מערכת וילון האוויר (צילום: דוברות הטכניון)
מערכת וילון האוויר (צילום: דוברות הטכניון)

המערכת שמגנה על צוותים רפואיים מפני הידבקות בנגיפים

הטכניון והקריה הרפואית רמב"ם פיתחו וילון אוויר - מערכת שמולבשת על הראש, מהווה מסיכת הגנה, מזרימה אוויר שמפריד בין איש הצוות הרפואי לסביבה ומונע הדבקה טיפתית. ד"ר רונן זלץ מרמב"ם: "זו מערכת מדהימה שגם מקררת ומונעת הצטברות של אדים וגם מקלה באופן משמעותי על הטיפול בחולים"

פורסם בתאריך: 16.4.20 16:11

הטכניון והקריה הרפואית רמב"ם פיתחו וילון אוויר אשר מגן על אנשי צוות רפואי מפני הידבקות בנגיפים. מדובר במערכת אקטיבית שמולבשת על ראשו של איש הצוות ומזרימה אוויר מאזור המצח ומטה, כך שנוצר מעין וילון אוויר אשר מפריד בינו לבין הסביבה שבה עלול להימצא נגיף. האוויר מגיע ממפוח אשר צמוד למותניים, זורם בצינור שעולה לאזור המצח ונפלט מחרירים במניפה ייעודית המקובעת למצח. במניפה יש חריץ שלתוכו נכנס שקף דק המהווה מסיכת הגנה (משקף).

לדבריהם של המפתחים, מערכת זו נותנת מענה לשתי בעיות שהעלו צוותים רפואיים בישראל ובעולם – הראשונה היא שבתוך המיגון המלא מצטבר חום גוף אשר יוצר אדים על משקפי המטפלים ומקשה על הטיפול; והשנייה היא שהמיגון הקיים לא מצליח למנוע הדבקה טיפתית.

ברמב"ם ובטכניון מציינים שצוותים רפואיים בכל העולם מדווחים על הצטברות חום ואדים על המשקף כאחת הבעיות המקשות על הטיפול בחולי קורונה. פרופ' עזרי טרזי, ראש המסלול לעיצוב תעשייתי וצוות מעבדת Design-Tech בטכניון שפיתח את המערכת ביחד עם הצוותים הרפואיים של רמב"ם, הסתמך על מפוח אב"כ שקיים בפיקוד העורף והתאים את המערכת החדשה לצורכיהם של הצוותים הרפואיים.

 

 

ד"ר רונן זלץ, שהיה הראשון לנסות את המערכת במחלקת כתר (מחלקת הקורונה) ברמב"ם: "מסיכת ההגנה N95 המשמשת את הצוותים הרפואיים מספקת הגנה של 95 אחוז, וביקשנו לעבות את ההגנה בשכבה נוספת. התפשטותה של מגיפת הקורונה בישראל ובעולם מחייבת שילוב כוחות וידע רב תחומי. מהנדסי וחוקרי הטכניון היו אמונים על הצד הטכני של הפיתוח, ורופאי רמב"ם היו אחראים על הניסוי בשדה הקליני. בדקנו שתי גרסאות של המערכת החדשה וביצענו מקצה שיפורים כדי לוודא שמדובר במערכת סטרילית. עבדתי במחלקה עם המערכת במשך שלוש שעות, ומדובר במערכת מדהימה שגם מקררת ומונעת הצטברות של אדים, גם מקלה באופן משמעותי על הטיפול בחולים, וגם נוסכת תחושת ביטחון בשל סילוק רציף של ארוסולים ויצירת שכבה הגנה נוספת מפני הדבקה טיפתית. הטכניון ייצר סדרה ראשונה של מערכות חדשות עבור רמב"ם, והן נכנסו כבר לשימוש. כל החלקים במערכת הם פריטים קיימים, ואילו המניפה מיוצרת בטכניון במיוחד לצורך זה במדפסות תלת מימד תעשייתיות".

לדבריו של זלץ, פיתוחים מהסוג הזה אורכים בדרך כלל זמן רב "אך הפעם הפיתוח נעשה תוך כדי ריצה, ניסוי וטעייה, והתוצאה הסופית היא מדהימה".

טרזי: "המעצבים התעשייתיים מהטכניון ורופאי רמב"ם הצליחו להתגבר על האתגרים שעמדו בפניהם בעת התכנון. בשבועות הבאים יימשך העומס על הצוותים הרפואיים ואף יגבר, שכן כל הידבקות של איש צוות מחייבת את כל העובדים במשמרת להיכנס לבידוד. לכן ראינו בהגנה על אנשי הצוות הרפואי משימה עליונה".

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר