה זאת בעברית, ברוסית ובערבית. עורכת הסדר הרבה נעמה דפני קלן: "אנחנו מחפשים הזדמנויות שבהן הדת והתרבות מהוות גשר בין אנשים"

פורסם בתאריך: 21.1.19 15:21

מתנ״ס ליאו באק ומועדון הגמלאים מיל"ב במערב חיפה ציינו את ט"ו בשבט בסדר חג שנערך בשלוש שפות – עברית, ערבית ורוסית. הסדר התקיים במועדון מיל"ב בקרית שפרינצק והשתתפו בו תושבים משכונות מערב העיר. את הטקס הנחתה הרבה נעמה דפני קלן מקהילת אהל אברהם בליאו באק, והוא עמד בסימן השמירה על הטבע.

דפני קלן: "אנחנו תמיד מחפשים את ההזדמנויות שבהן הדת והתרבות מהוות גשר בין אנשים, וט"ו בשבט הוא אחד מההזדמנויות מאלה. זו גם הסיבה שהקטעים והשירים בסדר היו בשפות שונות. זו השנה השנייה שאנחנו מציינים את האירוע במשותף עם תושבי מערב העיר, ומגיעים אליו גם תושבים שאינם יהודים".

 

 

לדבריה של דפני קלן, מקור סדר ט"ו בשבט הוא קבלי, אך המניע של המתנ"ס לקיים אותו מגיע מכיוון אחר: "בשנים האחרונות, עם הגברת המודעות לנושא איכות הסביבה ולנושאים הירוקים וכחלק מתנועת ההתחדשות היהודית בארץ ישראל, התחילו לארגן סדרי ט"ו בשבט ללא קשר לרעיון הקבלי. אנחנו חוגגים את חג הטבע ומציינים את האחריות שלנו לשמור על הסביבה, ואת הצניעות שנדרשת מאיתנו, בני האדם, לא להרוס ולא להשחית אלא לקחת אחריות ולתקן. המילה סדר נלקחה מסדר פסח כניסיון להגיד שיש פה ארוחה עם מאכלים טקסיים. היום המנהג הזה נפוץ בכל העולם היהודי".

לא הזכרת את אכילת הפירות הנהוגה בחג. האם האלמנט זה כבר לא רלוונטי?

"הייחודיות של סדר ט"ו בשבט היא לא בכך שאוכלים פרות טריים ויבשים אלא בכך שיש לנו עולם אחד והוא משותף לכולנו. המועד עצמו הוא כמובן יהודי, אבל עומק החג והמחויבות של בני האדם לטבע ולסביבה הם אוניברסליים".

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. תתביישו

    טו בשבבט זה חג ציוני ישראלי.
    זה לא חג ערבי ותפסיקו לדרוך על חגי ישראל ולשבש לציבור את הדעת, 23 אלף חללים מתהפכים על הגנת מולדת העם היהודי שהוא בטו בשבט רומס את כבודם וזכרם.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר