מכונית אוטונומית (צילום: Christopher Goodney, Bloomberg)
מכונית אוטונומית (צילום: Christopher Goodney, Bloomberg)

דרושים: מתנדבים לנסיעה ברכב אוטונומי

שלושה חוקרים מהטכניון יפתחו ב־27 באוקטובר ניסוי של שלושה שבועות המדמה נסיעה ברכב אוטונומי. לצורך הניסוי נדרשים 50 מתנדבים חיפאים בעלי משפחות עם ילדים עד גיל 18. פרופ’ יורם שיפטן: “אנחנו רוצים לראות כיצד רכבים אוטונומיים ישפיעו על הרגלי הנסיעות של האנשים”

פורסם בתאריך: 11.10.19 07:56

ביום ראשון, 27 באוקטובר, יחל בחיפה ניסוי חדשני אשר מדמה נסיעה ברכב אוטונומי. את הניסוי, שעל מימונו מופקדת הקרן הלאומית למדע, ייערך על ידי פרופ’ יורם שיפטן, ד”ר איילת גל צור וניר שחר – חוקרים במכון לחקר התחבורה בטכניון. כעת מחפשים השלושה 50 מתנדבים חיפאים בעלי משפחות עם ילדים עד גיל 18 שיסכימו להשתתף בניסוי.

במסגרת הניסוי יקבלו המתנדבים רכב עם נהג שידמה נסיעה ברכב אוטונומי שיסיע אותם למחוזות חפצם. לצורך הניסוי הורחבו גבולות המחקר עד לנשר במזרח ולטירת כרמל בדרום, כך שהמתנדבים יכולים להגיע גם משתי הערים הללו. בכל מקרה, התנאי הבסיסי להשתתפות בניסוי הוא עבודה בחיפה.

שיפטן: “אנחנו רוצים לראות כיצד רכבים אוטונומיים ישפיעו על הרגלי הנסיעות של האנשים. מכיוון שכיום אין רכבים כאלה שנוסעים באופן חופשי על הכבישים, אנחנו עורכים מעין הדמיה אנושית. הרכבים שמשתתפים בניסוי יתנהגו ממש כמו רכב אוטונומי. הם יורידו את הנוסעים ויאספו אותם”.

איך יכול רכב אוטונומי להשפיע על הרגלי הנסיעה?

“יש השערה שלפיה כשאנשים לא יצטרכו לנהוג הם ייסעו יותר, כי הם לא ייאלצו לחפש חניה. בטווח הארוך אולי אנשים יעברו לבית יפה יותר בפרבר, כי אם אתה לא נוהג תוכל לנצל את זמן הנסיעה לעבודה. מנגד ייתכן שאנשים יבחרו לגור במרכז העיר, כי אתה לא תצטרך לחנות את הרכב בעצמך”.

שחר: “זהו ניסוי מהפכני. זה כמו שלפני 28 שנה נתנו לנסיין מכשיר טלפון נייד שדימה טלפון חכם כדי לנסות ולדמות איך הוא ישתמש בו בפועל. למי שמפתח טכנולוגיה אין יכולת לנבא איך היא תשפיע על הציבור כי זה מורכב מאוד, וכך גם עם המכונית האוטונומית. לאן אנשים ייקחו את זה? זה תלוי בהרבה דברים שקשה לצפות אותם”.

לדבריהם של החוקרים, שינויים טכנולוגיים וחברתיים ישפיעו על אורח חיים בעתיד. “ובכל זאת”, אומר שיפטן, “אנחנו מעוניינים כבר עכשיו לראות ולהבין איך האנשים של ימינו ינהגו עם רכב אוטונומי, ואנחנו נותנים להם להתנסות בזה”.

 

פרופ' יורם שיפטן

פרופ' יורם שיפטן

 

 

נוסף על כך, במסגרת הניסוי יבדקו שיפטן, גל צור ושחר היבטים נוספים של ניהול תחבורה חכמה. בשנה האחרונה הם שקדו על הכנת המחקר וגייסו נהגים, אנשי צוות, מוקדנים ואנשים לסיוע בגיוס מתנדבים.

מהם התנאים להשתתפות בניסוי?

שחר: “אנחנו מחפשים משפחה עם ילד אחד לפחות ושיש לה רכב אחד לפחות שבו המתנדב נוסע לעבודה. מדובר בעבודה יומית, כלומר נסיעה בבוקר למקום העבודה בשעות פחות או יותר קבועות, וחזרה הביתה עם הרכב. ניתן בדרך לעשות עוד דברים, אבל זהו הדפוס. דרישה נוספת מהמתנדבים היא שהרכב שלהם בזמן העבודה נמצא בחניה והם לא משתמשים בו כחלק מעבודתם”.

האם יש הגבלה באשר לסוג המשפחה?

“לא. אנחנו מחפשים מתנדבים שחיים בזוגיות תחת קורת גג אחת, עם לפחות ילד אחד מתחת לגיל 18”.

שיפטן: “באופן אידיאלי היינו רוצים לקיים את הניסוי עם קבוצות שונות, אבל בגלל מגבלה תקציבית בחרנו בקבוצה הומוגנית משפחה עם ילדים”.

הניסוי יארך שלושה שבועות מיום מראשון ועד ליום חמישי, ובכל תקופת הניסוי יוצמד לרכב מכשיר GPS נייד.

בשבוע הראשון תתבצע הנסיעה ברכב המשפחתי, בשבוע השני יקבלו המשתתפים רכב משפחתי קטן עם נהג, עם דלק ועם ביטוח, ובשבוע השלישי תחזור המשפחה לנהוג ברכבה הפרטי.

שחר: “בשבוע הראשון נתעד את המסלול היומי של הרכב – כמה הוא נסע ובאלו שעות – ונבחן את צריכת הדלק. בשבוע השני תקבל המשפחה רכב, והנהג לא יתערב בדבר מלבד נהיגה. הממשק מול הרכב יתבצע דרך אפליקציה בטלפון הנייד ולא מול הנהג. אנחנו רוצים לראות מה קורה לדפוס הנהיגה של המשפחה, עם הרכב נסע יותר או פחות ואם היה שינוי בשעות השימוש. בשבוע השלישי נלמד אם יש שינוי בדפוסי הנהיגה כתוצאה מהנסיעה ברכב האוטונומי”.

הניסוי אמור להסתיים ב־19 בדצמבר, שהוא יום חמישי האחרון שלפני חופשת חג החנוכה בבתי הספר, כך שעד אז 50 המתנדבים אמורים לסיים את הניסוי.

שחר: “אנחנו מבקשים מכל המתנדבים בשלושת השבועות הללו שישימו לב שלא מתוכננת להם איזושהי נסיעה חריגה מחוץ לחיפה, ובטח שלא לחו”ל”.

שיפטן: “אנחנו רוצים שהמתנדבים ייסעו כאילו הם לא משתתפים בניסוי כלשהו אלא בהתאם לצורכיהם ולרצונותיהם, כאילו הרכב האוטונומי הוא חלק משגרת חייהם באותו השבוע. אנחנו מקווים שתוצאות הניסוי יקדמו את המחקר בנושא השפעת הרכב האוטונומי על התנהגות האנשים ואת המחקר הבין לאומי בנושאים הקשורים לרכב האוטונומי ולתחבורה חכמה”.

למעוניינים, הטלפון של מוקד הגיוס הוא 052-2313752

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

5 תגובות
  1. הנרי פ.

    האייפון הראשון לא יצא לפני 28 שנה, אלא לפני 12 שנה.
    אבל בטח הפרופסור בכוונה שם את הפיתיון הזה לראות אם אנחנו מרוכזים.

  2. ניסוי הזוי ללא פרמטרים בסיסיים

    המרכז לחקר התחבורה לא קיים ולא מוציא כמעט פרסומים.
    זו אחת הסיבות שהפקולטה להנדסה אזרחית, סביבתית, תחבורה, חקלאית (ועוד מה שיזרקו לתוכה) יורדת בדירוג.
    הניסוי הזה לא מדמה רכב אוטונומי כי אף אחד לא יודע איך ייראה ומה יוכל לבצע רכב כזה.
    למשל אם רכב כזה יציע לכם מושבים אחד כלפי השני לנהל ישיבות, אז תשתמשו בו אחרת מאשר אם תשבו אחד אחרי השני.
    ואף אחד לא יודע מה תהיה העלות של נסיעה ברכב כזה. אתם תשתמשו במונית אחרת אם היא תעלה 10 או 25 שקל לנסיעה, נכון?
    אבל אני לא מצפה מפרופסור כל כך מכובד להבין שהניסוי שלו מיותר.

  3. מה אוטונומי במונית?

    נסיעה עם נהג לאן שירצו? לא קוראים לזה מונית?
    וזה כבר קיים היום בשפע.

  4. גיל

    ניסוי חרטא יקח 20 שנה כביש זה לא סופר שמכונה תוכל להחליף זה מורכב ממש

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר