מסילת הרכבת בחיפה (צילום: רמי שלוש)
מסילת הרכבת בחיפה (צילום: רמי שלוש)

דיון ציבורי על שיקוע מסילות הרכבת בחיפה

הדיון, שייערך במוזיאון לאדריכלות על שם מוניו גיתאי וינרויב יכלול שתי הרצאות: האחת בנושא הצעת תכנון לשיקוע המסילות, והשנייה שתציג תמונת מצב של המאבק לשיקוע המסילות

פורסם בתאריך: 18.4.17 16:09

דיון ציבורי בסוגיית שיקוע מסילות הרכבת בחיפה יתקיים מחר (רביעי) בערב במוזיאון לאדריכלות על שם מוניו גיתאי וינרויב בשדרות הנשיא 135 במרכז הכרמל. הדיון יכלול שתי הרצאות – האחת של האדריכל יוסי פרחי בנושא הצעת תכנון לשיקוע המסילות, והשנייה של חברת מועצת העיר מסיעת חיים בחיפה האדריכלית ד"ר עינת קליש רותם שתציג תמונת מצב של המאבק לשיקוע המסילות. בתום ההרצאות יתקיים שלב השאלות והדיון.

תוואי המסילות בחיפה הוא באורך של כ-20 ק"מ, כאשר שבעה ק"מ מהם – מתחנת הרכבת חוף הכרמל ועד לבית המכס בעיר התחתית – עוברים במקטעים בעלי רגישות גבוהה על קו החוף ויוצרים חיץ בין העיר לים. במסגרת החלטתה לאשר את תוכנית המתאר הארצית לפיתוח חזית ים עירונית במערב נמל חיפה קבעה המועצה הארצית לתכנון ובנייה בתחילת אוגוסט כי את שיקוע מסילות הרכבת שמאפשרת התוכנית בעיר התחתית – לאורך שני ק"מ מבית המכס ועד לקצה שדרות בן גוריון – ניתן יהיה לבצע רק אם הוא יוטמע בתוכנית התשתית הלאומית להכפלת מסילות הרכבת (תת"ל 65), שבמסגרתה יוכפלו מסילות החוף משתי מסילות לארבע מסילות לאורך 85 ק"מ מתחנת לב המפרץ לקיבוץ שפיים.

עמדתה של עיריית חיפה היא כי יש לשקע את מסילת הרכבת בעיר התחתית בהתאם להסכם שנחתם בינה לבין משרד האוצר ורשות מקרקעי ישראל (רמ"י), ומשדרות בן גוריון יש להעביר את המסילות מתחת לפני הקרקע לכיוון שכונת קרית אליעזר ומשם לתוך ההר עד ליציאתן בתחנת הרכבת חוף הכרמל.

חשוב לציין כי שיקוע המסילות בעיר התחתית הוא חסר משמעות ללא פינוי מערב הנמל מפעילות נמלית והפיכתו לחזית ים עירונית עם מסעדות ובתי קפה לאורך קו המים, אך בשלב זה מימוש הפינוי מוטל בספק גדול.

להסרת חיץ המסילות בחיפה קיימות חלופות נוספות, ובהן הצעתה של קליש רותם אשר כוללת חלופה מעודכנת לתוואי מסילות מזרחי אלטרנטיבי לתוואי מסילות החוף. בחיפה אמנם רואים בתוכניתה של רכבת ישראל להכפלת המסילות הזדמנות לבטל את חיץ המסילות הקיים בין העיר לחופיה, אבל בשנה שעברה הלכה והתבססה לה החלופה שממנה חוששים תושבי העיר – הכפלת המסילות בתוואי הקיים והעילי משדרות בן גוריון ועד תחנת חוף הכרמל.

על כך ניתן ללמוד מפרוטוקול דיון שנערך במטה מינהל התכנון של משרד האוצר בסוף ספטמבר. בדיון אמר הסמנכ"ל לפיתוח תשתיות ברכבת ישראל ראובן קוגן כי שתיים מהחלופות שעל הפרק – העתקת המסילות לתוך מנהרה בתוך ההר בחיפה תוך פינוי קו החוף, והכפלת המסילות על פני הקרקע בתוואי הקיים – "הן אפשריות מבחינת הרכבת ולכל אחת מהן היתרונות והחסרונות שלה", אך הדגיש את הקשיים של חלופת המנהור, ש"מבחינה תקציבית הוא יקר משמעותית מהכפלה בתוואי הקיים".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר